Personlig bilde

Miniekule til Gevär 54 (Ikke spesifisert)

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 15. desember 2019, kl. 09:28 (37 dager siden) @ Torgeir

Minie er litt bingo, en kilde til både euforisk glede og enorm irritasjon. Du har sikkert fått med deg en del advarsler om veien du er i ferd med å bevege deg inn på :-D

Min ringe erfaring er at svartkrutt kan være vanskelig nok, med alle sine variabler som kan påvirke funksjon og presisjon. i minie er det også sånn, bare enda mer tydelig.

Det er mest umulig å nevne noen sikre råd å sjekke, for problemet kan ligge på en helt annen plass på lista over '1001 ting som kan ødelegge presisjon i minie'. Jeg drister meg likevel til å nevne noen få. Det finnes folk som har mye mer komme med her, jeg er tålig grønn i minie-klassen.

Luft i kulene. Dette har vi snakket om før og du har fått sjekket at kulene er feilfrie.

Ladning. Her kan det skrives lange avhandlinger, rett ladning er veldig viktig. Om du ikke får det til med 55 eller 60 grains så KAN godladninga likevel være en plass mellom der.

Fyllmasse mellom krutt og kule? Må prøves.

Pistong og hette. Jeg tror du bør få prøvd børsa med ny pistong, den du har kan fungere bra men jeg ville vurdert en ny en. Og prøv samme ladning med sterk og svak hette, du kan oppleve at det kan bety en del.

Hvor hardt skal kula settes? Alt fra å trykke den jevnt og passe hardt nedpå, til eksempler der man trør til og til slutt slipper ladestokken ned og holder på til den spretter opp igjen aaakurat passe langt, eller at klangen i ladestokken er riktig.

Fett, temperatur og luftfuktighet - det er noen som endrer fett om temperatur og/eller luftfuktighet avviker fra 'standardladninga'. Fett i basen - ja eller nei? Smøring er et evig tema for debatt.

...som igjen betyr mye for slamming. Siden 13 skudd må skytes uten puss er det av stor betydning. Det kan være lurt å ta seg tid til å skyte pusseskudd. Noen kan oppleve at andre eller tredje skudd(altså første eller andre skudd i tellende serie) alltid går litt høyt eller lavt, og tar det med i beregningen når det skytes. Andre kan oppleve at skuddene sitter stadig høyere og må sikte gradvis lavere.

Dette var bare et lite skrap i overflata, du må kanskje pløye en liten åker før det klaffer. Men er du heldig finner du noe som går tålig greit ganske tidlig. Som den erfarne og dyktige skytter du er, har du den fordelen at du skyter meget godt, Torgeir. Det kan derfor være frustrerende at ei spisskule går dårligere enn ei rundkule. Selv har jeg bare prøvd å leve med det, minie er ikke som andre rifler ;-)

--
Best når det smeller!

Hele tråden:

RSS på tråd