Rolling Block med litt slakk fjær (Patronvåpen)

av TMB, onsdag 18. desember 2019, kl. 21:01 (31 dager siden) @ BjørnL
redigert av TMB, onsdag 18. desember 2019, kl. 21:07

[image]

Jeg kan si at dette senarioet er sansynlig dersom tennhetta punkteres og tennåla gir seg og blir med bakover, eller at gassene forsvinner ut rundt den og skyver rett på hanen da vil du få en skikkelig "moment arm" om bolten i hanen. (vil jo bli som å spenne hanen) Ei slakk fjør vil her gjøre at momentet som trengs for å åpne er mindre. og dertil større risk for å få trykk og patron i ansiktet.

Er tennål slitt ellerat skruen som holder den på plass ikke har god nok "inngrep" så kan nåla skytes ut bakover.
Kan vel se en fordel med å gå over låsning av tennåla. Og i ekstrem frykt kan du jo borre ett blødehull inn mot tennål for å blø trykket ut til siden. Men om det blir nok, det vil ikke jeg prøve å finne ut.

1. Sørg for at tennnåla ikke har skarpe kanter, at hetter sitter skikkelig i hylsene, og er av god kvalitet.
2. At det ikke er slakk mellom kamret patron og høne.
3. Gjør en service på tennål og låseskruen til denne. sjekk at ting er i skikkelig stand.
4. Kontroller at det ikke er slakk i mellom høne og hane og deres tilbehørende bolter. Spesielt om det har vært bytta en gang tidligere for å få sentertenning.

Man ser jo på forbedringen som ble gjort her. Enda en sikring som sørger for at hanen ikke får rotert.
[image]

Ei hovedfjør som har mista spennet sitt ville jeg bytta ut. Sikkert noen her inne som har ei som er ok du kan få kjøpt. Enkel jobb å bytte.

Om avtrekket er tungt, ville jeg ha startet med å polere anleggsflaten mellom avtrekk og hanen, lette avtrekksfjøra, eller shimse denne med ei lita skive så innspenningstrykket blir noe lavere. Men dette får du gjøre på eget ansvar.
:-D

Hele tråden:

RSS på tråd