Danske rulleblokkeksperimenter. (Patronvåpen)

av Torgeir, mandag 23. desember 2019, kl. 00:38 (26 dager siden) @ The Dane

[image]

OK. Da har vi kommet hit. Ti stykk ekstra, ekstra lange 45/70 er mottatt fra The Dane :clap: (Tusen takk). Disse var 58-59 mm lange, til forskjell fra de 53 millimetrene lengde på en batch standard 45/70 jeg kjøpte fra et annet sted. Prosjektet kom ikke videre før jeg nå har fått hjelp til å dreie ned kragen slik at de kamrer i dansken.
Jeg har skyteformet standard 45/70ene med maskeringsteip surret rundt basen for å sentrere dem i kammeret og unngå bananformede hylser i det mer pyramideformede kammeret i dansken. Det gikk fint.
Det som ikke gikk fint var å kamre de ekstra lange fra Danmark etter at jeg hadde satt ei skrapkule i dem. De hadde kamret helt fint uten kule, men med kule utvidet de seg så mye at sluttstykket kun med megen møye lot seg lukke.
I stedet for å fyre av, tok jeg heller og la litt "Dykem Blue" på patrontuppen for å finne ut hvor skoen trykker. Det ser ut til at jeg kan begynne med å ta av 2 millimeter før jeg prøver igjen. Ut med kulene og fram med hylsefresen.
Imens skal jeg testskyte standardhylsene i 45/70 som i sin tur er to millimeter lengre enn 11,7 X 51-hylsene jeg hittil har brukt. Viel spass.

Hele tråden:

RSS på tråd