Rettriflet bondebørse (Munnladning)

av Browning08, torsdag 26. desember 2019, kl. 13:23 (23 dager siden) @ Vidar

Rettriflede løp eller rakreflad som det heter på Svensk har nok forekommet langt inn i nyere tid. Det er sikkert mange som har sett både langløpede remington-gevær med rette rifler og i sideligger-kombi der et løp er rettriflet mens det andre er spiralriflet. Rettriflede løp har jeg sett ned i kaliber 28 og opp til kaliber 10. De aller fleste av disse har jeg sett eller fått tak i i Sverige, men jeg har også to langt eldre enkeltløpere med rettrifling som er laget i Tosbotn i Nordland. Dette er faktisk tidligere perkusjonsvåpen i ca kaliber 12 som er sagd av foran svansskruen og hengslet med en låseskrue a la Jones patent og Tennstempel som står på skrå inn i pipa bakfra.

Jeg har også lurt mye på hvorfor løp var rettriflet og har spurt svært mange om dette.. I hagler ble det sagt at man fikk bedre samling av haglsvermen og det påstår at man skjøt orrfugl med hagle på opp til 80-90 meter med slike våpen. Når det gjelder rettriflede løp for blykuler/rundkuler fikk jeg noen forklaringer om at når man brukte rundkuler i messinghylser i rettriflede løp så stabiliserte disse seg brukbart samt at man også hadde muligheten til å bruke vanlig haglammunisjon. Altså en slags kombinasjonsbørse. En av de mange jeg har sett med rettrifling var en Husqvarna sideligger Mod 17 med relativt korte løp som hadde kaliber 12 rettriflet og kaliber 28 spiralriflet. (børsa hadde faktisk nitrostempler) Heldigvis fulgte det med både ammunisjon og ladeutstyr til denne børsa og som enkelte patronsamlere vet fantes det originale messinghylser med lengde ca 45mm i stort sett alle kalibre. Det er faktisk mulig at Husqvarna selv laget noen av disse da jeg har noen i flere kalibre som kun er merket med en stor H i Bunnen. Kammeret i løpet i kal 28 var nøyaktig 46mm slik at rundkula raskt fikk tak i bommene i løpet. Akkurat denne børsa hadde ferdig ladede rundkuler i både kal 28 og 12 men også vanlige haglepatroner i kal 12. Det ble meg fortalt at denne børsa var det skutt det aller meste med fra skogsfugl til elg, bjørn, jerv og Rev. Basert på det man hadde til rådighet den gangen (ca 1890-1920) var det helt sikkert et effektivt allroundvåpen som både ga mat på bordet og penger i lomma i skuddpremier og skinnsalg.

Et eller annet sted har jeg en artikkel fra Deutsche waffenjournal som omhandler rettriflede løp... Hvis den dukker opp skal jeg scanne den og legge den ut! Fortsatt God JUl!

Hele tråden:

RSS på tråd