Lading av Colt Frontier 44-40 (Patronvåpen)

av nagant 762, torsdag 2. januar 2020, kl. 19:16 (92 dager siden)

For en tid tilbake tillot økonomien at jeg kunne gå til innkjøp av diverse antikke revolvere, hovedsakelig S&W og Colt.
Ett av de siste kjøpene var en Colt modell 1878, Frontier. Siden den er både reblånert, har fått kuttet løpet fra 7,5" til 4 3/4" og har uorginale skjefteplater, tenkte jeg som så at den kunne ha godt av å få luftet seg litt på skytebanen. Teknisk var den helt topp, så med litt forsiktige ladninger ser jeg ingen grunn til å bare la den ligge og støve ned.
Fikk, etter hvert, kjøpt inn alt som trengtes for å lage egne patroner og satte i gang med friskt mot. Etter litt utregning av volum kom jeg fram til at 6 grain Hodgdon Tripple Seven bak ei 240 grain SWC kule var passende. Alt vel så langt.
Det jeg ikke hadde tenkt på, og heller ikke var helt klar over før inntil nylig, var at 44-40 i utgangspunktet bare hadde en kulediameter på .427", mine kuler er på .429". Det førte til at jeg måtte avbryte skytinga etter 25 skudd, for da var det ikke lenger mulig å dreie tønna pga avleiringer mellom tønne og løp. Det er nesten utrolig at 2/1000 tommer kan skape så mye trøbbel. I tillegg er vel de kulene jeg har for harde, regner med de er blandet med tinn/antimon, og gamle svartkruttere skal vel helst bare ha rene blykuler.
Så nå har jeg sjekket alt jeg kommer over av folk/firmaer som selger kuler og støpeutstyr, uten å finne noe som tilsvarer det jeg trenger. Det ser ikke ut som om noen lager støpeblokker jeg kan bruke, i alle fall ikke om jeg skal ha WC-kuler.
Så da er tanken å bytte over til rundkule, jeg vet det er en del som bruker det. Så da blir egentlig spørsmålet om noen av dere har erfaring med rundkule i patronvåpen ? Hvor stor diameter kan kula ha, jeg ser at .430" er det som ligger nærmest det jeg trenger. Det vil jo bli stor forskjell på hvor mye som skrapes av ei rundkule kontra f.eks en WC. Og må det brukes kulefett etter lading, for å få det tett nok ? Jeg så noen bilder i en annen tråd her hvor det var gjort.
Fyr gjerne løs med gode tips og egne erfaringer.

Hele tråden:

RSS på tråd