Danske rulleblokkeksperimenter. (Patronvåpen)

av Torgeir, søndag 12. januar 2020, kl. 22:16 (205 dager siden) @ Torgeir

Fortredelighetene med danskeblokka har holdt fram nå på nyåret. Fikk skivekikkert til jul.
[image]

[image]
Her ser man kongerekka jeg hadde med meg forrige helg. F.v. 11,7 X 51R originalhylse, 45/70 med kula satt med kompresjon og krymp, 45/70 med kula satt for hånd og lang 45/70 av de ti jeg fikk fra The Dane. Her klar for skyteforming.

[image]

Jeg kan ikke huske sist det gikk verre på banen.:forkvaklet: Her har vi resultatet av 45/70 og 45 grains sveitser 3 + pappkork, semulegryn, melkekartong, avispapir. Jeg tenkte jeg hadde vært for hard på krympen, eller noe.

[image]
Fem grains mer krutt ga LITT bedre styrefart. Det nederste skuddet ble skutt først...

I dag hadde jeg klar de laaange hylsene ladd både med krymp og for hånd, for å se om krympen var synderen. Og de var jazza opp med 55 grains sveitser bak pappkork. Det gikk sånn passe, både med og uten krymp.

[image]
Med krymp. Ett skudd ut. (Bildet har lasta sideveis.(

[image]
Satt for hånd.

[image]

Selv om jeg behørig har gløda dem, har nå tre av ti langhylser sprukket. Det er fristende å tro at slengskuddene kom da ei hylse sprakk, men jeg studerte ikke hylsene før jeg slang dem i såpevannet.

For moro skyld hadde jeg også ladd opp noen av originalhylsene med 50 grains sveitser 3 og håndsatt kulene. Det var her dagens åpenbaring kom. Halvparten var ladd med den vanlige pappkorka, mens ti av dem bare fikk ei skive melkekartong (laktosefri med sølvsida ned) mellom kruttet og kula.

[image]

[image]

De første fem med melkekartong landa bare fem centimeter fra hverandre senter til senter. :blump: (Innnstikket datt litt ned etter de to første.) De neste fem parkerte riktignok bare innen for 11 cm, men det er fremdeles mye bedre enn det jeg har pleid å få i det siste. Med pappkork fikk jeg de vanlige 15 centimetrene i spredning.
Kan det være at kula trenger litt tøffere trøkk bakfra for å stukes skikkelig ut i riflinga? Jeg har selvsagt prøvd å sette rett på kruttet, men med katastrofale resultater.

Det er også rart hvis pappkork skal være dumt i danskerulleblokka, mens den er helt essensiell for å få¨svensken i 12,17 til å folke seg sånn halvveis. :klohode:
H-melk neste gang.

Hele tråden:

RSS på tråd