Personlig bilde

The Triple Crown (Stevner)

av MrOneTwo @, fredag 6. mars 2020, kl. 05:13 (155 dager siden) @ MrOneTwo

kjære vene.. Må innrømme at dette er særs vanskelig. På en eller annen måte så klarte jeg å være sånn ganske greit med på sidevind i dag. Men variasjon av vind gjorde det vanskelig å holde seg på skiva opp og ned. Sideveis gikk det med fra 0 -14 moa...men motvind/medvins var vanskelig å se... det vanket bom til tider. 800 yds gikk relativt greit, ikke sett resultatet ennå, jeg burde hatt kontroll på det selv. Men brukte altfor lang tid på å komme på papir at jeg måtte bare konsentrere meg om å få alle skudd ut. 900 var også sånn passelig. På 1000 yds så startet det fint.... med en 10er. Så snudde vinden, og to bom før jeg fant igjen 7 ern. Det er litt vanskelig å forklare hvordan det er å skyte under slike forhold. Men om du går ut en dag med en ball du har laget av papir, hvor du skal treffe en kurv 10m bort.... og så har du vind som hele tiden snur og som er såpass kraftig at den løfter kurven.. prøv å treff kurven hver gang... Til og med Dave Gullo slet i dag med bom og greier. Ray Hanson derimot har klart seg så langt uten en eneste bom. Det er helt utrolig. Han klarer på sin egen måte å....føle... vinden. Han sier at han kun ser på mirage fra skudd til skudd, men det er mer enn det... Man må bare helt absolutt vite hvor rifla går da det er null vind. Hvis ikke er du helt lost da vinden snur og du har gått glipp av hva som skjedde med forrige skudd. Å skyte long range er faktisk så langt fra det vi vanligvis driver med i Norge som det er mulig å komme.

I dag byttet vi både bak og framsikte på rifla mi. Jeg har så langt skutt med Baldwin fram og baksikte. De er veldig bra. Men de er Raymonds... Og han trenger de tilbake i morgen da han skal skyte med en ny Wesson rifle han har fått bygd. Så Steven Baldwin selv har lånt meg sikter.... Er det noen som trenger sikter så si fra. Jeg kan ta med direkte herfra....!!! De er slik vi er vandt til fra kikkertsikter. Skrur du til høyre så beveger sikte seg til høyre, ikke motsatt som alle andre.

I morgen starter det Amerikanske mesterskapet. 3, 5, 6 9 og 1000 yds. Med nye sikter og alt har jeg en halvtime på å finne skiva. Det kan bli interessant. Byttet bort alt av kuler ettersom de ikke passet løpet på denne Gibbsen. Skyter paper patch nå..og jammen er det deilig å slippe fett og shit. jeg har også kastet vekk håndstøtten som man får bruke på long range. Rekylopptatket mitt passer ikke med støtte. Så jeg skyter kun med reim. Det gikk bedre enn med støtte.

I den konkurransen vi så langt har holdt på med er det en klasse som heter Vintage sniper rifle... Dvs eldre røksvak skarpskytterrifle... Som for eksempel En Mauser fra 2. verdenskrig med kikkert.. eller en krag med kikkert... eller en Lee Enfield.... Vel, de skjøt ikke noe bedre enn de med munnlader og diopter. Selv om vindavdrifte er en tredjedel. Jeg har blitt fortalt at vi med svartkrutt hastighet og tunge kuler har mindre vindavdrift. Slik er det ikke. Den avdriften vi har på 300 yds, har de på 1000 yds.

Nå er det på tide at flere får øynene vekk fra 50 og 100m.... Det er rett og slett for pysete å skyte på blink rett foran løpet på rifla.

--
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

Hele tråden:

RSS på tråd