Winchester 73 relina (Patronvåpen)

av Torgeir, fredag 17. april 2020, kl. 00:52 (121 dager siden)

[image]
I fjor vinter skaffa jeg meg denne her, en Winchester 73 fra slutten av 1880-tallet. Det er ikke noe som er tøffere. Kaliberet er 32-20, og det var ikke så mye igjen av riflinga.

[image]

Kula jeg brukte var Lymans flatnesede 120-grainer som skal være skreddersydd med sin .312-diameter. Jeg prøvde diverse krumspring og heksekunster, men på femti meter var vel det beste man kunne si at de fleste kulene traff pappen. Jeg tror ikke jeg prøvde den på 100.

[image]

Nå har winchesteren fått løpsliner kjøpt fra Brownells, mens originalkaliberet er beholdt. Lineren er ikke lett å se, og det var nokså(!) stor spenning knyttet til det første besøket på skytebana.

[image]
Etter innledende innskyting på 50, er dette jomfrusamlinga på 100-meteren. Første skuddet satt lavest, og med semi-buckhorn spres det jo gjerne i høyden. Men veldig fornøyd! :woot: Ladninga er 14 grains sveitser 2, ei skive bivoks og ei skive melkekartong oppå der igjen. 120-graineren er satt helt uten krymp og smurt med bivoks/delfiafett/rapsolje. Dette gir en lett komprimert ladning, og patronene mater fint uten å bli trykket sammen i magasinrøret. Til sistnevnte hjelper det også at rekylen er nær null.

[image]
Det var en ganske mysete opplevelse å skyte med originalsiktet, så jeg satte på dette klaffsiktet fra ei jaktrifle før kveldens besøk på skytebana. Tenkte jeg skulle få se hva den virkelig var god for, men det viste seg at skytinga egentlig ikke ble noe bedre.

[image]
Liggende uten støtte mens jeg klamra meg til den altfor korte kolben, ble ikke resultatet allverden med 13 skudd. Jeg tror jo børsa kan bedre enn dette hvis skytteren gjør sin del, og nå fantaserer jeg om et tangsikte. Jeg ser at Marbles har et fint (og dyrt) et som vel passer både Uberti og original. Jeg hører gjerne om erfaringer med dette og lignende.

[image]
Imens har jeg i kveld pusset og polert opp originalsiktet som en eller annen tydeligvis hadde brukt smergelbørste på. Bøyd det til slik at det ikke lenger er skakt. Kaldbrunering.
[image]

Hele tråden:

RSS på tråd