Personlig bilde

Lage randtente 12,7 × 44-hylser (Patronvåpen)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 3. mai 2020, kl. 18:39 (93 dager siden)

Etter å ha brukt de samme omformede .348 Winchester-hylsene til Remington-geværet mitt i kaliber 12,7 × 44 i sikkert 20 år, så har jeg byttet dem ut med flunkende nye fra kappede .50 Alaskan. En del av de gamle hylsene har jeg gjort om til randtenning, slik at de kan brukes i Remington-, Lunds- og Landmarksgeværer som har sluttstykker innrettet for slik ammunisjon. Roberson Cartridge Company produserer randtente hylser til 12,7 × 44, men de kan også nokså enkelt lages selv.

Slik gjør jeg det:

1. Jeg lar en brukt tennhette stå i hylsa. Så lodder jeg på en tynn messingplate. Dette gjør at tennhetta ikke faller ut under boringen av det nye tennhullet og holder seg på plass under bruk.

2. Med et 5 mm bor borrer jeg et hull i kanten av patronen innenfra. Jeg holder meg så langt ut mot kanten som mulig.

3. Hullet freses opp med en .22 kaliber kammerbrotsj. Du kan sikkert bruke en annen type forsenkning også, men med en kammerbrotsj så passer 6 mm startpatroner helt perfekt i randen. Startpatronene fungerer som tennhette.

4. Til slutt må det fjernes litt messing fra tennhullet og ut mot randen, slik at tennstiften ikke treffer messing under skuddløsningen.

Merk at med denne metoden så må tennhettene limes fast til hylsa med f.eks. vannglass eller en lynlim. Hvis ikke vil de falle ut.

Bildene viser prosessen:

[image]
Messingplate med loddtinn og sentertent hylse.

[image]
Hylsa plasseres på loddetinnet oppå plata.

[image]
Varme fra en propanbrenner får loddetinnet til å smelte og plata fester seg til hylsebasen.

[image]
Et 5 mm bor sørger for et nytt tennhull. Bildet er kun en illustrasjon. Hylsa må selvsagt festes skikkelig før boring!

[image]
Kammerbrotsjen sørger for at 6 mm startpatroner kamrer perfekt. Også her må selvsagt hylsa settes fast!

[image]
Fra venstre: Sentertent hylse, hylse med påloddet messingplate, hylse med 5 mm hull og hylse med forsekning for startpatronen.

[image]
Patronene må plasseres i kammeret slik at tennstiften treffer tennhetta. Her er patronen i kammeret på et 12 mm Lundsgevær Modell 1867.

[image]
Hjemmelaget randtenningshylse med merke etter tennstiften i startpatronen.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd