Personlig bilde

Fire lengder av krigsskolegevær Modell 1843 (Våpensamling)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 22. juli 2020, kl. 19:26 (20 dager siden) @ Vidar

Aarum og Særgrov skriver om døllebajonettene til Modell 1843 for Krigsskolen i Døllebajonetten i norsk bruk: frå tidlig på 1700-talet til slutten av 1800-talet på side 225. De nevner at den korteste varianten har en totallengde på mellom 477 og 480 mm og en klingelengde på mellom 398 og 403 mm. Men «For den stuttaste typen sitt vedkomande samsvarer dette ikkje med opplysningane i Karlsen/Mathiesen/Ruud (1982,s.84) som skriv at den minste typen har ei tottallengd på 46 cm og ei klinge på 38 cm. Er dette ein fjerde type mon tru?»

Brevet fra KV til Landmark beviser at det faktisk fantes en fjerde type. Det skulle vært moro om et av de fem geværene dukket opp også. Totallengden skal være omtrent 126 cm.

Er det noen som vet hvorfor betegnelsen 17 lødig er brukt om krigsskolegevær Modell 1843? KV skriver vitterlig at de var 16 lødige. Jeg ser Hærmuseets årbok fra 1949–50 bruker benevnelsen 17 lødig. Finnes det noen tidligere referanser?

Du er tilgitt, Vidar. Når det gjelder krigsskolens kammerladningsgeværer Modell 1848, så var den lengste modellen (Type I) likt infanterigeværet Modell 1846. Type II var to tommer kortere, Type III fire tommer kortere og Type IV seks tommer kortere. Dermed kan man regne ut totallengden på disse, men hvordan man tenkte under nedkortingen vet jeg ikke.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd