Personlig bilde

Modell 1860 kammerlader (Kammerlader)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 16. desember 2007, kl. 13:01 (4355 dager siden) @ olav

Jeg ønsker opplysninger om kulevekt og profil på 1860 kammerladerkule.Tror
at vekta ligger på en 360 grains og at profilen er rundnese.

Jeg ønsker opplysninger om kulevekt og profil på 1860 kammerladerkule.Tror
at vekta ligger på en 360 grains og at profilen er rundnese.

Ifølge litteraturen så var patronen for 4''' kammerlader og det svenske M/1860 Wredes-munnladningsgeværet felles. Men gjaldt dette også kula?

I boka til Josef Alm ser Wredes-kula slik ut:
[image]

De eneste opplysningene jeg kan huske å ha sett om den norske kula stammer fra Hærmuseets årbok 1966-1970. Her står det på side 141 og 142 at begge lands riker skulle ha felles ammunisjon, men at da svenskene begynte ombyggingen av sine M/1860 Wredes til kammerladere, så oppsto en ulikhet. Den svenske Wredes-kula er oppgitt til å være 11 mm i diamenter, mens de to beltene er 12 mm. Da de svenske geværene ble endret til kammerladere så ble den svenske kula for stor for de norske kammerladerne. Jeg har ikke klart å finne ut noe sikkert om at kula var identisk med den svenske.

Her er et bilde av en 4''' papirpatron til norsk M/1860 kammerlader:

[image]

Bildet er fra boka Ammunisjonstjenesten i Hæren etter 1945 av Sverre Steinbakken m. fl.

Jeg skulle også likt å vite nøyaktige data på kulene til 4'''. Det må da være noen av kammerladersamlerne som vet dette?

Jeg har også blitt fortalt at disse kulene er de som ble brukt i 4''' kammerlader:

[image]

Bildene så jeg første gang på disse sidene (klikk på Gammel perkusjon bjørnebørse i menyen til høyre). Det kan godt hende at det stemmer da de er ganske like Wredes-kula. De virker dog litt kortere.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd