Personlig bilde

Tengene fra Lee har kommet (Utstyr og tilbehør)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 19. august 2008, kl. 15:33 (4246 dager siden) @ laffa

Remingtontanga er helt ubrukelig. Den lar seg ikke lukke skikkelig uten at
man kakker og banker på tanga. Tanga er også nesten umulig å åpne etter
fylling. Dette tror jeg skyldes at fettrillene ikke er konet, og at
festene til selve tanga er plassert feil på blokka, slik at denne blir
vridd under åpning, og hele driten kiler seg fast.

Å kalle den ubrukelig mener jeg er å ta litt i. Jeg har bare støpt et par hundre kuler med min, men jeg synes ikke den er så aller verst. Den er ikke god å støpe med, men jeg vil ikke kalle den ubrukelig. Det er nå en Lee-tang. I motsetning til kammerlader- og jarmanntanga så virker den noe mer skjør. Jeg liker generelt ikke tohullstenger, for disse er mer utsatt for slark sammenlignet med enhullstenger.

Lukking har jeg ikke hatt problemer med, men åpningen kan være noe treg. Når jeg lukker tengene mine, enten det er stål- eller aluminiumstenger, så hviler jeg alltid tanga på klubba jeg slår på kutteplata med. Dette gjør at lukkingen styres bedre. Denne metoden bruker jeg på alle tenger jeg støper med, enten det er stål, messing eller aluminum.

Jeg smører alle mine aluminiumstenger med NEIs «mold prep> på styrepinner, inni forma og på alle flater der metallet gnisser mot hverandre. Som nevS sier så kan du også bruke sot fra et talglys for å få kulene til å slippe bedre. Det er også mulig at det er grader inni forma som gjør at kula henger igjen.

Aluminiumstenger må tas for det de er, og dersom du «kakker og banker> for mye på den så er jeg redd at det gjør vondt verre. Alle tenger krever sin egen teknikk, og det kan ta litt tid å finne ut av den.

Det jeg husker best fra støpingen med remingtontanga var at jeg måtte støpe opp mot 100 kuler før de ble som de skulle, noe som ikke er uvanlig med tenger fra Lee. Når først olja i formen er borte så bruker de å være ganske så lettstøpte. Men, de må behandles forsiktig, og bør ikke brukes dersom du er i dårlig humør. Disse tengene tåler ikke at du er hardhendt med dem.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd