Personlig bilde

Kammerlader Patron. (Patronvåpen)

av nevS, Minnesund, onsdag 7. januar 2009, kl. 22:37 (3903 dager siden)

Tidligere i vinter dukket det opp en kar på banen med en patronkonvertert 18 lødig kammerlader,
Siden jeg er svartkruttskytter begynte jeg å tenke på hvordan skal vi få skutt med denne børsa, etter noen samtaler med en av de andre skytterene så hadde jeg ideen klart for meg som jeg har satt i livet.

Man trenger "eller sjåppingliste":

Kammerladeren med patronkammer
kal 16 haglepatroner
.22 Short for tennhette Ta ut kula med tang og resirkuler den i støpegryta.
Bor 1mm 3mm 5,5mm og 6,8mm
Dremel med kappeskive
Kammer brotsj for .22LR Modifisert for trangt kammer "noe jeg ikke hadde".

Krutt og kruttvekt.
Kule
Kulefett
Bivoks
1 stk brukt small pistol hette

mål inn fra rimmen på hylsa 3,45 mm og lag et tydelig kjørner merke
Bor opp hullet der hvor merket er opp til og med 5,5mm.
Brotsj opp med bor eller kammer brotsjen til du kan klemme inn .22 short hylsa i det nye hullet.

Tett det oprinnelige hette hullet med den brukte tennhetta, Om noen har en bedre løsning er jeg åpen for det.

Når det kom til lengden manglet jeg tålmodighet til å finne korrekte mål på hylsa, jeg konfererte med Sundes bok om kammerladeren og slo meg til ro med 70 grain med FFg som en brukandes ladning for å finne et passende mål på hylsa.
Uansett hylsa har fått et mål på 22,5mm om målet er rett er jeg ikke sikker på men jeg antar at ladinigen var opp i mot snaue 80gn med krutt, 1,3 kvintin etter Sundes skrift. så med dagens krutt og fett syntes jeg det er greit å lande på 70gn FFg noe jeg bruker til vanlig i kammerladeren min.

Men tilbake til patronen.
Kapp den til med dertil egnet kappeverktøy og fjern gradene.
Etter å ha montert .22 hylsa mål opp 70gn krutt, hell i kruttet og sett på plass en smurt kule som er tørket ren på undersiden,
sikre kulen med bivoks som du klemmer ned på innsiden av hylse halsen for å lage en forsegling rundt kula, det er greit at den sitter fast i hylsa.

Bilder av kreasjonen.
[image]
[image]
[image]
[image]
Knubben sammen med en .38 spesial SWC.

Om noen har forslag til forbedringer er jeg åpen for det.
Denne løsningen har det ligget info om på sluttstykket men det er ingen som
kom med mål eller hvordan løsningen kunne lages uten dreiebenk.
Jeg brukte 20 minutter på å finne frem verktøyet, tilpasse for ny hette og lade den med krutt og kule.

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Hele tråden:

RSS på tråd