Personlig bilde

Ny artikkel om 10,15 Jarmann (Patronvåpen)

av qualibra @, mandag 15. juni 2009, kl. 16:23 (3664 dager siden) @ Øyvind F.

Hei.
Jeg har gakket hen og byttet bort 12mm'ern min mot en svensk rollingblock i 10,15 Jarmann.
Disse kalles visstnok for "skolsjutningsgevær",og er visst ikke laget i så mange tusen eks.
Problemet er at hylsene fra BB enten sprekker,enten er de så tjukke i godset at man ikke får en .410 kule i patronen til å kamre.
De førstnevnte(som revner), har en god del tjukkere krave enn de som ikke sprekker i formskytingen, men som man ikke får brukt riktig kule i.
Jeg kløvde en sprukket hylse med Dremel, og det ser ut som om godset har ugjavn tjukkelse.
Min teori er at produksjonen starter med en "messingskilling" med en gitt mengde materiale til rådighet.Hvis da hylsa blir trukket med tjukk krave, så vil det gå på bekostning av godstjukkelsen i resten av hylsa.
Hvis derimot hylsa blir trukket med tynn krave, så vil godset langs hylsekroppen bli desto tjukkere, med det til følge at patronen ikke vil kamre hvis man setter i ei kule med riktig DM.
Mitt spørsmål til Øyvind og andre som har prøvd, er: Brukte du/dere Bertramhylser i denne testen?
Hvis du/dere har prøvd .348 hylser, hvordan var presisjonen sammenlignet med Bertram?
Har det som .348 hylsene mangler på lengden mye å si, eller blir det hypp som happ?
Man skulle jo tro at kula vil søke å fylle det tomrommet som jo blir mellom hylsemunningen og riflingen i løpet, ikke sant?
Hvis man kan oppnå like bra resultater med .348 Win. hylser, så vil jeg jo ikke
bruke mer penger og krefter på Bertramhylser i dette kaliberet.
Jeg kan tenke meg at det er flere som gjerne vil høre at .348 hylser er like greit, enn bare meg. Men hvis noen har erfaringer som tilsier det motsatte, så vil jeg veldig gjerne vite det også.
Håper å få en pekepinn!

--
qualibra

Hele tråden:

RSS på tråd