Personlig bilde

Jarmann (Patronvåpen)

av Hand, lørdag 24. oktober 2009, kl. 07:36 (3671 dager siden) @ The Norwegian

Som nevnt ovenfor byttet jeg til meg den norske, det er den samme som lenger oppe i tråden. Jeg fikk den "in the white" og satte i gang operasjon "Få på finish." Karabinen endret karakter da den fikk pyntet seg litt. På den norske er jeg bare ansvarlig for litt "filing og finish".
Den svenske fikk jeg i en sørgelig tilstand, og masse tresløyd og noe metall-arbeid var nødvendig for å få den i "fasong" (Selvgjort)
Har tidligere også filt fremre og bakre løpsbånd, og skjøtet skjefte til "lang- Jarmann" for å få liv i et gammelt vrak.
En karabinisert Jarmann er veldig praktisk : Tar liten plass og kan brukes som klubbe i en stridssituasjon. (Krag som klubbe ? Neppe!)
At det ikke ble mer av karabin-utviklingen av dette våpenet på 1800-tallet er litt trist (Kom vel til prototype/prøve-stadiet ?)
Svaret ligger vel i rørmagasinet.
Det kan ikke ha vært skjeftingen som stanset Jarmann, for det ser ut til å tåle mye juling før det gir opp.
Drøm : Jarmann-karabin med boksmagasin fra Remington- Lee + spor i låskassen for klips-mating.
Så et bilde i en av Haneviks bøker, der var det en kort Jarmann med magasin som så ut som om det stammet fra en Remington-Lee (I seg selv et flott våpen)

Selv om jeg slenger innom andre våpentyper som 1871/84, Rolling Block, Perk, Trapdoor, Sharps, så blir jeg straks i godt humør når det dukker opp noe "Jarmann-greier"
Har du sjekket ut den som ligger på qxl for tiden ?

Hand

Hele tråden:

RSS på tråd