Personlig bilde

Ny artikkel om 10,15 Jarmann (Patronvåpen)

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 11. januar 2010, kl. 23:30 (3420 dager siden) @ Øyvind F.

Har prøvd litt forkjellige ladninger i romjula og bladd litt i gamle
ladedata og testresultater. Jeg har ikke jobba intenst med dette og har heller ikke kommet fram til noe superbra (enda). Den siste testen nå var litt moro for min egen del. Jeg har hatt en følelse av at LP hetter funker bedre enn LR i patronriflene mine. Teorien om at en for kraftig tennhette i patroner med ”løse” kuler setter kula i bevegelse før kruttet antennes ordentlig og derved gir ujevn utgangshastighet tør være en kjent problemstilling.

Felles for testpatronene:
Hylse: Skyteformet .348 Winchester
Ladning: 75 grains Wano PP, brukt drop tube + komprimert i pressa.
Kule: Lee fra fellesbestillinga, taktekkerbly - smurt med blanding av bivoks og Bore Butter.
Kulediameter: 10.30mm

[image]

Jeg prøvde ut fire forskjellige forladninger, 6 patroner av hver med LP og like mange med LR knall. Pusset med en lett fuktet fille mellom skuddene.
Skytestilling: Liggende uten reim eller anlegg.
Avstand: 100m på meterskive, siktet rullende svart.
Våpen: M1884 Jarmann
Vær og vind: -12 grader, lite vind, solskinn/klarvær, snø på bakken.

Den beste samlinga for dagen:
Forladning: 0,5mm pappskilling, OxYoke Wonderwad, 2x avispapir, kule. CCI LP tennhette.
Satt kula så framre smørerille akkurat lå inni hylsa. Patronlengde 73,5mm. Ingen krymp.
[image]

Til sammenlikning: Samme ladning med Federal LR tennhette. Skutt i naboskiva. Legg merke til den vertikale spredningen som jeg tror skyldes ujevn utgangshastighet. Dette gikk igjen på de andre patronene med parallelle forladninger også.
[image]

JJ og krutnarr, to glade Jarmannskyttere:
[image]

Lurer på om han ikke har skutt gullfuglen:
[image]

God stemning i "smørebua". Han med hauet nedi konfekteska har slutta å røyke:-D
[image]

--
Best når det smeller!

Hele tråden:

RSS på tråd