Ny artikkel om 10,15 Jarmann (Patronvåpen)

av olav, tirsdag 26. juli 2005, kl. 10:41 (5050 dager siden) @ Øyvind F.

Det er intressant å lese dine erfaringer med 10,15 Jarman. I min tid skaffet jeg både dier og annet for dete kaliberet og andre gammelnorske våpen.
Kulene til Parabellum er av nesten rent bly, presset av slikt tråd. men det finnes jo blytråd som kan bestilles i 1-20 og 1-16 bly og tinn samt antimon.
Jeg får snart en Jarman i huset, tennstempel og vil derfra lade og kanskje presse kuler i gjen. Skal en ha kuler til papirvikling er det beste kuler med paralle sider underkaliber med en base nesten full kaliber. Jeg ville også ha en cup base evt en dypere base for geværer med forskjellige løpsdimensjoner.
Det egentlige kalberet på Jarman var 403" etter det jeg har lest og målt, men kaliber opp mot 410 er jo også vanlig. Jarmanens løp ble jo svarvet opp minst tre ganger, militært samt at en har de sivile.
Det hadde vært greit å få synpunkter på et gjenomsnitt kaliber på kuler til papirvikling samt kaldpressede av en hardere legering. Jeg har også samlet mantler i årenes løp i Jarman kaliber og kunne nok tenke meg å presse mantlede kuler, men dette hører vel ikke hjemme i et svartkruttforum, selv om de mantlede nok kunne avfyres med en svart ladning.
Når jeg ser på problemet med trange hylsehalser, spesielt i hylser fra Betram
tror jeg løsningen delvis er innvendig fresing av hylshals før gløding.
Jeg har jo vært i gjennom sortimentet til Betram og de hylser jeg bruker og brukte er frest innvendig.
Jeg hadde jo lett etter en 12,17 men ramlet over en tennstempel i 10,15.
Med svartkrutthilsen ,Olav

Hele tråden:

RSS på tråd