Våte patroner (Patronvåpen)

av GunPowder, fredag 19. august 2005, kl. 17:10 (5111 dager siden)

God dag, godtfolk!

jeg er ny her på forumet og lurte på et par småting; for nesten ett år siden arvet jeg to militære geværer fra bestefar som er begge produsert før 1885, så jeg slipper heldigvis å registrere dem. Den første er et gammelt russisk gevær fra 1880, tydeligvis en Berdan II i 11x58R og en Remington M1867 12,17mm. Begge er i usedvanlig god stand og var begge gravd ned under krigen så det var en del olje og poleringsarbeid en tid fremmover.

Jeg var så heldig at jeg til og med fikk en kasse med tomme patroner til remington-geværet og ett glass med blykuler som han hadde støpt noen år tidligere og en halvfull burk med svartkrutt. I tilegg til alt dette fikk jeg 4 stykk ferdigladede patroner, men de ser skummelt gammle ut og har en kobber-sats borret inn i kula...

det er en del irr på selveste hylsa og den er merket med "Hagen 12" de tre andre er merket med "Andresen tromsø" Spørsmål; Kan jeg skyte disse patronene tror dere? Har hørt gammle ladninger som har fått små fuktskader kan være litt rissikable? Noen som kan komme med forslag til hva jeg bør gjøre?

mvh
A.Gamst

Hele tråden:

RSS på tråd