Personlig bilde

Ny artikkel om 10,15 Jarmann (Patronvåpen)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 31. august 2005, kl. 10:52 (5014 dager siden) @ Øyvind F.

Her er en liten oppdatering om Jarmann-rifla

Vertikal spredning
Jeg har hatt en del problemer med vertikal spredning i jarmannen. Vertikal spredning har jo som oftest å gjøre med ujevn hastighet på kulene, noe som kommer av ujevne kruttladninger eller ujevn smøring av kulene. Jeg synes selv at jeg har vært ganske konsekvent i det jeg gjør når jeg lader. Idag leste jeg på et utenlandsk forum at en skytter hadde fått betydelig vertikal spredning når han brukte patroner som kamret trangt. Jeg har ennå ikke fått die-settet jeg bestilte fra USA for flere måneder siden, og det har medført at hylsene mine nå kamrer ganske trangt etter mange omladninger. Dette kan ha noe å gjøre med vertikalspredningen. Er det noen som har et die-sett i 10,15 x 61 Jarmann til salgs? :-D

Problemer med Bertram-hylser kontra originalhylser
Originalhylsene har litt tykkere rim enn hylsene fra Bertram. Dette medfører at tennhettene presses ut noen millimeter når skuddet avfyres. For å bøte på dette problemet fikk jeg et messingshims med av børsemakeren når jeg fikk rifla. Dette shimset træs over hylsa når den skyteformes slik at skuldera får blåse seg fram. Etter skyteformingen kamrer patronen på skuldera og problemet er ute av verden.

[image]

En original hylse fra venstre med tykk rim. I midten en ny Bertram-hylse som det kun har vært avfyrt en tennhette i. Legg merke til at den stikker ute fra hylsebunnen. Til høyre en ferdig skyteformet Bertram-hylse.

[image]
[image]

Messingshimset som træs over hylsene før skyteforming.

Sikter
Jeg kunne tenke meg et dioptersikte på Jarmann-rifla. Tange-sikter er uaktuelt pga. bolten som ville komme i konflikt med et slikt sikte. Jeg ønsker heller ikke å bore unødvendige hull i rifla. En kvasiløsning kan være å lage et avtagbart sikte som festes på siktet som allerede står på geværet. Jeg har laget et testsikte i aluminium som jeg muligens kommer til å jobbe videre med. Det fine med dette siktet er at den originale skyveren kan brukes til å høydejustere siktet. Et tunnelsikte framme hadde derimot vært å foretrekke. Siden siktene er av typen Krag-Jørgensen så går jeg ut fra at det er enkelt å få tak i et kragsikte som passer i framsiktet.

[image]
[image]
[image]
[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd