Restaurering av en M1849/55 (Kammerlader)

av ttjoes, torsdag 10. november 2005, kl. 16:55 (5089 dager siden)

Hei

Jeg fant for noen år siden en kammerlader M1849/55 (har jeg fått vite av en lokal ekspert) og har nå lyst til å restaurere denne for å henge den på veggen. Men jeg er helt grønn på sånn type arbeid.

Er det noen som har tips? Noe jeg bør gjøre/ikke gjøre?

Kammerladeren er full av rust og er nok ikke noe prakteksemplar av arten. Selve åpningsmekanismen (dvs den armen som åpner kammeret) er knekt, så den må jeg vel få laget...

Har så vidt begynt med å prøve å løsne noen av skruene, og bare det kan nok bli en hel jobb pga masse rust.

Er det bare masse rustløser og pussing som skal til??? Noe jeg må passe på så jeg ikke ødelegger noe?

Restaurering av en M1849/55

av Jarmann @, Levanger, torsdag 10. november 2005, kl. 22:49 (5089 dager siden) @ ttjoes

Hei ttjoes!

Artig at du ønsker å restaurer en gamel skatt. Hadde vært fint om du tok noen bilder av våpnet, slik at vi kan se hvilken tilstand den er i. Ikke minst for også å kunne se hvor fin den er blitt etter restaurering.

Du må passe på å bevare de orginale delene intakt, slik at du eventuelt kan få laget nye, hvis det er behov for det. Ladearmen bør være enkel å kopiere, hvis den ikke kan sveises, og slipes på nytt. Skruer som sitter er et kjendt fenomen. Rustløser er der du bør starte. Hvis dette ikke løser skruene, kan du prøve med disel. Disel renser i tilleg til å smøre, og skader ikke metallet. Siste utvei er å bore opp skruene, men en del skruer kan vøre gjennomgående på en slik måte at de må skrues ut for å få adskilt delene.

når det gjelder rusten, kommer det an på om det er overflaterust, eller gravrust som går inn i metallet. Ofte har våpen i denne forfatningen gravrust. Puss ned det du får til mad sandpapir, da er det meste borte. Det avhenger selvsagt av hvor mye arbeid du har tenkt å legge ned i dette, men ingenting er umulig, og det er hjelp å få.

Hvis du ønsker, kan du sende bilder av våpenet, og da detaljerte, å sende til meg, så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg. I hvertfall komme med noen råd. Pluss at jeg synes slike prosjekter er kjempespennende!!!

Mail: havard.lutdal@ntfk.no

--
"E de smell e de håp!"

av Pelsjeger, fredag 11. november 2005, kl. 00:33 (5089 dager siden) @ ttjoes

Er det noen som har tips? Noe jeg bør gjøre/ikke gjøre?

Er det bare masse rustløser og pussing som skal til??? Noe jeg må passe
på så jeg ikke ødelegger noe?

IKKE bruk sandpapir som brukeren over foreslår. Smergelpapir skal ikke under noen omstendighet brukes under restaurering av gamle våpen. Dette fjerner ikke bare rust men også original finish. :asswipe:

På en kammerlader kan du først prøve å få av de tre messingbåndene slik at du adskiller løp og låskasse fra stokken. Disse behandles nå hver for seg.

Se denne tråden for veiledning om stokkolje til kammerlader bla. I den tråden er det også en referanse til en artikkel av Per Bentsen fra Våpen nr. 3 1985 som er nyttig.

Gode skrujern er viktig! Bruk skrujern med parallelle flater (ikke den vanlige V-formen). Du trenger også:

1. En god rustløser
2. Pussefiller
3. Pussestokk for løpet.
4. En liten hammer (gjerne av tre eller gummi).
5. En bit hardtre.

Først fjerner du messingbåndene: Begynn med det forrerste båndet. Forsøk å trykk fjæren som holder båndet på plass inn mot stokken. Sannsynligvis er denne rustet fast. Dersom den er det så olje litt rundt firkanten og la den stå et døgn. Dersom den ikke er lar seg presse inn etter 24 timer så ta hammeren og bank fjæra FORSIKTIG inn. Bruk en trebit som "meisel". Når fjæra er inne kan du føre båndet frem og ta det av. Gjør det samme med de to andre båndene. Dersom båndene også sitter fast kan du slå dem framover med hardtrebiten og hammeren. Hammeren bruker du selvfølgelig til å slå på hardtrebiten med.

Dersom du får gjort dette kan jeg føre deg videre til neste steg når den tid kommer. :ok:

av ttjoes, lørdag 12. november 2005, kl. 11:59 (5087 dager siden) @ Pelsjeger

Takk begge to for svar.

Jeg har fått av messingringene, og fått løsnet reimfestet og messingbeskyttelsen rundt avtrekkeren.

I tille har jeg løsnet to av skruene som holder hele skjeftet sammen med kammeret. Sliter nå med to hovedutfordringer, få løsnet den bakerste skruen som holder kammeret og kolben fast, og den gjennomgående skruen som åpnere selve kammeret. Og her er det nok mye rust.

Bruker rustfjerner og slagskrutrekker, men er usikker på om jeg klarer å løsne de. Prøver jo å få det til uten å ødelegge skruene.

av Pelsjeger, lørdag 12. november 2005, kl. 12:14 (5087 dager siden) @ ttjoes

Da kan vi gå videre til neste steg, som er enklere enn du tror. Du har nå løsnet alt som skal til for å få løpet ut av stokken. Det er ikke flere skruer som holder det hele fast. Du skal nå i teorien bare kunne løfte løpet opp slik at det skiller seg fra treverket. Skruene du beskriver hører til låskassen. Det er en hake bakerst på løpet som holder løpet fast i kolben. Når du har trukket løp og stokk fra hverandre til de danner en vinkel på ca. 30 grader så skal haken gli ut av inngrep og løpet kan tas ut. Vær svært forsiktig når du gjør dette slik at ikke stokken skades.

Vi kan derfor gå videre til neste punkt som vil være å adskille kammeret. Dersom det er mye rust så anbefaler jeg deg å stikke kammerenden i en bøtte med olje og la det stå et par dager. Eventuelt kan du la mekanismen bløte seg i en bøtte med vann slik Bentsen anbefaler i sin artikkel. Dette løser effektiv opp gammelt rust slik at du enklere får opp skruene.

Når du har fått stokken fri kan du også begynne å behandle den.

av ttjoes, lørdag 12. november 2005, kl. 12:53 (5087 dager siden) @ Pelsjeger

Jippiii!

Jeg fikk løs løpet fra kolben, som du sa. I tillegg fikk jeg etter hvert løsnet den skruen bak, slik at jeg også fikk løsnet avtrekkermekanismen. Så nå sitter jeg med tre biter: løpet med kammer, stokken og avtrekkermekanismen. Et stort fremskritt.

Slik jeg forstår deg, så legger jeg løpet med kammer i vann for å løse opp rusten. Deretter kan jeg legge den i olje (var det riktig forstått?)

Stokken kan nå pusses, men ikke med sandpapir. Hva bør jeg bruke da?

Avtrekkermekanismen kan jeg vel demontere nå? Her er det jo ei kraftig fjær en plass, er det noe jeg bør passe på?

Personlig bilde

av nevS, Minnesund, lørdag 12. november 2005, kl. 14:09 (5087 dager siden) @ ttjoes

jeg har med god erfaring brukt 50/50 salmiakk og vann på møkkete og stygge stokker, den blandingen tar all gammel lakk og olje.
dette bør helst gjøres utendørs med gode gummihansker.

Når du har gjort det og stokken har tørket kan du med trygghet bruke fibermatte med korning på 1700+ og schaftol klar eller lys brun.

Om du har stygge flekker i treverket kan du bruke hydrogenperoksyd på disse for å "bleke" de.

Ser frem til å se bilder av våpnet.

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

av Pelsjeger, lørdag 12. november 2005, kl. 14:28 (5087 dager siden) @ ttjoes

Du kan enten la den ligge i olje eller vann. Vann har jeg aldri prøvd selv men det skal være effektivt for å få løst opp skruer. Billigere blir det også.

Når det gjelder stokken så kan du prøve å skrubbe den med såpevann, enten grønnsåpe eller oppvaskmiddel. Bruk pussefiller slik at du ikke skader treverket. Dersom stokken ikke er så ødelagt ville jeg prøvd det før den sterkere blandingen nevS nevner. Den er kanskje bedre når du skal renovere stokken totalt?

I tråden jeg nevnte i det første innlegget om stokkolje til kammerlader finner du gode tips til oljer. Linoljer er mye brukt enten kokt eller rå. Det var det som ble brukt på våpenet ditt når det var nytt.

Å demontere slagmekanismen er en ganske komplisert sak. Trenger du å demontere den for å henge kammerladeren på veggen?

På ståldelene skal sandpapir unngås. Bruk heller en hard, tynn messingplate med skarpe kanter som du kan bruke til å skrape bort rust og dritt. I kriker og kroker kan du bruke tannpirkere, metallnåler eller andre trefliser. Metallnåler med skarpe spisser er fint til å renske sporene i skruer med før du gyver løs med skrujernet.

av ttjoes, søndag 13. november 2005, kl. 15:18 (5086 dager siden) @ Pelsjeger

Dette går fremover...

Nå har jeg fått demontert det jeg trenger tror jeg.

På stokken har jeg igjen å få av mothakene for båndene som fester løpet til stokken, samt messingbeslaget bak på kolben. Messingbeslaget tror jeg blir vanskelig å ta av siden to av skruene er veldig rustne.

På lademekanismen har jeg ikke fått løsnet avtrekkerbøyla og slagmekanismen. Tror kanskje det er enklere å få gjort disse fine dersom jeg får de løs, men det er kanskje ikke helt nødvendig.

Selve kammeret har jeg nå fått åpnet, så nå har jeg gått håp om at jeg kan få mekanismen til å fungere når den er ferdig.

Du sier at jeg bør pusse med messing istedet for sandpapir. Jeg har en sirkulærbørste i messing til å sette på drill. Er denne bannlyst? Blir den for grov?
Nå verker jeg bare etter å få begynt å pusse på delene for å se om jeg kan få de til å bli litt penere...

Her er også noen bilder av prosjektet mitt:
[image]
[image]
[image]

Personlig bilde

av nevS, Minnesund, søndag 13. november 2005, kl. 20:33 (5086 dager siden) @ ttjoes

Her trenger du et SVÆRT kar med Diesel.
Løser opp i det meste av dritt

du kan blande i en liter med tynner også for å ta gammelt rustslagg,

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

av Pelsjeger, søndag 13. november 2005, kl. 23:48 (5086 dager siden) @ ttjoes

Flott å se at du har fått den gamle sliteren fra hverandre! Du har gjort en god og skånsom jobb som ikke har skadet våpenet, og det gleder meg. :ikkeverdig: Jeg tror jeg ville prøvd messingbørsten du har til drillen på de verst angrepne rustområdene, spesielt de områdene der det er vanskelig å komme til med messingplata, som feks. inni kammerhuset. Først ville jeg latt våpenet ligge i bløt i vann, diesel eller olje.

Jeg tror ikke du trenger å ta av kolbekappen. Messingdelene pusses selvfølgelig med messingpuss. Båndfjærene på stokken er det kanskje heller ikke verdt å fjerne for de kan lett ryke dersom de er rustne.

Personlig bilde

av runastav, mandag 14. november 2005, kl. 15:09 (5085 dager siden) @ Pelsjeger

Hei.
Du kan jo legge løpet i badekaret, tips klarer med familien først. La ligge i varmt vatn, skift når blir kaldt. Ser ut til og være temmelig rusta, då pleier eg og bruke litt vold med ein gammel bordkniv(rustfri) dei tjukke rustflaka kan være utrolig seige og få vekk. Litt forsiktig pikking med den sløve kniven går også ann vel og merke dersom rusten er så tjukk at finishen under er kaputt. Rustfri stålbørste rondell på drillen er også snill mot stål og messing. Skruer/gjenger er lette og reingjøre på rondellen.
mvh.Runar.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 14. november 2005, kl. 18:45 (5085 dager siden) @ ttjoes

Jeg fant for noen år siden en kammerlader M1849/55 (har jeg fått vite av
en lokal ekspert) og har nå lyst til å restaurere denne for å henge den på
veggen. Men jeg er helt grønn på sånn type arbeid.

[image]Den lokale eksperten har nok noen hull i sin ekspertise - kammerladeren din er nok ikke en M1849/55, men en M1846/55 kammerlader. Skruene i bakplaten, den rette linjen på undersiden av bakkolben mellom avtrekker og kolbekappe, hanen etc. er forskjellige fra M1849/55. M1846/55 er vesentlig mer sjelden enn M1849/55 og de er som regel særdeles velbrukte.

M1846 var en forbedret M1842 og nær mange av de som ble produsert (4500 stk, såvidt jeg husker) var i bruk fra slutten av 1840-årene til frem på begynnelsen av 1860-årene.

Bildene dine viser at ditt eksemplar dessverre er i temmelig begredelig og mangelfull forfatning - baksiktet mangler (bare stolen sitter igjen), treverket er kappet, forreste bånd mangler(?), etc. Den vil helt sikkert være en god øvningsoppgave på restaurering, men det vil ikke på noen måte være regningssvarende å prøve å få børse ut av den igjen.

Når det gjelder restaureing av riflen din, hadde jeg nok gått vesentlig hardere til verks enn det du er blitt anbefalt. Jeg hadde brukt en stål sikling på å fjerne rusten etter å ha myket opp denne med en olje. Jeg hadde ikke brukt rustfjerner eller stålbørste, dette vil antagelig bare avsløre tildels dyp gravrust. Da er det bedre å beholde en nogenlunde jevn, om noe skjoldet, overflate. Bruk heller CRC 33-6 e.l. for å stanse fremtidig rust.

Jeg vedlegger et bilde av fem kammerladere i særdeles grei og original stand. De fire like er hhv 3 x M1849/55 fra Crause Hertzberg, Francotte Liege og KV Kongsberg, den fjerde er en "ren" KV M1855 og den siste en M1860/67 marine Landmark. De to Kongsbergene til venstre på bildet, Hertzberg'eren ved siden av Landmark'en.

Disse er korrekte i bruneringen (brun pipe og sideflater ved kammerstykket, blankt/grått kammerstykke, hevarm og underbeslag. Du kan sikkert også ane et visst grønnlig skjær på M1855 baksiktet. Slik har også din kammerlader sett ut i sin tid.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

av runastav, tirsdag 15. november 2005, kl. 12:40 (5084 dager siden) @ ttjoes

Hei.
Nydelige kammerladere Trond, men eg vil påstå at eiergleden kan være minst like stor når du sitter med et i utgangspunktet vrak som du sjøl har satt i stand.Så stå på med restaureringen sjøl om børsa aldrig kan bli strøken som Trond sine, eg synest det er topp når noen vil prøve og ta vare på disse gamle børsene sjøl om forfallet er stort.
mvh.runar

av ttjoes, tirsdag 15. november 2005, kl. 14:02 (5084 dager siden) @ runastav

Hei igjen.

Her er det heldigvis mange gode tips, så jeg har nok å ta tak i fremover.

Det jeg har gjort så langt, etter å ha demonteret kammerladeren, er å legge alle delene i vann. Så har jeg begynt å pusse først på de små delene som jeg har skrudd av: messingbeltene, sikte, bøyler, bakstykke osv.

På mange av disse blir det da en litt ruglete overflate, som vel er fordi rusten ikke bare var overflaterust, men er angrepet litt hardere. Er det riktig observert? Vet ikke om jeg kan få jevnet dette på noe vis, feks ved å legge det i olje, og så pusse? Eller ødelegger jeg mer enn jeg fikser da?

Selve løpet og stokken tenkte jeg å ta til slutt, da har jeg kanskje erfart litt gjennom behandlingen av de mindre delene...

Ellers synes jeg det er positivt at så mange har tips til hvordan jeg kan gå frem. Var litt skeptisk til å begynne med, om det var noen som var interessert i å kommentere dette i det hele tatt, så jeg er godt fornøyd!

Er litt enig med runastav i at gleden i å restaurere den gamle børsa etter onkelen til faren min er mer som en litenkuriositet. Jeg setter nok ikke samme strenge krav til utseende som en del av dere gjør, men vil jo selvføglelig få børsa så bra som mulig. Men den blir nok aldri noe ordentlig samlerobjekt for ihuga "kammerlader"-eksperter. Men jeg håper den kan gjøre seg godt på veggen på hytta.

av Pelsjeger, torsdag 24. november 2005, kl. 23:34 (5075 dager siden) @ ttjoes

Har vært litt ut og inn av nettet i det siste. Har du kommet noe lengre eller har delene bare ligget i bløt? :-D

av ttjoes, lørdag 26. november 2005, kl. 14:47 (5073 dager siden) @ Pelsjeger

Joda, jeg har kommet litt lengre... Har vært syk siste uka, så jeg har ikke fått gjort så mye i det siste.

Har fått demontert kammerladeren helt. Ønsket å gjøre det fordi det nok er enklere å pusse den da. Ønsker jo også å få den til å fungere :-)
Har pusset alle de små delene. Er stort sett fornøyd med resultatet av pussingen på de små bitene, men det er jo en god del gravrust, så jeg får ikke den overflaten jeg ønsker (naturlig nok??)
Spesielt siktet og toppen av kammeret (den delen som bikkes ut) er litt preget av rust også etter pussingen. Så overflaten er litt ujevn. Har fått tips om at jeg kan banke litt på dette, for å knuse rusten (slik har jeg skjønt det iallefall).

Når det gjelder løpet så har bare pusset på "kammerkassen". Løpet venter jeg litt med. Her er flere tips om å legge den i bløt. Hvor lenge bør den da ligge? Er det nok å legge den over natta, eller bør den ligge i dagevis?

Selve stokken har jeg heller ikke gjort noe med enda. Har hatt nok med de andre delene.

av Pelsjeger, fredag 2. desember 2005, kl. 19:59 (5067 dager siden) @ ttjoes

Løpet bør bløtes så lenge at det gir slipp på rusten, men hvor lenge det er er vanskelig å si. Det er nok naturlig at det blir noe ujevn overflate på steder som var sterkt angrepet av rust. Slik er det dessverre bare. Det skal bli moro å se hva du får ut av prosjektet ditt. :-)

RSS på tråd