Børsemaker Hans Larsen (Patronvåpen)

av jao @, søndag 18. desember 2005, kl. 23:50 (4993 dager siden)

Er en stor tilhenger av Hans Larsen
Han laget mange fine våpen
En kamerat av meg har en 10,15 Jarman carabin i luksusutgave,Men den har en hylselengde på 57 mm
Hvor mange typer hylser av 10,15 jarman finnes det? og hvor kan jeg få takk i bøker og tegninger fra hans produksjon da blir jeg hoppende glad :blump:

Børsemaker Hans Larsen

av bjørnen @, Rogaland, mandag 19. desember 2005, kl. 08:25 (4992 dager siden) @ jao

Hei, om du kjøper "Drammens Årbok 1970-71", mener jeg. Der står det en del detaljer om Hans Larsen, geværene han har produsert og muligens kaliber?? Tror faktisk også hærmuseet har et eget hefte med utdrag fra boken.
Mvh. Bjørn E. Pettersen

Børsemaker Hans Larsen

av jao @, mandag 19. desember 2005, kl. 15:04 (4992 dager siden) @ bjørnen

Mange takk for informasjonen
Det er vel muligt at de bøkene kan lånes fra det lokale eller de kan skafe de til veie
jao:-)

Børsemaker Hans Larsen

av Siggen, mandag 19. desember 2005, kl. 10:21 (4992 dager siden) @ jao

Er en stor tilhenger av Hans Larsen
Han laget mange fine våpen
En kamerat av meg har en 10,15 Jarman carabin i luksusutgave,Men den har
en hylselengde på 57 mm
Hvor mange typer hylser av 10,15 jarman finnes det? og hvor kan jeg få
takk i bøker og tegninger fra hans produksjon da blir jeg hoppende glad
:blump:

Ikke vet jeg hvor mange dim. det er til Jarman geværet, men her er i allefall to andre : 10,15X61 og 10,15x 54. Har du interesse av å få opplysninger om hylsemålene på disse, kan du kontakte meg på e-mail. Det er jo mulig at en av disse dim. lett kan tilpasses.

Personlig bilde

Børsemaker Hans Larsen

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 19. desember 2005, kl. 15:02 (4992 dager siden) @ jao

Heisann. Er du sikker på at børsa ikke er kamret for den litt mindre kjente patronen 10,2x57R Hagen? Den bruker kuler på rundt 10,7mm. Jeg vil anbefale å tar en kammeravstøpning samt måler løpsdimensjon. Disse hylsene kan lett skyteformes fra .348 Winchester.
Hvis ikke det er sånn at noen har skyteformet .348 Win. til 10,15x61R Jarmann, da blir de nemlig rundt 57mm lange og fungerer greit selv om de er litt korte.

Jeg vil videre anbefale den samme boka som bjørnen nevnte. Ring Drammens Museum 32 20 09 30 og få boka tilsendt for en drøy hundrelapp. På fakturaen min står det bare "Bøssemaker Larsen". Full tittel er noe sånt som dette: "Bøssemaker i Drammen Hans Larsen" av M. W. Hauerbach. Særtrykk av Drammens Museums Årbok 1969-1973.

--
Best når det smeller!

Børsemaker Hans Larsen

av jao @, mandag 19. desember 2005, kl. 15:14 (4992 dager siden) @ jæger justnæs

Takk for info
Jeg slenger meg på telefonen i morgen å bestiller den
Skal ta en kammeravstøping for å være helt sikker.
Kula målte 10.77 med mikrometeret
mange takk for alle tips
Ha en riktig god jul alle svartkrutt skyttere bli riktig sotete under nesetippen
god jul

jao

Børsemaker Hans Larsen

av Siggen, onsdag 21. desember 2005, kl. 07:43 (4990 dager siden) @ jao

Takk for info
Jeg slenger meg på telefonen i morgen å bestiller den
Skal ta en kammeravstøping for å være helt sikker.
Kula målte 10.77 med mikrometeret
mange takk for alle tips
Ha en riktig god jul alle svartkrutt skyttere bli riktig sotete under
nesetippen
god jul

jao

Jao
Fikk en mail fra deg men har problem med din e-mail adresse. Du kan kontakte meg på : 37025334

Siggen

RSS på tråd