Personlig bilde

"Papegøye" (Stevner)

av laffa @, Ålesund, mandag 15. oktober 2012, kl. 10:44 (2348 dager siden)

Er det noen som sitter på tegninger til figurer som brukes til fugle/papegøyeskyting, og forklaring på hvordan disse er montert sammen? Forstår det slik at de forskjellige delene skal ramle av ved treff

laffa

"Papegøye"

av festus @, mandag 15. oktober 2012, kl. 18:47 (2348 dager siden) @ laffa

Kanskje dette hjelper?

[image]

Edit: 24.01.2014 Bildelenken var død, la inn ny lenke fra samme hjemmeside. Admin

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

"Papegøye"

av festus @, mandag 15. oktober 2012, kl. 18:49 (2348 dager siden) @ laffa

Her er en til:

[image]

--
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

"Papegøye"

av laffa @, Ålesund, mandag 15. oktober 2012, kl. 20:50 (2348 dager siden) @ festus

Er de forskjellige delene på papegøyen satt løst på for å kunne ramle av ved treff, eller skal de skytes i filler for å få poeng?

laffa

Personlig bilde

"Papegøye"

av laffa @, Ålesund, mandag 15. oktober 2012, kl. 20:54 (2348 dager siden) @ festus

Flotte var de iallefall. Må prøve å lage etpar slike for å teste :-)

laffa

Personlig bilde

"Papegøye"

av bosnes @, Volda, tirsdag 16. oktober 2012, kl. 21:58 (2347 dager siden) @ laffa

Gler meg til at Laffa tek med ein sånn til neste stemne i Sollidalen!

Personlig bilde

"Papegøye"

av Frode, tirsdag 16. oktober 2012, kl. 13:21 (2347 dager siden) @ laffa

[image]

Dette bilde er tatt i aalborg gjennom vindu til det Danske skytehus :-)

--
Må igrunn ha et skudd om dagen!!

"Papegøye"

av Cap'n Redneck, close to Hell., tirsdag 16. oktober 2012, kl. 15:06 (2347 dager siden) @ Frode

En enkel versjon ville være å male en papegøye på en kryssfinerplate.
Deretter henges et antall lerduer rundt (på) fuglen.
Disse festes ved å skru inn tre stk. skruer i trekant litt utenfor hver due.
Deretter strekkes gummistrikk mellom skruene, og holder duene på plass til de blir knust av en kule.

En "high-tech" versjon ville være å lage et stålmål inspirert av "The Texas Star" som brukes i westernskyting....

http://www.youtube.com/watch?v=Dua-XMM0ja8

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

"Papagøye"

av festus @, onsdag 17. oktober 2012, kl. 19:44 (2346 dager siden) @ laffa

Vinger etc. kan jo f.eks. festes med plugger av blomsterpinner eller tynn rundstokk som ryker ved treff.

--
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

"Papegøye"

av laffa @, Ålesund, onsdag 17. oktober 2012, kl. 20:19 (2346 dager siden) @ festus

Jeg får bruke vinteren til å prøve forskjellige løsninger. I hine hårde dager gikk jo disse skytingene over flere dager, med skyting, taler, salutter og begersvinging, noe vi ikke har tid til idag under en konkurranse. Unntatt skytinga da. Tror jeg må prøve en løsning der de forskjellige delene på fuglen ramler av ved treff, og regne poeng utifra dette. Kanskje er stål tingen?

laffa

Personlig bilde

"Papegøye"

av Justme @, Hølen, Vestby, lørdag 25. januar 2014, kl. 08:05 (1881 dager siden) @ laffa

Hei Laffa
Hvordan gikk det med Papegøya.
Jeg prøver å ta opp tråden i gjen via Fugleskyting.

Personlig bilde

"Papegøye"

av laffa @, Ålesund, lørdag 25. januar 2014, kl. 10:15 (1881 dager siden) @ Justme

Jeg lagde meg ei papegøye av kryssfiner der jeg hengte på løse deler i aluminium, som var ment å skulle ramle av ved treff. Dessverre så fant gutta med det andre kruttet den, og skjøt den i filler. Kunne godt tenkt meg å stille på papegøyestevne jeg. Man skyter et skudd mot figuren, så er det nestemann sin tur med et skudd osv. til alle har skutt. Så begynner man forfra igjen. Skyttere med patronvåpen har lov til å bare ta med en patron til stevnet, og den skal lades på standplass

laffa

Personlig bilde

"Papegøye"

av Justme @, Hølen, Vestby, lørdag 25. januar 2014, kl. 14:46 (1881 dager siden) @ laffa

Hei igjen , Ja det er gjerne slik at patronspytterne ødelegger morroa for oss. Intet nytt fenomen.
Jeg har også tenkt tanken på synlige treff. Bare bytter ut med lerduer montert på figuren.
Skal komme med tegning senere.

Personlig bilde

"Papegøye"

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 25. januar 2014, kl. 15:36 (1881 dager siden) @ Justme

Hos oss har vi brukt leiduemetoden, tidligere nevnt i denne tråden.
Fem duer, fem skudd. Omskyting ved like mange treff. Så kan man kjøre enkle regler med to klasser. For eksempel patronrifle, åpne sikter. Munnlader, åpne sikter. Og så videre.

Fugleskytning hos KGP Svartkruttgruppa under feltmessige forhold, her representert ved krutnarr i sin ungdoms glans:

[image]

[image]

Personlig bilde

"Papegøye"

av krutnarr ⌂, Søgne, lørdag 25. januar 2014, kl. 16:57 (1881 dager siden) @ jæger justnæs

her representert ved krutnarr i sin ungdoms glans:

He he. Dette var lengesiden :-D
Fin opplading til feltNM som skal foregå på sørlandet i år ;)

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

"Papegøye"

av Justme @, Hølen, Vestby, lørdag 25. januar 2014, kl. 17:08 (1881 dager siden) @ krutnarr

Helt Konge,
må vel ta en tur dit da tenker jeg.
Skal finne en morsom løsning i Eidsberg som må testes ut..
Takker for alle innlegg.

RSS på tråd