Personlig bilde

sivil kammerlader 18 lødig (Kammerlader)

av runastav, mandag 2. januar 2006, kl. 15:36 (4945 dager siden)

Hei svartkruttfans.
Måtte berre prøveskyte denne kammerladeren idag, tross minusgrader og gikt i skrotten. Ja Øyvind, med dine laborerte papirpatroner! børsa har nydelig stokk av flammebjerk? 8 kantet svampa løp 1-1/8" ved munning. Og tru det eller ei snellert avtrekk! Det eine skuddet til høyre får den ta skylda for.Tennhettepistongen er for små hetter.
Og dere seriøse samlarar kan slappa av, løpet er blankere innvendig nå enn når eg fekk låne den, for børsa tilhøyre desverre ikkje underteikna.
mvh.Runar[image]

Personlig bilde

sivil kammerlader 18 lødig

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 3. januar 2006, kl. 10:46 (4944 dager siden) @ runastav

Det er litt vanskelig å se akkurat hvor hullene er i blinken. Det ser ut som du lapper fra baksiden og for meg ser det ut til at hele blinken er pepret med buckshot. :-D Er det de tre skuddene oppe rundt sekseren du skjøt med denne?

Det er forresten et meget fint våpen du har der, med spesielt fint treverk. Her er et annet der du ser hele våpenet:

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, tirsdag 3. januar 2006, kl. 12:53 (4944 dager siden) @ Øyvind F.

Det var da ei s***** fin børse. Låsen ser veldig Kongsbergaktig ut, men resten har jeg aldri sett maken til - er det noen som vet hva det er for noe og hva slags historie den har?

Rattus

Personlig bilde

av runastav, tirsdag 3. januar 2006, kl. 14:15 (4944 dager siden) @ runastav

hei.
Ja Øyvind det er 4 skudd pluss slengeren til høyre oppe kl 1200 i svarten;-)
Det er ingen merking eller nummer som eg har funnet, men det er nok ei sivil kammerlader bygd på kongsberg låsen har eksakt same dimensjonene som min 1855 kammerlader. Neste forsøk blir med kal 69 / 17.5 mm rundkuler som går godt i min.det er klart dei dyreog flotte muskettskivene må teipast og fiksas for og skyta dei skikkeligt ut Øyvind:-P
mvh.Runar

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 3. januar 2006, kl. 20:06 (4943 dager siden) @ runastav

Du allstyrende, det var et vakkert våpen! Du er heldig som får lufte den bikkja der, runastav:-D

Ja Øyvind det er 4 skudd pluss slengeren til høyre oppe kl 1200 i
svarten;-)

Hva var avstand og skytestilling?

Neste forsøk blir med kal 69 / 17.5 mm rundkuler som
går godt i min.

Papirvikler du, og hvilken ladning?

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av runastav, onsdag 4. januar 2006, kl. 09:39 (4943 dager siden) @ jæger justnæs

Hei Jæger.
Tjaaa, eg prøveskyter alltid på forholdsvis kort hold ca.40 Alen øøø meter.;-) Knestående med eller uten støtte. da får eg indikasjon kor treffpunkt er i forhold til siktepunkt som eg alltid legger i sentrum av blinken. Som du ser i dette tillfelle så går den ca.20cm for høgt så hadde det vært mi børse så hadde den fått litt høgare frontsikte.papirpatronene eg brukte blei som sagt laborert av Øyvind i hans velmaktsdar:-P kule er frå ei tong eg lagde ein gong, og krutlading er vel 70-80 grns 2F vil eg tru.Brukte for øvrig ein tynn filtmellomlading, og det vil eg bruka med runkulene også.Sjå forøvrigt i bokå te Øyvind om kammerladerskyting.
mvh.Runar.

RSS på tråd