Lading av 12,17x44R - tips ønskes (Patronvåpen)

av jopesj @, Oslo, mandag 10. februar 2014, kl. 11:00 (2110 dager siden)

Hei,
jeg skal til med å lade mine første 12,17x44R og i følge boka til Øyvind Flatnes er det mulig å gjøre uten bruk av (veldig dyrt) die-sett. Men da melder det seg et par problemstillinger i første omgang;

1) Hvordan får man ut brukt hette av hylsen? Dor, syl, spiker, eller noe spesialverktøy?

2) Kulene jeg har kjøpt er "koniske" slik at kula treffer hylsekanten litt før øverste smørerille. Er det da bare å "banke" kula inn i hylsen slik at den sitter godt? Banke på en skarp patron gjør meg litt skeptisk bare for å nevne det.

3)Det finnes jo lett tilgjengelig gamle og enkle ladeverktøy både for haglpatroner og Krag (6,5x55). Er det noen som vet om det finnes gamle ladeverktøy for 12,17x44R? Man skulle jo nesten tro det, ettersom dette etter hvert ble et vanlig kaliber for sivil bruk.

Hilsen Jopesj

--
Jopesj

Personlig bilde

Lading av 12,17x44R - tips ønskes

av Mike Sierra @, mandag 10. februar 2014, kl. 11:56 (2110 dager siden) @ jopesj

Hei

Har du tilgang til ei skrustikke? Om ikke så får du skaffe deg en, eller improvisere.

Mitt forslag:
1 Ta et stykke hardt trevirke av passende størrelse. Del dette i to og borr et hull som hylsa passer akkurat i, i skjøten.(kan hende du kan borre først, men tror snittet blir for bredt) Sett dette i stikka og ta en syl eller spiker som du skyver inn i hetta i ca 45? graders vinkel, vipp hetta ut.

2 Bruk stikka til å presse kula inn, når du har funnet ønsket patronlengde kan du kappe til en mal, feks trimme foran nevnte trestykke til rett tykkelse.

3 Et verktøy til hagle kan kansje bygges om?

MS

Personlig bilde

av nevS, Minnesund, mandag 10. februar 2014, kl. 12:57 (2110 dager siden) @ Mike Sierra

Hei

Kjøp deg en lyman X22 holder om du har 12,17X44 hylser fra bertram*
Hvis du har omformede 348 Win så kjøper du til den.

Diesett kan kjøpes her, 50 Beowulf har de samme fysiske målene bortsett fra rimmen, dvs hylsa er 2 mm kortere og har autorim.
Koster lite penger for mye moro.

Eller du kan bruke et 50-70 Dieset med riktig hylseholder i forhold til hylsene dine.

12,17 kan lades med fingrene uten annet verktøy enn hammer og en dor for å få ut hettene,
Det forutsetter at du har skyteformet hylsene i forkant.

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Personlig bilde

av laffa @, Ålesund, mandag 10. februar 2014, kl. 14:35 (2110 dager siden) @ jopesj

[image]

Dette er det eneste verktøyet jeg/du har bruk for, for å lade 12mm. Sett hylsa på noe som har et hull større enn tennhetta, plasser verktøyet i tennhullet inne i hylsa, og dunk hetta ut med handa. Bruker RCBS håndholdt hetteisetter for å få inn hettene. Fyll på krutt, legg på en pappskive som du har banket ut med 13 mm hullpipe(pappen som er rundt sixpack med øl er bra:-D) sett inn kula. Denne presser du inn for hand. Husk evt fyllstoff. Dette er måten jeg lader patronene på. Kulene kan være vanskelig å sette første gangen med nye hylser, men de utvider seg og tilpasser seg kammeret etter første avfyring. Nå har min hylser utvidet seg til å passe perfekt i mitt kammer, så jeg må bruke et lag papir for å få kulene til å sitte fast i hylsa. Skulle jeg ha presset hylsene for hver omlading, ville ikke hylsene bli gamle. Gløder hylsemunningen for hver femte ladning, og ingen har sprukket hittil etter hard bruk siden 2005. Har du et svenskekammer, så bør du korte ned hylsene etpar mm, ellers vil de bli vanskelig i kamre. Norsk 44mm, Svensk 42mm. Lykke til!

laffa

Personlig bilde

av Jon @, mandag 10. februar 2014, kl. 19:56 (2110 dager siden) @ laffa

Først: alle svenske 12mm CF hylser er 44mm lange ??

Verktøy til tennhetter ser man her i en meget gammel tråd.

http://www.forum.svartkrutt.net/index.php?id=1516

av jopesj @, Oslo, tirsdag 11. februar 2014, kl. 07:31 (2109 dager siden) @ laffa

Hei Laffa!
Hvor har du fått tak i dette verktøyet for å støte ut brukte hetter?
Ser kanskje litt hjemmelaget ut...? ;-)
Mvh Jon Petter

--
Jopesj

Personlig bilde

av laffa @, Ålesund, tirsdag 11. februar 2014, kl. 13:29 (2109 dager siden) @ jopesj

Ekte hjemmelaget ja. 5-6mm messingstang som jeg har borret inn en bor i samme Ø som tennhullet

laffa

av jopesj @, Oslo, tirsdag 11. februar 2014, kl. 07:34 (2109 dager siden) @ jopesj

Takk for gode innspill og ideer til Mike Sierra, nevS, laffa og Jon! :clap:

--
Jopesj

RSS på tråd