Personlig bilde

Marinens Entrebile anno 1820... (Våpensamling)

av krutnarr ⌂, Søgne, mandag 10. februar 2014, kl. 22:42 (2022 dager siden)

Hei.
I dag fikk jeg hentet entrebilen som jeg kjøpte av Hr.IKEA i høst under "storsalget" han hadde her på markedet. Disse bilene er fantastisk vakre. målene er etter boka (80cm skaft, 13,5cm pigg, 13cm blad som er ca 13,5cm høyt) og det viste seg at den var godt merket med både kronet K og noen bokstaver samt riksløve. Literaturen sier nesten nada om merking, så har dere tilsvarende eller vet noe om disse..... post it ;-)

[image]

[image]

[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Marinens Entrebile anno 1820...

av jopesj @, Oslo, tirsdag 11. februar 2014, kl. 07:54 (2022 dager siden) @ krutnarr

Hei,
jeg har en, men den er kun merket med kronet K. Så da legger jeg ikke ut bilder med mindre ikke det sterkt ønsket! ;-)

--
Jopesj

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 11. februar 2014, kl. 09:56 (2021 dager siden) @ jopesj

Hei,
jeg har en, men den er kun merket med kronet K.

Bilder sterkt ønsket! ;-)
Det er jo morro å sammenligne K'n og se resten også :-)

--

av JanS, tirsdag 11. februar 2014, kl. 22:00 (2021 dager siden) @ krutnarr

Jeg har 3 stykker M1825 entrebiler (Karlsen/Mathiesen/Ruud 1980), 2 lange, ene svartmalt og andre lakket trefarga eikeskaft. Den korte har svartmalt treskaft. Alle tre er merket med kontrollbokstaven L i toppen på høyre side hvor treskaftet går gjennom.

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, onsdag 12. februar 2014, kl. 08:34 (2021 dager siden) @ JanS

Jeg har også en entrebile fra Kongsberg, husker ikke i farten hvilken modell det er, men den er veldig lik Krutnarr sin. Samme mål, så det er sikkert M1820. Min har derimot bare en K, ingen andre stempler. Denne K'en sitter ikke samme sted, men derimot akkurat der skaftet starter. Kan legge ut bilder litt senere.

--
Kammerherren

av jopesj @, Oslo, onsdag 12. februar 2014, kl. 20:44 (2020 dager siden) @ krutnarr

Jeg skal få tatt noen bilder!

--
Jopesj

av jopesj @, Oslo, torsdag 13. februar 2014, kl. 07:03 (2020 dager siden) @ krutnarr

Her kommer bilder av min entrebile.

[image]

[image]

Hilsen Jopesj

--
Jopesj

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 13. februar 2014, kl. 18:44 (2019 dager siden) @ jopesj

Se det ja :-)
Samme skeive K med krone. Flott entrebile jopesj. Ser helt lik ut som min bortsett fra sortbeisa jernskinner på din.
Skaftene ser ut som de ender i en liten "kule" i enden. Noen som har sett disse med tau/portepee?

--

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, fredag 14. februar 2014, kl. 22:36 (2018 dager siden) @ krutnarr

Minn meg på å ikke skrive innlegg uten å ha den omtalte gjenstand samt litteratur tilgjengelig..... Det er naturligvis en M1825 jeg også har. Det fantes flere stempler også... Her er noen bilder.
[image]

[image]

[image]

[image]

--
Kammerherren

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, lørdag 15. februar 2014, kl. 15:49 (2017 dager siden) @ Kammerherren

Det er naturligvis en M1825 jeg også har. Det fantes flere stempler også

Nydelig entrebile Kammerherren

M1825 er vell den offisielle modellbetegnelsen på entrebilen selv om det står litt forskjellig i diverse literatur. Uansett så er dette våpen fra tidlig start på Kongsberg. K'n din mangler krone, men jeg regner med at det er "Kongsberg K" likevel? Ellers så er muligens K'n et kontroll eller smedmerke? :confused:
Hadde vært fint om noen kunne finne frem litt oversikt på hvem som merket hva og når ;-)

--

av Tinytim @, fredag 10. mai 2019, kl. 16:44 (107 dager siden) @ krutnarr

Det er oppgitt flere steder at det finnes to modeller av disse entrebilene, M/1825 og ca 1855, men jeg får ikke dette til å stemme og lurer på om noen har noe litteratur som sikkert identifiserer den fra 1855.
Jeg har to stk, en lang og en kort, den lange er som krutnarr sin med 80 cm skaft og 13,5 cm pigg, den korte har 57 cm skaft og 10,5 cm pigg. Ellers er de helt like og jeg tror at de to jeg har er de to versjonene som finnes av M/1825. Det er naturlig at den korte varianten også har litt mindre pigg.
Er det neon andre som har noen tanker om dette?

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 11. mai 2019, kl. 08:27 (107 dager siden) @ Tinytim

Dette er et stykke utenfor mitt kompetanseområde, men følgende plansje og beskrivelse av entrebilen fra 1847 kan kanskje være til hjelp for å skille modellene:

Entrebilen (Fig. 104). Den er bred for den ene Ende som en Øxe med en skarp Staal-Eg, og tilspidset for den anden. Igjennem Midten gaaer et Hul, hvori Træskaftet a gaaer op. De to Jernfjædre c ere sveitsede til Entrebilen og ligge langs med Skaftet, hvortil de ere fæstede med Nitnagler, og holde saaledes Entrebilen til Skaftet.

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Tinytim @, søndag 12. mai 2019, kl. 09:28 (106 dager siden) @ Øyvind F.

Skissen og beskrivelsen ligner veldig på det som kalles M/1825
Her er mine to entrebiler. To av bildene blir opp-ned uansatte hva jeg gjør men man ser vel hva det er-
[image]
[image]

[image]

RSS på tråd