Avtrekksmekanisme på Hagen Rulleblokk (Patronvåpen)

av Håvard, torsdag 13. mars 2014, kl. 18:40 (2342 dager siden)

Hei
Oppdaget at en rifle som jeg har og som er laget av Hagen har en ganske avansert avtrekksmekanisme til rulleblokk å være, lurer derfor på om noen har noe info om disse? [image][image]

Personlig bilde

Avtrekksmekanisme på Hagen Rulleblokk

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 14. mars 2014, kl. 10:03 (2341 dager siden) @ Håvard

Spennende! Mener å ha hørt om noe liknende tidligere. Men da tror jeg det dreide seg om å lage mekanismen. Har du bilde av hele geværet?

Personlig bilde

av reldor @, Moss, fredag 14. mars 2014, kl. 18:21 (2341 dager siden) @ Håvard

Dette må da være snellert avtrekk.
Prøv å skyve avtrekker fremover for å se om den da låser i den stillingen.
Er det noen justeringskrue på avtrekker?
Er det noen form for duppedit(husker ikke navnet) i halvspenn sporet?

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

av Håvard, fredag 14. mars 2014, kl. 19:13 (2341 dager siden) @ reldor

[image]Det er hull i avtrekker som antagelig skal være til justeringsskrue men den mangler desverre,det er også en slags pendelarm som går i halvspennsporet på hanen, legger ved et bilde.
Mekanismen fungerer desverre ikke korrekt, når jeg skyver avtrekkeren fram blir snellerten nesten hengene men sklir av, det kan jo komme av at justeringsskruen mangler og at det dermed ikke kan justeres inn korrekt.
Jeg har heller ikke kjenskap til disse fra før så jeg vet ikke om det er korrekt framgangsmåte at avtrekkeren skal skyves fram men det kan absolutt være sannsynlig.

av Cap'n Redneck, close to Hell., lørdag 15. mars 2014, kl. 16:45 (2340 dager siden) @ Håvard

Du har nok det som på "nynorsk" kalles: "Single set trigger", altså "Enkeltavtrekker snellert". Disse virker ved at du skyver avtrekkeren frem til du hører et klikk i låsen for å "spenne opp" avtrekket. Men justeringsskruen på selve avtrekkeren må være på plass for at dette skal virke.

Det vanligste er et snellert avtrekk med to avtrekkere: du spenner opp ved å trykke inn den bakerste, og tar avtrekk med den forreste. På disse står justeringsskruen mellom de to avtrekkerne.

"Duppeditten" som beskytter avtrekkeren fra å hake seg opp i halvspennet under hanefall kalles på "nynorsk": "Detent fly".

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

av Håvard, søndag 16. mars 2014, kl. 19:22 (2339 dager siden) @ Cap'n Redneck

Takk for informasjon,er dette avtrekket en Hagen patent eller en mere anminnelig brukt oppgradering av avtrekk som en kunne få fra diverse våpenprodusenter?

Jeg må ellers si at det er en utrolig smart sak der avtrekket fungerer som normalt på gammlemåten inntil en spenner snellertavtrekket og får "konkurranseavtrekk".

av Cap'n Redneck, close to Hell., mandag 17. mars 2014, kl. 17:31 (2338 dager siden) @ Håvard

Snellertavtrekk, både med en og to avtrekkere var "ekstrautstyr" som kunne leveres fra de fleste våpenprodusenter/børsemakere ihvertfall hundre år før salig Hagen levde og virket...

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

Personlig bilde

av kjberg @, 1878 Hærland, tirsdag 18. mars 2014, kl. 15:08 (2337 dager siden) @ Cap'n Redneck

Remingtons egen single set trigger.[image][image]

av Gollum, fredag 4. januar 2019, kl. 18:26 (584 dager siden) @ kjberg

Hei!
Låner denne tråden litt, da jeg har litt samme problem.
Jeg har en Rolling block med remington singel sett trigger som ikke fungerer helt.
Når jeg skyver avtrekkeren frem så går den i lås, men når jeg så trykker på avtrekkeren så faller ikke hanen. Når jeg gjentar dette to-tre ganger så faller den.
Har demontert og smurt alle deler, kan ikke se att noe mangler eller er ødelagt.
Den fungerer utmerket uten bruk av snellert.
Det er helt lik mekanisme som tegningen over.
Legger ved noen bilder.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

RSS på tråd