Winchester 1873 problemer (Patronvåpen)

av zx6r81, onsdag 11. juni 2014, kl. 19:07 (2004 dager siden)

Håper noen har innsikt i hvordan en winchester 1873 fungerer da jeg har problemer med å sykle og kamre patroner. Det er en original rifle som jeg kjøpte for ikke så lenge siden som dessverre ikke virker helt. Det virker som ladearmen ikke kommer høyt nok opp slik at patronene stopper i kanten inn til kammeret. Noen som vet hvilken del som eventuelt er slitt eller hva som bør gjøres for å få den høyere opp?

Når bolten er trukket tilbake er tennstiften ute. Er det noen som vet om den skal være slik eller skal den være inne i bolten. Siden den er ute så kommer hylsen borti tennnålen og sitter fast og vil ikke gå lengre opp.

Når bøylen er trukket helt ned/tilbake er det avstand fra bolten til rammen slik at jeg kan med hånden trekke den lengre tilbake selv. Er usikker om den skal være slik eller burde gå lengre tilbake?

Håper det er noen der ute som kjenner disse riflene eller som kanskje har en selv som kan hjelpe :)

[image][image][image][image]

Winchester 1873 problemer

av Yellowboy @, Nordpå, onsdag 11. juni 2014, kl. 19:15 (2004 dager siden) @ zx6r81

ser ut som den saken som skal skyve tennstemplet bakover er snudd feil vei, sitter på venstre side opp på fremre ledd.....den saken som vises på bildet og er blånert.

av festus @, onsdag 11. juni 2014, kl. 19:54 (2004 dager siden) @ zx6r81

Tror Yellowboy har rett. Den delen som skal trekke tilbake tennstiften er antagelig satt inn feil vei, fort gjort. :-)I motsetning til kopiene fra Uberti etc. har ikke originalen noen tennålsfjær som drar den tilbake, men den lille "dippedutten" skal holde det igjen under lading.

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

av festus @, onsdag 11. juni 2014, kl. 20:02 (2004 dager siden) @ zx6r81

Det virker som ladearmen ikke kommer høyt nok opp slik at patronene stopper i kanten inn til kammeret. Noen som vet hvilken del som eventuelt er slitt eller hva som bør gjøres for å få den høyere opp?

Sjekk at armen som går inn i patronheisen ikke er skadet, og at fjærbeinet som legger press på den er ok. (Må ta det litt etter husken, har ikke min egen for hånden...)

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 12. juni 2014, kl. 08:38 (2003 dager siden) @ festus

Siden den ikke løfter patronen helt opp, kanskje en feil ligger her.
Slitasje mellom heisen (carrier block) og den delen som løfter (carrier lever).

[image]

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

av Nygaard @, Nesodden, torsdag 12. juni 2014, kl. 13:28 (2003 dager siden) @ zx6r81

Om du sender meg en e-post kan jeg sende deg demonteringsanvisning med bilder om det er av interesse.

av Yellowboy @, Nordpå, torsdag 12. juni 2014, kl. 18:07 (2003 dager siden) @ zx6r81

Sjekk at denne står slik :
[image]

av zx6r81, torsdag 12. juni 2014, kl. 20:51 (2003 dager siden) @ zx6r81

Tusen takk for mange svar og ideer :-) Setter stor pris på det!

Har fått sett litt på riflen og jepp, den blånerte «dingsen» som skal dra tennstiften tilbake var satt feil veg. Beklageligvis så hjalp det ikke med å få tennstiften i bakre posisjon da jeg snudde den. Det ser ut til at den skal gå borti den lille tappen på bildet som skal holde den igjen, men det gjör den dessverre ikke. Tappen ser og litt slitt ut. Kanskje her feilen ligger?

Fikk demontert hevearmen og den ser fin ut. Men når jeg ser på carrier blocken og sammenligner den med en nyprodusert en ser det som at det er en del gods som er slitt vekk. Imidlertid så kommer ikke hevearmen borti det området som er slitt når den er oppe.
Om jeg löfter hevearmen litt når den er oppe så går den helt opp. Er det den «fjären» til hevearmen som kanskje skal löfte den siste biten?

[image]
[image]
[image]
[image]

RSS på tråd