7,4x52R i gammel hanedrilling fra WenusWaffenwerke (Patronvåpen)

av Browning08, lørdag 30. august 2014, kl. 11:29 (1924 dager siden)

Har nå en liten mannsalder prøvd å finne frem til riktig hylse/patron i kuleløpet på denne drillingen. Det nærmeste jeg har kommet hittil er 303 Savage hylser som skyteformes og det kan da se ut som om skulderen utvides ubetydelig.
Det kan også se ut som om 25-35 (eller 6,5x52R)også er i nærheten.
Har prøvd gjennom det aller aller meste av uvanlige kalibre fra egen samling men nå trenger jeg muligens noe bistand. OBS OBS! Kuleløpet er merket 7,4mm og med hylselengde 52. Dette trenger ikke nødvendigvis være riktig kaliberbetegnelse..

Personlig bilde

7,4x52R i gammel hanedrilling fra WenusWaffenwerke

av Jon @, lørdag 30. august 2014, kl. 13:39 (1924 dager siden) @ Browning08

Der er jo ikke så mange kragepatroner i det området.
Regner med at du har prøvd .30-30 ?
Der finnes østeriksk 7,7x54R (hylse = 52,3mm)
7x53R Finnish er vel mer usannsynlig

av Browning08, lørdag 30. august 2014, kl. 14:51 (1924 dager siden) @ Jon

30-30 er prøvd, men kaliber/kulediameter er vesentlig mye større enn løpet. Jeg antar det skal være en blykule til denne drillingen og lurer litt på hvor mye "oversize" blykuler kan ha i forhold til den angitte løpsdiameteren? Det er relativt grove rifler/bommer og kanskje noen som vet om angitt løpsdiameter på 7,4m er målt på bommene eller inne i rillene??

av Sharps, Ut mot havet., lørdag 30. august 2014, kl. 15:26 (1924 dager siden) @ Browning08

Hvorfor ikke ta en avstøping av kammer og løpsinngang? Har du ikke egnet metall til det så kan du bruke hard stearin, dimensjonene vil ikke bli 100% da voks og stearin krymper, men du ser ihvertfall sånn grovt hvilke dimensjoner du har.

av Browning08, lørdag 30. august 2014, kl. 15:47 (1924 dager siden) @ Sharps

Kammeravstøpning er tatt og målt men det ser ut som om dette kammeret er sånn midt mellom det meste i denne størrelsen. Som sagt er 303 Savage det nærmeste jeg kommer, men skulder på denne hylsa er ikke helt korrekt. Det er selvsagt mulig å skyteforme slike hylser, men dette er den eneste børsa jeg har som jeg ikke har funnet riktig kaliber/hylse til og det irriterer meg grenseløst. Jeg har til og med prøvd 8x52R Siamese men her er kaliberet for stort. Jeg tror ikke at Venus Waffenwerke produserte en relativt vanlig drilling i et ekstremt eksotisk og utenlandsk kaliber, spesielt når denne drillingen sannsynligvis ble solgt ny til Norge noe før 1900.

av Sharps, Ut mot havet., lørdag 30. august 2014, kl. 16:22 (1924 dager siden) @ Browning08

Den heter vel egentlig 7x54rws? Den levde bare i 2-3 år før den gikk av moten. Får du tak i 6,5x54 mauserhylser vil jeg tro disse passer nermest perfekt. Eller hvis du absolutt vil ha korrekte bunnstempler så hør med Horneber i tyskland om de kan dra et gjeng til deg.

Personlig bilde

av Jon @, lørdag 30. august 2014, kl. 16:36 (1924 dager siden) @ Sharps

Denne var ikke enkel men der er en med 7,4mm kuledia i DWM katalogen 1904. Den har DWM nr.419. Finner den ikke i blåboka SAA så det er åpenbart noe kortvarige saker som er lite kjent.

[image]

av Browning08, lørdag 30. august 2014, kl. 19:47 (1924 dager siden) @ Jon

Jeg har faktisk prøvd denne nr 419 i DWM katalogen, men den er generelt for lang og skuldra er for langt frem.Dessuten kan det se ut som om kaliberet er i minste laget Nå skal det sies at akkurat denne knapt nok finnes og ble trolig laget til et eller annet halvmilitært, kanskje sveitsisk eller østerriksk. Temmelig ukjent også blant tyske samlere. Siden Jon er " i farta her" lurer jeg på om det er noen mulighet for at det kan være noe Norsk?? Det er rimelig sikkert at denne kom ny til Norge en gang i tiden.

Personlig bilde

av Jon @, lørdag 30. august 2014, kl. 21:04 (1924 dager siden) @ Browning08

Takker for tilliten men der er ingenting som indikerer noe norsk tilknytning på nevnte patron.

Lagger ved scan fra DWM's "dagbok" som viser hylsetypen og notatene om den, ikke mye.
Det går over to sider derfor to "bilder".

[image]

[image]

Trolig har hylsetypen sett dagens lys ca 1892-93

RSS på tråd