Personlig bilde

Farlige patroner (Patronvåpen)

av Jon @, lørdag 20. desember 2014, kl. 11:27 (1795 dager siden)

Fant noe jeg hadde scannet, stammer fra 1872 og trolig fra første årg. av NJFF's Meddelelser (tidsskrift).

[image]

Personlig bilde

Farlige patroner

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 20. desember 2014, kl. 14:48 (1795 dager siden) @ Jon

Ja, det var litt av en artikkel.
Jeg ble ikke helt klok på saken, selv etter flere gangers gjennomlesning. Det høres først ut som patronene ligger i hvert sitt rom. Midveis i forløpet virket det som kula har fortengt kruttet og slått bakover mot tennhetta innenfra hylsa? Mot slutten virker det som de har ligget etter hverande i samme hull og spissen på den ene patronen har utløst tennhetta på den andre. Skummelt var det nok uansett.
Den nenvte Leufaucheux-rifle; man kan vel anta at det dreier seg som en stifttenningsrifle. Stifttennings-/pinfirepatroner oppfatter jeg som vesentlig mer utsatt for utilsiktet tenning enn sentertente patroner. De bør behandles og håndteres omtrent som hornminer ;-)

Farlige patroner

av Browning08, lørdag 20. desember 2014, kl. 17:30 (1795 dager siden) @ jæger justnæs

I teksten vises det til at dette er en Lancaster-rifle. Mener at dette peker på patronens form, men muligens også på geværtypen. Erindrer å ha sett betegnelsen Lancaster i en priskurant fra Larsen (eller var det Hagen?) og så vidt jeg husker var det en enkeltskudds fallblokkrifle.

Jeg har sett at en del eldre tyske enkeltskuddsrifler har en luke i kolbekappen med tilhørende hull for patroner; Jeg tror denne patronene er sentertent, men dersom de ligger i våpnets lengderetning vil vel også kruttet komprimeres for hver rekyl? "Alle" mine drillinger med kolbemagasin har dette fra undersiden og da unngås i hvert fall tilsvarende kompresjon i lengderetningen på våpnet.

En annen mulighet er jo at det er lagt to patroner etter hverandre inn i et hull i kolbens lengderetning. Da er det jo en mulighet for at en ved skyting/rekyl kan risikere at prosjektilet på den ene utløser tennhetta på den andre....

Personlig bilde

Farlige patroner

av Jon @, lørdag 20. desember 2014, kl. 18:10 (1795 dager siden) @ Browning08

I en katalog fra H.Utendoerffer ca 1898 benevnes masse messinghylser i ulike haglekaliber som Lancaster.
I et hefte som omhandler de aller fleste tidlige patronpatenter, er også en slik hylse vist og benevnt som Lancaster 1852.

Da tyder det på at dette må ha vært kulepatron i haglekaliber, noe som vel ikke var så uvanlig på 1800tallet.

RSS på tråd