Personlig bilde

Norske baksikter (Identifisering)

av krutnarr ⌂, Søgne, lørdag 18. april 2015, kl. 00:50 (1438 dager siden)

Hei Godtfolk.
Jeg er med denne tråden ute etter å finne en sammenheng vedrørende Norske baksikter og deres "skaper". Jeg har lurt lenge på om det er mulig å identifisere Norske jaktvåpen ut i fra hvordan baksiktet er laget. Samlere "verden over" mener at det er en motesak, men jeg har en teori om at det muligens ligger i kultur og popularitet hos hver enkelt bøssemaker. F.eks. har Larsen sin måte å utforme baksikter på. Hagen har en annen. Jeg ønsker med denne tråden å få frem masse bilder av Norske baksikter. Muligens kan Øyvind F bruke informasjonen i en eventuell ny bok? ;-)

Jeg begynner med noen eksempler:

[image]
Dette er fra en Hagen 22 flober rifle (skyver er en reproduksjon)

[image]
Dette er fra bøssemaker P. Aarnes (sivil ukjent bøssemaker)

[image]
Dette er fra L.Eriksen Christiania. En Norsk annerkjent bøssemaker

[image]
Dette er fra Hagen sin hagleserie i kaliber 16.

Jeg har en masse flere, men ønsker at det blir litt ymse i begynnelsen fra hele landet. Fint om navn og historie følger med baksiktebildene. Er det militære sikter så er det også kjærkomment. De er jo laget av gode Norske ingeniører ;-)

Kan ikke dere følge opp denne tråden med mange flotte baksikter? Jeg mener at det er mulig å identifisere en bøssemaker ut i fra disse eminente "stålkonstruksjonene".
:-D

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Norske baksikter

av Tinytim @, lørdag 18. april 2015, kl. 06:37 (1438 dager siden) @ krutnarr

Jeg har sikkert mange bilder de er bare ikke sortert så det kan ta litt tid å finne frem, men her er to
den øverste er en L.Eriksen, den nederste trolig en tidlig Larsen
[image]

Personlig bilde

Norske baksikter

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 20. mars 2018, kl. 01:53 (371 dager siden) @ Tinytim

Tar opp denne tråden igjen for å få inn MANGE flere sikter ;-) :-D
Det er på siktet at skillene ofte er ........

--

Personlig bilde

Norske baksikter

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 21. april 2018, kl. 00:43 (339 dager siden) @ krutnarr

Jeg er dessverre på våpenløs på Sørlandet for tiden, men skal forsøke å komme med eksempler etter hvert (men det kommer til å ta tid).

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

Norske baksikter

av krutnarr ⌂, Søgne, lørdag 21. april 2018, kl. 01:54 (339 dager siden) @ Trond

Tid har vi masser av Trond. Det viktikste er at alle dokumenterer sine baksikter og helst produsentnavn her. Sikter er som fingeravtrykk. De er like, men veldig forskjellige ;-)

--

RSS på tråd