Norsk Nagant revolver (Håndvåpen)

av Kenny, Where the streets have no name, torsdag 6. mai 2004, kl. 18:58 (5672 dager siden)

Er det noen som vet om de norske Nagant revolverne brukte svartkrutt i sin tid? Hva var såfall ladningen? Er det noen som skyter svartkrutt i Nagant revolvere av dere?

--
Kenny

Norsk Nagant revolver

av Sharps, Ut mot havet., fredag 7. mai 2004, kl. 21:45 (5671 dager siden) @ Kenny

Er det noen som vet om de norske Nagant revolverne brukte svartkrutt i sin
tid? Hva var såfall ladningen? Er det noen som skyter svartkrutt i Nagant
revolvere av dere?

De norske var alltid ladet med svartkrutt så lenge de var i militær tjeneste.
De var faktisk i bruk helt opp til annen verdenskrig.
Endel ble senere gitt/solgt til idrettslag for å brukes til startrevolvere.
Jeg har endel rødfis til Nagant, som var til dette formålet.

Fiocchi lader til den Sveitsiske med det nye kruttet, de kan godt brukes i den Norske Naganten.
Originalladningen var ca.10-11 grain med fint svartkrutt (ca. 4F) og en papirviklet hælbasekule, omtrent 115grain.

Har skutt endel med Naganter og det som funket for meg var:
Nedkappet hylse 32-20, 10-15 gr. 3 eller4f, hælbasekule fra jämttången eller en .32 kule på 113 gr. fra en Lee støpetang.
Dimensjonene spriker litt i revolverene så det må prøves i det enkelte våpen for å finne den optimale ladningen.

Norsk Nagant revolver

av Kenny, Where the streets have no name, søndag 9. mai 2004, kl. 08:56 (5670 dager siden) @ Sharps

Takker for svar. Hvor effektive var disse revolverne egentlig med bare 10-11 grains krutt? Kula er jo liten, men allikevel :-D

Rart at hæren aldri gikk over til røyksvakt. Det betyr jo at svartkruttet nettopp har gått av moten, det.

Vil dette si at Naganter kan brukes i NSU?

--
Kenny

Norsk Nagant revolver

av Sharps, Ut mot havet., søndag 9. mai 2004, kl. 18:26 (5669 dager siden) @ Kenny

Takker for svar. Hvor effektive var disse revolverne egentlig med bare
10-11 grains krutt? Kula er jo liten, men allikevel :-D

Rart at hæren aldri gikk over til røyksvakt. Det betyr jo at svartkruttet
nettopp har gått av moten, det.

Vil dette si at Naganter kan brukes i NSU?

Kaliberet er mer effektivt enn man kanskje tror, den nå avdøde Svein Solli skjøt gjennom en selskrott med Nagant, så den er ikke så puslete som størrelsen tilsir.
Svartkruttet har aldrig gått av moten, vi har bare fått ett nytt røksvakt i tilegg til det ekte kruttet.

Naganten kan brukes i klassen S&W original.

MVH
Sverre

Norsk Nagant revolver

av Morgan Kane, tirsdag 11. mai 2004, kl. 09:13 (5668 dager siden) @ Sharps

Hei!
Jeg har fått en Nagant som jeg tror jeg omgjort til .32 S&W (kort type) (eller muligens samme kaliber som Tokarev).

Det som er litt rart er at diameteren på løpet virker alt for liten for en .32 S&W kule.. Trenger ikke løpet endringer også?

Litt snedig at tønna beveger seg fram og tetter inn mot løpet, samt å se hvor ivrig produksjonsarbeiderene var med å stemple på innsiden av skjeftet;)
Ca. 20 små stempel under der..

Noen som kan anslå verdien på en sånn?

Norsk Nagant revolver

av Sharps, Ut mot havet., søndag 16. mai 2004, kl. 17:50 (5662 dager siden) @ Morgan Kane

Hei!
Jeg har fått en Nagant som jeg tror jeg omgjort til .32 S&W (kort type)
(eller muligens samme kaliber som Tokarev).

Det som er litt rart er at diameteren på løpet virker alt for liten for en
.32 S&W kule.. Trenger ikke løpet endringer også?

Litt snedig at tønna beveger seg fram og tetter inn mot løpet, samt å se
hvor ivrig produksjonsarbeiderene var med å stemple på innsiden av
skjeftet;)
Ca. 20 små stempel under der..

Noen som kan anslå verdien på en sånn?

Tetter mot løpet?
Høres ut som en russisk Nagant kal.7,62.
Kan du poste bilder?

Norsk Nagant revolver

av Morgan Kane, tirsdag 18. mai 2004, kl. 10:31 (5661 dager siden) @ Sharps

Naganten ser slik ut.
Den er forøvrig til salgs på under "kjøp og salg"

Forsøkte å ta bilde innvendig av stempel, men mobil kameraet ga for dårlig oppløsning.. :(

Kan se ut som om det er skiftet til samme tønne som denne; http://3c-enterprises.atfreeweb.com/services.html

[image]

Personlig bilde

Norsk Nagant revolver

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 12. september 2004, kl. 19:52 (5543 dager siden) @ Kenny

Etter hvert har det blitt noen norske og svenske Naganter i svartkruttgruppa.
Vi pusler med ideen om å stelle til et lite Nagantstevne, og lurer i den forbindelse om det finnes en skyteinstruks eller noen andre tips til et skyteprogram for dette artige våpenet.

--
Best når det smeller!

Norsk Nagant revolver

av Kenny, Where the streets have no name, mandag 13. september 2004, kl. 17:58 (5542 dager siden) @ jæger justnæs

Godt det var noen som tok tak i den gamle diskusjonen om Nagant. :-D Er du med i svartkruttunionen? Da kan dere jo skyte 13 skudds Smith & Wesson original. 13 skudd på 25 meter der de ti beste er tellende. Det skytes på vanlig halvmeterskive. Med Naganten stiller dere jo i originalklassen også, der poengsummene lett blir litt lavere enn i replika der det brukes alskens moderne kopier av gamle våpen.

--
Kenny

Personlig bilde

Norsk Nagant revolver

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 14. september 2004, kl. 04:09 (5542 dager siden) @ Kenny

Vi har vært medlem av NSU siden 1998 og hadde et 13-skudds klubbstevne i vår hvor vi skjøt S&W. Er litt klar for noe typisk norsk også, vi er jo kjent for å gå våre egne veier her på berget(det er i hvertfall det vi liker å tro at andre synes om oss...).

--
Best når det smeller!

Norsk Nagant revolver

av Kenny, Where the streets have no name, tirsdag 14. september 2004, kl. 16:09 (5541 dager siden) @ jæger justnæs

Ble det bra resultater? Hvilke kuler og ladninger bruker du? Naganten er jo en belgisk patent men så er det jo ikke så lett å finne noe mer typisk norsk på håndvåpensiden heller. Lefasjø (har ingen planer om å prøve meg på den orntlige stavemåten :)) var jo ikke særlig norsk heller. Var det noen i det hele tatt som lagde svartkruttrevolvere i Norge?

--
Kenny

Personlig bilde

Norsk Nagant revolver

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 14. september 2004, kl. 19:48 (5541 dager siden) @ Kenny

Resultater? Nja, det smalt og røyk i hvertfall. Er litt på forsøksstadiet enda hva lading angår. Nedkortede 32-20 hylser, small pistol tennhetter, ca 10 grains FFFg eller FFFFg, bruker .32 Lee kuler og hælbasehuler fra Clarry Haglund http://home.c2i.net/rudlang/
Tror det er med dette som med de fleste svartkruttvåpen; du må prøve deg fram til du finner noe som går greit, og det er jo halve moroa...
Ellers vet jeg ganske lite om våpenet, men har lest en artikkel Svein Solli skrev i Våpenjornalen for en tid tilbake og hørt litt her og der.

--
Best når det smeller!

RSS på tråd