Identifisering av 12 lødig (19 mm) flintmuskett (Identifisering)

av anvil, onsdag 17. juni 2015, kl. 08:25 (1372 dager siden)

Det har dukket opp en muskett som er uten synlige merking, men med noen detaljer lik M/1746 fra Kronborg. Særlig underbeslag og sideblikk ligner på 1746-modellen, men pipa er annerledes. Dessuten har geværet 4 rørken. Kaliberet er ca 19 mm som indikerer 12-lødig. Pipa, som er 101,5 cm lang, er 8-kantet i en lengde på 31 cm bakerst, resten rund konisk men avflatet på topppen hele veien.
Geværets totale lengde er 141 cm.
Bajonetten, som passer, er merket 370 og MH.
Kan noen si noe mer om dette geværet?
Hilsen fra Anvil

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Tittel endret. Dette er vel rundt regnet 150. gang jeg endrer en trådtittel fra «Hva er dette?» til noe mer beskrivende. Admin.

Identifisering av 12 lødig (19 mm) flintmuskett

av anvil, torsdag 18. juni 2015, kl. 19:07 (1370 dager siden) @ anvil

Takk til Admin for presisering av hva saken gjelder!

Men hvor blir det av kommentarer og forslag fra Folket! Det må jo være noen der ute som har noe å komme med, som kan være med å oppklare hvilken modell det dreier seg om?
Så kom igjen!
Hilsen fra
Anvil

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, søndag 21. juni 2015, kl. 09:44 (1368 dager siden) @ anvil

Det nærmeste jeg kan finne er nr. 15 i Hærmuseets årbok 1956: 12 lødig (19,2 mm) GLATTØPET FLINTELÅSGEVÆR FOR INFANTERIET. CA. 1750.

Dette er som jeg kan se den eneste modellen med fire rørken.
Det er kun tre bilder i boken.
Skanner inn teksten og bilder litt senere.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

av Magnum4, søndag 21. juni 2015, kl. 10:21 (1368 dager siden) @ anvil

Hei

Flott flintelås! Her er jeg på tynn is, ,men jeg har kikket litt i T.H.Møller og 1960 særtrykket fra Hærmuseet uten at det hjalp noe særlig. Kolben, antall rørken og pipa samsvarer ikke med noen av de enkelte bekrivelsene. Jeg har for øvrig selv en nøtt å knekke med samme pipe som din.

Opp gjennom 1700 tallet ble nok en rekke 1700 talls våpen modifisert og denne kan være en av de. Sideblikket er likt som på eldste flintelås pistoler fra F4 sin tid og som ble brukt frem til og med pistol M.1740, og på musketter frem til M.1746/48. Musketten kan være en av de som benevnes reparasjonsmodell, hvor andre piper og noen ganger også låser er benyttet i nye skjefter og med nye beslag.
I perioden mellom 1745 og 1765 ble det i Hellebæk levert 10.757 stk. såkalte "reparerede flinter".

Som du ser av vedlagte bilder er den ene en M.1748 som samsvarer med beskrivelsen i 1960 særtrykket. Den andre er nok en såkalt reparasjonsmodell ca 1750 - 1760 med pipe lik den du har. Avvikene i forhold til din er bla antall rørken, kolbe kappe og sideblikk.

[image]

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, søndag 21. juni 2015, kl. 10:52 (1368 dager siden) @ Magnum4

Nr, 15 har T-formet underbeslag, ellers ser den lik ut.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--

av anvil, søndag 21. juni 2015, kl. 18:20 (1367 dager siden) @ Mr. Pitt

Takk for gode innspil! Etter dette tyder vel det meste på at geværet jeg la ut er et Suhl-gevær laget ca 1750. Ikke minst bildene som nå er lagt fram viser stor likhet i flere detaljer.
Det som gjenstår nå er vel å få tatt ut pipa og undersøke mulig stempling som ellers ikke er synlig.

Innspillet fra Mr.Pitt har ellers lært meg at det finnes andre kilder enn Hærmuseets årbok 1960 samt også en annen merkekatalog enn den fra 1960.
Så derfor: Er det mulig å skaffe Årboka av 1956 samt tilhørene merkekatalog? Den som måtte ha tips i den anledning bes vennligst ta kontakt med undertegnede! Jeg er interessert i originaler eller kopier og betaler det som det koster.
Hilsen fra
Anvil

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 21. juni 2015, kl. 20:14 (1367 dager siden) @ anvil

Det jeg faktisk finner mest interessant med denne musketten, er de to rillene på avtrekkerbøylen. Disse muskettene omtales ofte som "musketter fra Chr. 5's tid" - mao etter 1746. Disse rillene var en motesak som, etter min mening, ble særdeles umoderne på 1730-tallet og muligens enda litt før enn det.

Dette bekrefter at det kan være snakk om eldre musketter som er blitt "reparert". Jeg har et par stykker med den megaavkortede kolbekappen og "nye" kolber, begge har piper med C5 slått inn opp på og nesten bakerst på pipen. Stemplene ser nærmest ut som små fordypninger, men ved skikkelig rengjøring og bruk av lupe er de tydelige. De har også disse rillene.

Det var en lekker børse og ser ut til å være i nydelig stand! Bare si fra om den skulle uttrykke ønske om et nytt godt hjem...

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

av anvil, søndag 21. juni 2015, kl. 20:43 (1367 dager siden) @ Trond

Takk for bidraget, Trond!
Anvil
PS.
Tror den har et godt hjem allerede!

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 22. juni 2015, kl. 21:26 (1366 dager siden) @ anvil

Tro er bare ikke nok. Jeg synes da tydelig at jeg mottok et aldri så lite hint fra den om at den ønsket å komme i kontakt med flere av sine likesinnede...

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

av anvil, torsdag 25. juni 2015, kl. 19:35 (1363 dager siden) @ anvil

Hei, da har pipa vært ute og dens stempler er avslørt:
[image]
Som tdlegere opplyst finnes det ingen stempler på pipas synlige flater. Men nå ser vi tydelige stempler på undersida:
Fra venstre:
1. SUL og en kylling:[image]
Ingen tvil om at dette er fra Suhl i Tyskland. I merkekatalogen fra 1960 er vel SUL mest likt nr. 1922 som er fra flintlåspistol ca 1740.
Suhl har mange utgaver av "kyllingstempel" fra rundt 1740, men ingen lik dette der det ser ut til å være lagt inn et mindre dyr i kyllingen.

2. Deretter et ukjent stempel:[image].
Det finnes ikke noe i 1960-katalogen som minner om dette.

3. Et stempel som kan være et hjerte med 2 bokstaver i (som kan være CS) samt en kyllinglignede figur nederst i hjertet: [image]

I prinsippet som nr. 2218 i 1960-katalogen. En rekke XXX antas å være avtrykk fra ei skrustikke. Forøvrig er det slått inn et romertall (19?) som sikkert er serienummer.

Fra innspillene er det med de 2 rillene på avtrekkerbøylen som Trond tok opp sikkert det mest spesielle med dette geværet.
Ellers er både han og Magnum 4 inne på at det kan dreie seg om en eldre muskett som er blitt "reparert", og fått "ny" pipe som tidligere har vært brukt i et annet gevær. Ser at ører på undersida av pipa er fjernet og nye satt på:[image].

Sannsynlig konklusjon er vel at dette dreier om gjenbruk av deler fra perioden 1710 - 1740 som er satt sammen i Hellebæk rundt 1750 eller like etter, og med ny stokk, jfr. stokkens utskjæringer.

Anvil.

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, fredag 26. juni 2015, kl. 05:53 (1363 dager siden) @ anvil

Når det gjelder kopi av særtrykk av årbok 1956, kan jeg gjøre det, men vil ha dekket blekk og papir, det dreier seg om 112 sider.

--

av anvil, fredag 26. juni 2015, kl. 06:35 (1363 dager siden) @ Mr. Pitt

Bra, Pitt!
Men jeg skal forhøre meg litt her i Kongsberg-miljøet.
Anvil.

av hcc333 @, søndag 28. juni 2015, kl. 12:25 (1361 dager siden) @ anvil

Hej Anvil
Flotte stempler.

I bogen "Haandskydevaabens Bedømmelse" af Johan F. Støckel afbildes nogle stempler, der snerper hen i retning af dem, du har på geværets pibe - de viste stempler er alle fra Suhl og fra midt i 1700-tallet:

[image]
[image]
[image]

Mvh
hcc333

av anvil, søndag 28. juni 2015, kl. 16:07 (1361 dager siden) @ hcc333

Stor takk til hcc333 for grei oppklaring for 3 av de 4 stemplene jeg har vist bilder av!

Mitt 1a: SUL ser ut til å ligne mest på Støckel #1650 som at angitt til ca 1750.
" 1b: "Kylling" er jo svært likt Støckel # 5207 som også skal være fra ca 1750.
" 3: Stemmer forbløffende godt med Støckel # 2718, som skal være fra ca 1720. Jeg oppfatter at også dette merket er fra Suhl.
Mitt 2: Fortsatt ikke identifisert. Spennende om en eller annen også kan si hva dette er!

Så langt tyder det på at løpet opprinnelig er laget av Suhl ca 1720. Så har det blitt modifisert ca 1750, også av Suhl.
Som jeg før har konkludert er messingbeslag, i hvertfall underbeslaget/avtrekkerbøylen gjenbruk av deler som kan være fra rundt 1710-1720, ref. M/1711 som har samme type avtrekkerbøyle. Og så tror jeg at stokken og sammensetningen til det geværet vi nå har kan være fra ca 1750.
Andre oppfatninger??

Hilsen fra
Anvil

PS til hcc333: Er det mulig å få tak i original eller kopi av Støckels bok du henviser til?

av hcc333 @, søndag 28. juni 2015, kl. 22:07 (1360 dager siden) @ anvil

Hej Anvil

Støckels bog er et tobinds værk påbegyndt i 1938 - du kan være heldig at finde det antikvarisk eller måske på en våbenauktion.

I Tyskland har man i nyere tid udgivet et trebinds værk "Die Neue Støckel" - den forhandles bl.a. på Tøjhusmuseet - jeg har ikke set i den, så jeg ved ikke, om værket er dækkende - efter navnet at dømme, så burde den være både dækkende og udvidet.

Mvh
hcc333

av anvil, mandag 29. juni 2015, kl. 06:17 (1360 dager siden) @ hcc333

Takk for info om Støckel!
Da regner jeg med at søk er igang over hele Scandinavia!
Anvil

Personlig bilde

av G.Larson, mandag 29. juni 2015, kl. 07:37 (1360 dager siden) @ anvil

Da regner jeg med at søk er igang over hele Scandinavia!

http://www.abebooks.com/book-search/author/johan-f-stockel/

--
Ståle B.

RSS på tråd