Kruttkrise II et faktum (Utstyr og tilbehør)

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, fredag 8. desember 2006, kl. 09:42 (4583 dager siden)

Da er det bekreftet:

Hos Winge Våpen finnes i dag kun Sveitsisk 4'er og 5'er, og han tar ikke inn mer svartkrutt.

På den siste generalforsamlingen til NSU ble det lovet dyrt og hellig fra både NSUs styre og fra enkelte fraksjoner at kruttproblematikken skulle løses asap!

I skrivende stund sitter vi igjen uten tilgang på krutt! Kan noen av dem som påtok seg å ordne opp i denne saken på generalforsamlingen være snille å redgjøre for hva som har skjedd i denne saken?

--
-Rotta

Kruttkrise II et faktum

av Glen Gun, fredag 8. desember 2006, kl. 18:00 (4583 dager siden) @ Rotta

Da er det bekreftet:

Hos Winge Våpen finnes i dag kun Sveitsisk 4'er og 5'er, og han tar
ikke inn mer svartkrutt.

På den siste generalforsamlingen til NSU ble det lovet dyrt og hellig fra
både NSUs styre og fra enkelte fraksjoner at kruttproblematikken skulle
løses asap!

I skrivende stund sitter vi igjen uten tilgang på krutt! Kan noen av dem
som påtok seg å ordne opp i denne saken på generalforsamlingen være snille
å redgjøre for hva som har skjedd i denne saken?

Typiskt, Lars tjente vel ikke så mye som tengte han skulle gjøre da. Nei! det må nok en mer seriøs forhandler til for og få et stabilt leverigs nett.
Dette overrasker meg overhode ikke !!:-(

Personlig bilde

Kruttkrise II et faktum

av reldor @, Moss, fredag 8. desember 2006, kl. 19:12 (4583 dager siden) @ Glen Gun

Typiskt, Lars tjente vel ikke så mye som tengte han skulle gjøre da.
Dette overrasker meg overhode ikke !!:-(

Hei!!
La oss være saklige og ikke rakke ned på en stakkars jævel som
gjorde et forsøk på å skaffe krutt til oss.

Her er det ikke bare fortjeneste som er grunnen, det tok
nesten et år etter kruttet var i butikk før han fikk solgt
noe særlig mengde .
Og når folk ikke får oppbevaringstilatelse så er det vel ikke
lett å se noen framtidig salg!!!!!!!!

Du kan jo prøve å finne en annen mer seriøs til å importere
en vare han ikke får solgt............................

Richard Eldor

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Kruttkrise II et faktum

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, fredag 8. desember 2006, kl. 19:42 (4583 dager siden) @ reldor

Dere sporer av tråden karer - dette er ikke et angrep på en leverandør som tross alt har holdt oss flytende i en ellers svært så stusslig tid. Takk til ham for det, og de som gidder å sjekke med ham får også vite hvorfor han ikke kan fortsette som han har gjort.

Faktum er at vi nå er tilbake til det stadiet vi var før Winge tok inn krutt, og i mellomtiden har det ikke kommet noen oppløftende nyheter hverken fra myndighetene eller fra NSU - det har faktisk ikke kommet noe nytt i det hele tatt såvidt jeg kjenner til.

Man kan lure på om denne tiden fra NSUs side har vært benyttet til noe konstruktivt i det hele tatt? Jeg etterlyser nok en gang respons og statusrapport fra dem som påtok seg ansvaret for å foreta seg noe i denne saken på Genfors 06...

--
-Rotta

Kruttkrise II et faktum

av Glen Gun, lørdag 9. desember 2006, kl. 10:59 (4582 dager siden) @ Rotta

Ble litt irretert, det har vertmye rot når det gjelder svarkrutt import som vil alle her vet. Nå importerer ikke Winge noe krutt, han bare vidre forselger for et fyrverkeri firma, så hvor mye utlegg og bry han har med dette er ikke kan ikke være så mye. Det kommer mer ann på oppbevaring.
Har forøvrig en del erfaring med Winge og tar litt med klype salt en del kommentarer derfra!
Men uansett her må vel NSU prøve og ta kontakt med svarkrutt importtøren og se om eventuelt forbundet eller på noen annen måte kan sikre oss krutt i fremtiden.
Og prøve og finne en ny forhandler til og selge oss krutt er nok ikke løsning da man må ha oppbevarings tilatelse for litt større mengder krutt.
Som jeg ser det hadde krutt kjøp igjennom NSU hadde vert det beste selv om det sikkert er en del hindringer her også, men med tanke på pris og sikere tilgang, heller jeg over på dette. Kom med innspill :-) Husk det blir ikke mye nyrekrutering uten årnet forhold, skal NSU ha en fremtid er dette alfa omega for og si det milt !!!!

Kruttkrise II et faktum

av chiefen, lørdag 9. desember 2006, kl. 13:05 (4582 dager siden) @ Glen Gun

Hvor mye svartkrutt kan en forvente å omsette i Norge pr år?
Noen hundre kilo?

Kruttkrise II et faktum

av Glen Gun, lørdag 9. desember 2006, kl. 13:08 (4582 dager siden) @ chiefen

Hvor mye svartkrutt kan en forvente å omsette i Norge pr år?
Noen hundre kilo?

Tipper 2-3 hundre kilo minst, en del mer hvis det hadde hvert lettere med frakt og oppbevaring.

Kruttkrise II et faktum

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, lørdag 9. desember 2006, kl. 14:33 (4582 dager siden) @ Glen Gun

Jeg tror det partiet Winge hadde var på 350 kg, korriger meg hvis jeg tar feil.

Dette kruttet har vært høyt priset, men har til tross for ekstremt dårlige distribusjonsmuligheter og en mengde kjepper i hjulene for kundene fra de lokale brannmestres side blitt solgt i løpet av et års tid. (I hvert fall de kurante granuleringene).

Folk begynner etter hvert å få papirer i orden, og de som ikke har det har funnet ut hvordan de likevel kan ordne seg ved lagring hos venner&kjente eller i skytterhus rundt omkring.

Gitt lagerplass, distribusjonsordning, lavere pris og ikke minst sikkerhet for at man kan få kjøpt mere krutt senere, tror jeg man lett kan selge mellom 2 og 3 ganger dette volum pr. år. Får vi krutt til svenske priser så er jo handelslekkasjen også en saga blott og kan legges til det volum man kan omsette for i Norge.

Basert på disse spekulasjonene gjetter jeg på at omsetningen vil være et sted mellom 500 og 1500 kg i året, gitt at prisen gjør det "monitært realistisk" å bruke ordentlig krutt i stedet for erstatninger og sammenlignbar med svenske priser.

--
-Rotta

Kruttkrise II et faktum

av hoppagåresleivskudd, søndag 10. desember 2006, kl. 16:21 (4581 dager siden) @ Rotta

Da er det bekreftet:
ikke inn mer svartkrutt.

Hei. Jeg hadde ventet på den meldingen,dårlig distribusjons nett og relativt høye priser, skulle egentlig og kjøpe til meg og 5 andre før jul, men skrinla hele turen 19500,- bare i krutt mot sverige 13500,-??
Har vært i kontakt med DYNO (har en del med de og gjøre) de importerer sprengkrutt (de tar inn til div. steinbrudd) kunne få frakte med de til en relativ normal frakt. snakket litt løst med de om sveitser, de var ikke negativ MEN ville gjerne ha mengde pr. år! Vi må nok samle oss. N.S.U.??
Med rimeligere priser og bedre tilgjengelighet ville nok mengde øke, jaja hos meg ihvertfall, tenker litt når man er halveis nede i boksene!

Kruttkrise II et faktum

av chiefen, søndag 10. desember 2006, kl. 17:11 (4581 dager siden) @ hoppagåresleivskudd

Er det slik at svartkrutt selges uten spørsmål over disk i Sverige? Eller er det noe "snuske-handel"?

Kruttkrise II et faktum

av hoppagåresleivskudd, tirsdag 12. desember 2006, kl. 07:05 (4579 dager siden) @ chiefen

Er det slik at svartkrutt selges uten spørsmål over disk i Sverige? Eller
er det noe "snuske-handel"?

Det selges over disk, med spørsmål!!
og prisene jeg satte opp er for sammeligning Norge/Sverige.

Kruttkrise II et faktum

av chiefen, tirsdag 12. desember 2006, kl. 07:13 (4579 dager siden) @ hoppagåresleivskudd

Er det slik at svartkrutt selges uten spørsmål over disk i Sverige?

Eller

er det noe "snuske-handel"?

Det selges over disk, med spørsmål!!
og prisene jeg satte opp er for sammeligning Norge/Sverige.

En må altså ha norsk kjøpetillatelse?

Personlig bilde

Kruttkrise II et faktum

av reldor @, Moss, tirsdag 12. desember 2006, kl. 07:47 (4579 dager siden) @ chiefen

En må altså ha norsk kjøpetillatelse?

Hei!
Husk at man må ha importtilatelse også..
det er strenge regler for å ta "eksplosiver" over grensa...:-(
R.

--

Kruttkrise II et faktum

av Tomo, fredag 12. januar 2007, kl. 20:54 (4548 dager siden) @ Rotta

Da er det bekreftet:

ikke inn mer svartkrutt.

På den siste generalforsamlingen til NSU ble det lovet dyrt og hellig fra
både NSUs styre og fra enkelte fraksjoner at kruttproblematikken skulle
løses asap!

I skrivende stund sitter vi igjen uten tilgang på krutt! Kan noen av dem
som påtok seg å ordne opp i denne saken på generalforsamlingen være snille
å redgjøre for hva som har skjedd i denne saken?

Godt og treffsikkert nytt år til dere alle!

Fortvil ikke folkens, vi har fremdeles mulighet til å kjøpe svartkrutt fra Magne Lanrø AS.
Vilkåret er at det bestilles en større mengde og at kruttet blir hentet umiddelbart etter ankomst.
Dette betyr at vi må gå sammen om kjøpe inn krutt f. eks. at de enkelte klubber melder sitt behov til en koordineringsenhet som foretar
bestillingen. Når kruttet ankommer må representanter for klubbene komme å hente kruttet.
Det er lov til å frakte 20 kg i bil uten ADR sertifikat.

Dette vil bli tatt opp på NSU's styremøte førstkommende onsdag og jeg sikker på at vi finner en løsning om enn noe "kronglete".

Ellers kan jeg meddele at utprøvingen av en oppbevaringsboks for svartkrutt er godt i gang. Vi regner med å kunne sende en prototype til DSB for godkjenning i løpet av de siste vintermånedene.
Går alt i orden med dette vil man kunne få tillatelse til å oppbevare 3 kg. svartkrutt i heimen forutsatt at kruttet blir oppbevart i denne boks.

mvh
Tom Owe Låver

Kruttkrise II et faktum

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, fredag 12. januar 2007, kl. 21:14 (4548 dager siden) @ Tomo

Fortvil ikke folkens, vi har fremdeles mulighet til å kjøpe svartkrutt fra
Magne Lanrø AS.
Vilkåret er at det bestilles en større mengde og at kruttet blir hentet
umiddelbart etter ankomst.

Dermed så skal altså altså Landrø stå for import, ta seg en klekkelig fortjeneste og lempe problemene med lager og ikke minst distribusjon osv. over på kundene sine? Hva kommer kruttet til å koste hos ham da? Og hvor mye krutt må vi sette i bestilling for at denne arrogante forretningen skal finne det umaken verdt å lette på stumpen?

Dette betyr at vi må gå sammen om kjøpe inn krutt f. eks. at de enkelte
klubber melder sitt behov til en koordineringsenhet som foretar
bestillingen. Når kruttet ankommer må representanter for klubbene komme å
hente kruttet.

Hvor ofte har Landrø tenkt å foreta denne manøveren da? Det er ikke lett å forutsi hvor mye krutt man må ha på lager for en gitt periode. Når man i tillegg ikke vet hvor lenge lageret skal vare blir det komplett umulig. Jeg ser for meg at klubbene - hvis det nå er noen igjen - nord for Dovre blir kjempe imponert når de må kjøre ørten turer frem og tilbake for å hente krutt på Lillestrøm? En sånn løsning som slås frempå om tilgodeser ikke distriktene i særlig grad, men jeg forstår jo at Christiania Civile Skydesæslkab finner ordningen interessant.

Ellers kan jeg meddele at utprøvingen av en oppbevaringsboks for
svartkrutt er godt i gang. Vi regner med å kunne sende en prototype til
DSB for godkjenning i løpet av de siste vintermånedene.

Og den løsningen vil jo selvfølgelig DSB godta?

--
-Rotta

Kruttkrise II et faktum

av chiefen, fredag 12. januar 2007, kl. 21:16 (4548 dager siden) @ Tomo

Vil sterkt anbefale alle savrtkruttskyttere å IKKE bestill hos Landrø med det første!

Noen av oss er i en svært positiv dialog med Orica (tidligere DYNO) om import og omsetning/distribusjon av WANO svartkrutt gjennom deres forhandlernett, representant fra Orica var på møte med WANO om saken fredag.
Får vi til dette er kruttet tilgjengelig for alle til samme pris, og de som ikke bor i "stikk-innom-avstand" til Landrø slipper å kjøre alt fra 100-300mil for en boks krutt!
Jeg kommer med oppdatering så snart jeg får mer informasjon fra Orica!

Kruttkrise II et faktum

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, fredag 12. januar 2007, kl. 21:28 (4548 dager siden) @ chiefen

...og dermed er det vel klart for alle som klarer å logge på svartkrutt.net:

Styret i NSU er nå så kraftig i utakt med medlemmene sine at medlemmene har tatt fatt i saken på egen hånd! Helt utrolig at en privatperson ved hjelp av et par telefoner til den mest naturlige leverandør i verden kan komme lengre i kruttsaken på et par uker enn NSU har klart i løpet av et par år. Forstå det den som kan.

Stor heder til :ikkeverdig:hr. Chiefen for innsats for kruttsaken!!! :ok:

Stort FY!!! til NSU som ikke har vært på banen før nå, og når de først kommer, tillater seg å komme med noe så halvhjertet som det de presenterer her nå!:asswipe:

...og endelig fikk jeg brukt de kule smiley'ene!!!!:-D

--
-Rotta

Personlig bilde

Kruttkrise II et faktum

av reldor @, Moss, fredag 12. januar 2007, kl. 22:01 (4548 dager siden) @ chiefen

Noen av oss er i en svært positiv dialog med Orica (tidligere DYNO) om
import og omsetning/distribusjon av WANO svartkrutt gjennom deres
forhandlernett, representant fra Orica var på møte med WANO om saken
fredag.

Ja , chiefen dette høres positivt ut:ok:

--

Personlig bilde

Kruttkrise II et faktum

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 12. januar 2007, kl. 21:44 (4548 dager siden) @ Tomo

Fortvil ikke folkens, vi har fremdeles mulighet til å kjøpe svartkrutt fra
Magne Lanrø AS.

Dette var merkelig. Jeg sitter da vitterlig i NSU-styret, men har ikke hørt noe om dette før jeg leser innlegget til visepresident Låwer. Kanskje det hadde vært en idé å lufte dette innad i styret før det går ut til offentligheten?

Her er min mening: Landrø bør ikke blandes inn i svartkruttimporten igjen. Inntrykket jeg fikk av dem i 2005 var svært useriøst, og de var på grensen til frekke jeg kontaktet dem med spørsmål om import av svartkrutt.

Dyno har både forhandlernett og logistikk som går over hele Norge. Det er sikkert beleilig for folk rundt Lillestrøm at de kan kjøre innom Landrø og hente et par bokser krutt etter jobb, men slik er det ikke for medlemmene våre på Sørlandet, Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge.

Hvem er det som tester denne svartkruttboksen? Jeg håper du er klar over at det er som å sette bukken til havresekken å la NSU utføre disse testene. Testene må utføres av et uavhengig organ for at resultatene skal ha noe som helst gyldighet og troverdighet.

Jeg ser også at det er på tide å takke for meg i NSU-styret.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Kruttkrise II et faktum

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, fredag 12. januar 2007, kl. 21:54 (4548 dager siden) @ Øyvind F.

Kan hende det var på tide at det var andre som takket for seg i styret og at Øyvind ble der?

--
-Rotta

Personlig bilde

Kruttkrise II et faktum

av reldor @, Moss, fredag 12. januar 2007, kl. 22:09 (4548 dager siden) @ Tomo

Går alt i orden med dette vil man kunne få tillatelse til å oppbevare 3
kg. svartkrutt i heimen forutsatt at kruttet blir oppbevart i denne boks.

Da skjer det i allefall noe i oppbevaring saken og det kan vel ikke
være noe annet positivt.......
R.

--

Kruttkrise II et faktum

av AB @, Oslo, fredag 12. januar 2007, kl. 23:17 (4547 dager siden) @ reldor

Jeg blir imponert når jeg leser hva som tilsynelatende skal bli løsningen på kruttproblemet. Jeg bor i Oslo, så Landrø er jo rett i nærheten, men som mange har skrevet tidligere, Norge er langt.....
Godt jobba Chiefen, håper du drar dette i land!
AB

Kruttkrise II et faktum

av chiefen, lørdag 13. januar 2007, kl. 09:08 (4547 dager siden) @ AB
redigert av chiefen, lørdag 13. januar 2007, kl. 09:19

Nå må jeg nesten spørre om noe her;er den "løsningen" presentert av visepresidenten i innlegg i denne tråden NSUs prosjekt? Øyvinds innlegg tyder ikke akkurat på det?
NSU har kanskje ikke medlemer utenfor det sentrale østlandet?

Personlig bilde

Kruttkrise II et faktum

av nevS, Minnesund, lørdag 13. januar 2007, kl. 09:29 (4547 dager siden) @ chiefen

Sitter med oppfatningen om at dette er en kameratgjeng som tillater at andre får bare være med på moroa siden vi bestemmer dette.
Takk NSU.

Jeg antar at NSU ikke har gått veien via de folkevalgte i dette landet
som faktisk har muligheten til å sette føringer for hva som er farlig og ikke
men om det skulle bli sånn at kruttet våres ikke lar seg omdefinere til
sportskrutt DA har vi et problem.

NSU er en organisasjon som skal ivareta våre interesser og være de som setter føringene på hvordan ting skal jobbes med.

Jeg har forstått at det er flere medlemmer i NSU som er lei av formen det jobbes med i dag og at det kanskje er på tide med et generasjons skifte
i NSU`s styre.

Landrø har jeg snakket med flere ganger,
det de har sagt til meg er at de ikke kan lagre det i lillestrøm
og at transporten til norge vil bli ekstremt dyrt.

i tillegg har ikke tollvesnet lagringsttilatelse på Sprengstoff så der stopper transporten allerede.

Dyno er villige til å hjelpe oss med kruttet vi sårt trenger til å utøve vår sport og jakt og siden dette ikke har blitt satt i stand via COSA NSU, foreslår jeg at INGEN betaler inn medlemskontingent til NSU og legger organisasjonen død en gang for alle.

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Kruttkrise II et faktum

av Tomo, søndag 14. januar 2007, kl. 16:15 (4546 dager siden) @ nevS

Så, så folkens, sett dere ned å pust dypt.

Dette med Landrø er kun en mulig løsning.
Dyno viker meget interresant i denne sammenheng, så stor takk til vedkommende som fremskaffet opplysningene.
Det er godt å se at det er folk der ute som tar ansvar og er villig til å jobbe litt for fellesskpet.

En riktig god dag til dere alle!

Tom Owe Låver

Kruttkrise II et faktum

av chiefen, søndag 14. januar 2007, kl. 17:30 (4546 dager siden) @ Tomo

Det er godt å se at det er folk der ute som tar ansvar og er villig til å
jobbe litt for fellesskpet.

Men hvem burde egentlig ha gjort denne jobben? En tilfeldig skytter som ikke engang er medlem i NSU eller NSUs tillitsvalgte? Synes dette forbundet virker rimelig tafatte, kanskje SWS er et bedre valg?

Kruttkrise II et faktum

av torleif, torsdag 18. januar 2007, kl. 19:49 (4542 dager siden) @ Tomo

Så, så folkens, sett dere ned å pust dypt.

Dette med Landrø er kun en mulig løsning.
Dyno viker meget interresant i denne sammenheng, så stor takk til
vedkommende som fremskaffet opplysningene.
Det er godt å se at det er folk der ute som tar ansvar og er villig til å
jobbe litt for fellesskpet.

En riktig god dag til dere alle!

Tom Owe Låver

Pustet dypt lenge nok nå! Det går snart over i hyperventilering og bitter gråt. Hva med noe info fra forbundet/styret nå eller vil de heller vente til noen blir tatt for ulovlig "sprengstoffimport", i verste fall med en passasjerferge? De eventuelle avisoppslag vil ikke være i skytternes interesse, for å si det mildt.
Jeg finner mangelen på informasjon fra NSU i kruttsaken merkverdig.
For å være provokativ i håp om en reaksjon, vil jeg spørre om følgende;
Er det en indre krets i sentrale områder som sørger for sine, og bryr seg lite om utkantmedlemmer?
Er dette forbundet dødt som en sten?

Jeg håper at noe i det minste at noen gidder å bli engasjert eller forbannet og komme med en respons.

Torleifur

Med en forundret hilsen.

Personlig bilde

Kruttkrise II et faktum

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 18. januar 2007, kl. 21:24 (4542 dager siden) @ torleif

respons fra NSU må du nokk vente lenge på. Uten å være bruker av dette forum så hadde en ikke visst at kruttkrise 2 er et faktum. Temmelig snødent å stille med nyinnvilget kruttløyve på butikken og oppdage at de har slutta med sådan et pulver:asswipe:
Nå hadde det jo ikke hjulpet på situasjonen om det lå et brev i postkassa om at krutt fortiden var "utsolgt". Nei HANDLING må til. En av de tidligere innleggene her forteller om en forespørsel rettet mot Dyno angående import og distribusjon av sortkrutt. Dette håper vell alle går i orden. Tar det som en selvfølge at NSU har kontaktet Dyno etter at denne forespørrselen ble kjent og fortalt at HELE sortkruttmiljøet støtter opp om en sådan avtale. Hvist ikke NSU har gjort det nå, er hele organisasjonen å regne som unødvendig for et videre agasjemang innen sporten. Det eventuelle kravet om at man må være tilsluttet NSU for å eie reg.pliktige våpen, bør være (med NSU's egen fremtoning og likegyldighet)en slett sak å omgjøre til mere skyttervennlige organisasjoner.
Nå er det også et faktum at NSU har styrende medlemmer (distrikkts rep. ,styremedl. ....)over det ganske land. De har etter min oppfatning et ansvar for at distrikktenes interesser blir ivaretatt. Håper de engasjerer seg.

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Kruttkrise II et faktum

av torleif, torsdag 18. januar 2007, kl. 21:52 (4542 dager siden) @ krutnarr

respons fra NSU må du nokk vente lenge på. Uten å være bruker av dette
forum så hadde en ikke visst at kruttkrise 2 er et faktum. Temmelig
snødent å stille med nyinnvilget kruttløyve på butikken og oppdage at de
har slutta med sådan et pulver:asswipe:
Nå hadde det jo ikke hjulpet på situasjonen om det lå et brev i postkassa
om at krutt fortiden var "utsolgt". Nei HANDLING må til. En av de
tidligere innleggene her forteller om en forespørsel rettet mot Dyno
angående import og distribusjon av sortkrutt. Dette håper vell alle går i
orden. Tar det som en selvfølge at NSU har kontaktet Dyno etter at denne
forespørrselen ble kjent og fortalt at HELE sortkruttmiljøet støtter opp
om en sådan avtale. Hvist ikke NSU har gjort det nå, er hele
organisasjonen å regne som unødvendig for et videre agasjemang innen
sporten. Det eventuelle kravet om at man må være tilsluttet NSU for å eie
reg.pliktige våpen, bør være (med NSU's egen fremtoning og
likegyldighet)en slett sak å omgjøre til mere skyttervennlige
organisasjoner.
Nå er det også et faktum at NSU har styrende medlemmer (distrikkts rep.
,styremedl. ....)over det ganske land. De har etter min oppfatning et
ansvar for at distrikktenes interesser blir ivaretatt. Håper de engasjerer
seg.

Ikke faen om jeg vil vente så mye lenger!
Det er flere enn meg som venter informasjon nå!
KOM PÅ BANEN NSU!

Torleif

Kruttkrise II et faktum

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, torsdag 18. januar 2007, kl. 22:22 (4542 dager siden) @ torleif

Mye kan nå sies, men jeg tror jeg for å holde debatten på et nogenlunde saklig nivå koker det hele ned ett poeng:

Det blir ikke noe landsdekkende svartkrutt aktivitet dersom ikke NSU snarest får i gang import SÅVEL som distribusjon av det sårt nødvendige krutt! Jeg har veldig vondt for å tro at svartkrutt aktiviteten nord for Dovre kommer til å blomstre dersom kruttet skal hentes til bestemt tid for deretter å fraktes i 20kg porsjoner tilbake(!) fra en viss såkalt importør på Lillestrøm.... Lagring er faktisk ikke et tema - det er å skaffe kruttet som er problemet for svingende!!!! Det virker på meg som om NSU er travelt opptatt med å skyte salutt med trekasser, mens det egentlige problemet faktisk ikke er trekassen, men det som skal være INNE i trekassen. De som føler seg truffet kan sikkert ta kontakt med Chiefen for å bistå ham i å lage en avtale med Dyno for å sikre oss krutt.

Husk: Et "NM" hvis eneste deltagere kommer fra Lillestrøm og Omegn er neppe et NM?

--
-Rotta

Kruttkrise II et faktum

av torleif, torsdag 18. januar 2007, kl. 22:40 (4542 dager siden) @ Rotta

Beklager banning. Mye kan sies, og det er mange som kan si det mye bedre enn jeg. Og selvfølgelig skal det holdes på saklig nivå.
Og dermed vil jeg oppfordre alle som har en mening om dette til å begynne å ytre sin mening nå, både her og direkte til NSU .
Er det flere enn meg som mener at mangelen på info er et tegn på likegyldighet overfor medlemmene i forbundet, så er det på tide å si fra.
Hilsen Torleif

Personlig bilde

Kruttkrise II et faktum

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 19. januar 2007, kl. 12:42 (4541 dager siden) @ torleif

Og dermed vil jeg oppfordre alle som har en mening om dette til å begynne
å ytre sin mening nå, både her og direkte til NSU .

Muskedunderen, medlemsbladet til NSU har innleveringsfrist 15. februar for stoff som skal med i nr. 1 2007. Jeg er redaktør, enn så lenge, og tar gjerne imot synspunkter.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Kruttkrise II et faktum

av hoppagåresleivskudd, fredag 19. januar 2007, kl. 23:15 (4540 dager siden) @ torleif

Nå skal jeg skrive noe som jeg egentlig ikke skulle skrive!! det er for mye rykter og løst prat, Hvem sitter på "fakta"!?
Det er flere importører av sprengstoff og sortkrutt til norge enn dyno.
med lager over nesten hele norge og der det ikke er lager går det ukentlige transporter. Det gjelder bare at, NSU kommer i en dialog med D.S.B. Så vil det komme et eller flere konkrete forslag til distrubusjon av "sportskrutt" med frakt til overkommelige priser. Men så lenge ikke D.S.B. Ikke annerkjenner vår sport seriøst så er det jo litt vanskelig.
Jeg sitter ikke i styre og stell for N.S.U og kan Dermed ikke forhandle på vegne av andre enn meg selv, men tror nok når ting er løst angående D.S.B. så kan det være flere alternativer som kan hjelpe, ikke bare de på "sentralt-østland" og til de som lurer så er dette helt lovlig, med papirer, og seriøse aktører, som lever av fornøyde kunder.
MEN LA N.S.U. JOBBE I FRED, skal være enig at litt lyd fra dem har ikke skadet,men hva kan de egentlig si? når D.S.B. jobber med normal byrokrati hastighet.
Inntil D.S.B. har blitt enige med N.S.U. så kan vi ikke gjøre annet enn og sette vår TILLIT til de som er valgt til jobben!

pål

til de som finner skrivefeil og gal setningsoppbygningn klag til utdanningsministeren.

Kruttkrise II et faktum

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, lørdag 20. januar 2007, kl. 10:11 (4540 dager siden) @ hoppagåresleivskudd

Fakta er:

1: At det (jmfr. innlegg ovenfor) finnes styremedlemmer i NSU som ikke er kjent med at det foregår noen aktivitet for å skaffe importør av krutt. Utspillet ovenfor om en importør på Lillestrøm må antagelig ansees for å være et privat utspill.

2: Det fremkommer av Tomos innlegg ovenfor at NSUs styre prioriterer forsøk med sprengning av trekasser til oppbevaring av kruttet. Sikkert moro, men jeg er svært skeptisk til nytteverdien.

Problemet til NSUs medlemsmasse er ikke lagringen av krutt. Det er bestandig en eller annen som kan lagre krutt i bygda/byen, og dette er å betrakte som små og helt lokale problemer. Problemet er å få tak i det velsignede pulveret! Det eneste man så langt har fått høre fra NSU styret om selve skaffingen av kruttet er det som må kunne kalles "Lillestrøm løsningen".

3: Når en privatperson ut av en kombinasjon av nysgjerrighet og irritasjon tar kontakt med Dyno, så blir man fort kjent med at Dyno IKKE har mottatt noen som helst slags forespørsel fra NSU om de kunne tenke seg å stå for import og/eller distribusjon av krutt. Ordet unnlatelses synd ligger laaaaangt ut på tungespissen min nå...

4: Fakta er videre at denne diskusjonen har rast her på forumet i lengre tid, og noe særlig reaksjon fra NSU styret utover det Tomo har kommet med foreligger ikke.

--
-Rotta

Kruttkrise II et faktum

av chiefen, lørdag 20. januar 2007, kl. 10:39 (4540 dager siden) @ hoppagåresleivskudd

det er for mye
rykter og løst prat, Hvem sitter på "fakta"!?

Hva slags rykter? Faktum er at i 2006 har ikke det kommet noe informasjon fra NSU om kruttsaken. Jeg har med utgangspunkt i et kjapt søk på internett og noen telefoner til DYNO klart å få disse interesert i hva vi holder på med, faktisk så interesert at DYNO sender folk til WANO for å diskutere saken!

Det er flere importører av sprengstoff og sortkrutt til norge enn dyno.
med lager over nesten hele norge og der det ikke er lager går det
ukentlige transporter.

Hvem da? Ukentlige, landsdekkende transporter?

MEN LA N.S.U. JOBBE I FRED,

problemet er kanskje at de nettopp får "arbeide" i fred!?

Personlig bilde

Kruttkrise II et faktum

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 20. januar 2007, kl. 13:03 (4540 dager siden) @ hoppagåresleivskudd

Nå skal jeg skrive noe som jeg egentlig ikke skulle skrive!! det er for mye
rykter og løst prat, Hvem sitter på "fakta"!?

Sist onsdag hadde NSU styremøte, for øvrig det første siden Generalforsamlingen i juli 2006. Tilstede var styremedlemmene som kommer fra Østlandet. Undertegnede og MLAIC-delegaten fra Trøndelagen var ikke tilstede. Jeg fikk et referat pr. tlf. fra Tomo i går.

Det som kom fram var:

1. Det skulle ikke jobbes med importør før den ovennevnte kruttkassen var på plass og godkjent av DSB. Dette uttrykte jeg meg sterkt skeptisk til. Ingen vet hvor lenge DSB bruker på å godkjenne denne boksen, og om den blir godkjent i det hele tatt. Med andre ord kan det ta lang tid før kruttet kommer på plass igjen. Hva med oss som allerede har tillatelser? Utprøving av boksen foregår i regi av et skytterlag tilsluttet NSU.

2. Siden det virket som det var stor interesse fra NSUs side å vite navnet til Chiefen, så foreslår jeg at Chiefen selv tar kontakt med NSU-styret dersom han vil samarbeide med dem. Jeg så ingen grunn til å røpe navnet på et forummedlem til utenforstående. Uansett så ser det ut som at vi må sette vår lit til Chiefen og ikke NSU-styret dersom vi vil ha krutt i den aller nærmeste framtid.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Kruttkrise II et faktum

av chiefen, lørdag 20. januar 2007, kl. 17:25 (4540 dager siden) @ Øyvind F.

Skal tenke igjennom det, men blir vel neppe medlem i NSU så hvorfor skal jeg gidde diskutere dette med de?? Noen som har gode argumenter for og imot?

Jeg klarer meg utmerket med svartkrutterstatning, svart er artigere men ikke noe must for meg. Grunnen til at jeg engasjerer meg er rett og slett at det er artig å se hva en kan få til. Ressursene jeg trengte var internett, et mail-program og kanskje en time i telefonen. Det burde ligge inenfor de flestes fantasi å klare såpass.
Kanskje jeg skal fremskaffe data fra sprengningsforsøkene gjort i GB når de godkjente sine bokser, burde la seg gjøre med omtrent samme innsats!?

Kruttkrise II et faktum

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, lørdag 20. januar 2007, kl. 17:28 (4540 dager siden) @ chiefen

Kanskje jeg skal fremskaffe data fra sprengningsforsøkene gjort i GB når
de godkjente sine bokser, burde la seg gjøre med omtrent samme innsats!?

...men herrene i tresnutede hatter får ikke noe moro ut av det Chief;-)

--
-Rotta

Kruttkrise II et faktum

av chiefen, lørdag 20. januar 2007, kl. 19:34 (4540 dager siden) @ Rotta

Sendte akkurat en e-post til presidenten, kan jo være de ønsker å bidra positivt???

Kruttkrise II et faktum

av hoppagåresleivskudd, søndag 21. januar 2007, kl. 00:09 (4539 dager siden) @ chiefen

chiefen: Det jeg skrev var IKKE et angrep eller et forsøk på og latterliggjøre deg!!!
Og til det neste, det er flere firmaer som lager sprengstoff i europa enn dyno, og har distributører bla. til Norge. det at jeg ikke skriver navnet enda, er at hvis det viser seg umulig så ville det har vært enda et "rykte".
Jeg HAR IKKE NEVNT N.S.U. i mine samtaler med forhandler, kun et privat prosjekt, inntil det viser seg at ting kan fungere og da vil jeg be min distriks representant og forelegge dette for N.S.U. så får de som er valgt gjøre sin jobb,og som N.S.U er best tjent med.
hvem hva og hvor det er opp til N.S.U.

pål

Kruttkrise II et faktum

av chiefen, søndag 21. januar 2007, kl. 10:41 (4539 dager siden) @ hoppagåresleivskudd

Om du vet av noen som har ukentlig, landsdekkende distribusjon av sprengstoff i Norge synes jeg du skal fortelle hvem det er!

Kanskje jeg bare skal avlyse hele prosjektet mitt, DYNOs distribusjon er ikke ukentlig, og NSU er mest opptatt av å sprenge trekasser, så hvorfor i hel...te skal jeg gidde engasjere meg?

Kruttkrise II et faktum

av torleif, søndag 21. januar 2007, kl. 19:09 (4539 dager siden) @ chiefen

Vær så snill å ikke avlyse kruttprosjektet ditt, det ser ut til å være eneste håp for svartkruttskyttere som ikke bor på østlandet.
Mvh Torleif.

Kruttkrise II et faktum

av chiefen, lørdag 27. januar 2007, kl. 06:34 (4533 dager siden) @ torleif

http://home.no.net/nsu1/styreinfo_260107.php

Les og gråt! Jeg skal undersøke med "min mann" hos Orica/DYNO mandag om hvordan saken står. At DYNO finner det uinteresant i er i beste fall en bløff, i verste fall en l...n, de sender neppe en mann til WANO-fabrikken for å diskutere saken uten å være interesert.

Personlig bilde

Kruttkrise II et faktum

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 27. januar 2007, kl. 09:20 (4533 dager siden) @ chiefen

Les og gråt! Jeg skal undersøke med "min mann" hos Orica/DYNO mandag om
hvordan saken står. At DYNO finner det uinteresant i er i beste fall en
bløff, i verste fall en l...n, de sender neppe en mann til WANO-fabrikken
for å diskutere saken uten å være interesert.

Eh, nå begynner jeg faktisk å lure på hva som er din agenda oppi dette? Er det å skaffe krutt til norske svartkruttskyttere eller er det å mele din egen kake? Du spekulerte jo for en ukes tid siden over hvorfor du skulle gidde å bry deg med å jobbe med denne saken. Jeg tenkte jeg skulle kommentere det da, men lot være. Først er det negativt at NSU ikke gjør noe, og når de fikser saken på en ukes tid så er det negativt det også?

Jeg siterer fra artikkelen du lenker til:

Engelsrud NFI Pyrotechnics AS er også en mulighet. De har sveitserkrutt 3, 4, og 5 på lager. De har godkjente lokaler for oppbevaring av svartkrutt. For at dette skal være interessant for dem ønsker de et overslag på hvor mye krutt vi kommer til å ta ut i året. Her vil vi også kunne benytte Toten Transport AS for distribusjon av kruttet utenfor Østlandsområdet. Engelsrud er også villige til å ta inn Wano for de som benytter det. De ønsker en tilbakemelding på antatt uttak pr. år. Har krutt på lager i dag så løp å kjøp men husk ervervstillatelse. Kruttet kan sendes med Toten Transport som tidligere nevnt. Må påregne noe kostnad med dette.

Er det noe å gråte for at det finnes krutt i Norge?

Det er ikke rart det er mye splid i skytter-Norge. Nå har vi etter min mening fått et enda bedre alternativ, en leverandør som kan skaffe både sveitser og Wano. Nå foreslår jeg at vi kutter ut surmulingen og jobber mot et felles mål.

En annen ting jeg har lagt merke til i denne tråden er at mange er ivrige til å kritisere NSU uten engang å være medlemmer. Syte og klage er folk flinke til, men å være med å bære byrden er visst verre. Det blir litt det samme som hjemmesitterne som klager på de folkevalgte.

Tom Owe Låver skal ha skryt for at han har fikset dette. Som nyvalgt i NSU-styret har han vist seg handlekraftig. Til tross for at han fikk hard kritikk på sitt første innlegg her, både fra meg og mange andre, har han klart å få til noe som alle inntil videre bør være fornøyd med. At vi også ser ut til å få tilgang på både sveitser og Wano er en kjempefordel. Langt de fleste bruker faktisk sveitser når alt kommer til stykket.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Kruttkrise II et faktum

av torleif, lørdag 27. januar 2007, kl. 10:08 (4533 dager siden) @ Øyvind F.

Dersom dette går i orden så skal Tom Owe Låver ha mange tusen takk og gratulasjoner for innsatsen.

Mvh. Torleif

Kruttkrise II et faktum

av chiefen, lørdag 27. januar 2007, kl. 11:11 (4533 dager siden) @ Øyvind F.

Først er det negativt at NSU ikke gjør
noe, og når de fikser saken på en ukes tid så er det negativt det også?

Hva har de fikset? At restelageret fra Winge selges ut fra lagerplassen Winge leide?

kunne benytte Toten Transport AS for distribusjon av kruttet utenfor
Østlandsområdet. Engelsrud er også villige til å ta inn Wano for de som
benytter det. De ønsker en tilbakemelding på antatt uttak pr. år. Har
krutt på lager i dag så løp å kjøp men husk ervervstillatelse. Kruttet kan
sendes med Toten Transport som tidligere nevnt. Må påregne noe kostnad med
dette.[/i]

JA, ca 10000 kr i transportkostnad er topp, stor applaus til NSU for det!

Er det noe å gråte for at det finnes krutt i Norge?

Det finnes ikke et gram mere sportskrutt i Norge nå enn det gjorde da tråden startet.

En annen ting jeg har lagt merke til i denne tråden er at mange er ivrige
til å kritisere NSU uten engang å være medlemmer. Syte og klage er folk
flinke til, men å være med å bære byrden er visst verre. Det blir litt det
samme som hjemmesitterne som klager på de folkevalgte.

Som du er 110% klar over har jeg i flere måneder prøvd å bli medlem i NSU, men de aktuelle klubbene er ikke istand til å klare å få meldt inn nye medlemmer.

Tom Owe Låver skal ha skryt for at han har fikset dette.

Fikset hva?

Men ettersom NSU mener de nå har en suveren løsning på problemet skal jeg straks avslutte mitt engasjement i saken, Dere får kose dere som best dere kan med krutt til ca 3500kr/kg inkl transport. Jeg klarer meg godt med P_Y_R_O_D_E_X

Takk for meg!

Personlig bilde

Kruttkrise II et faktum

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 27. januar 2007, kl. 12:40 (4533 dager siden) @ chiefen

Nå får vi prøve å se litt positivt på ting her.

Hva har de fikset? At restelageret fra Winge selges ut fra lagerplassen
Winge leide?

Nei, de har fikset en importør som er villig til å ta inn flere typer krutt, til beste for norske svartkruttskyttere. Det kan sikkert komme deg til gode også.

JA, ca 10000 kr i transportkostnad er topp, stor applaus til NSU for det!

Hvor har du dette tallet fra? Du må sikkert betale det dersom du skal sende det med et vanlig transportselskap, ja. Toten transport kan transportere kruttet sammen med dynamitt og eksplosiver. Å sende 20 kg krutt som farlig gods fra Sarpsborg til Tromsø koster 651,- kroner dersom kalkulatoren på sidene deres stemmer (og det er det ikke sikkert den gjør).

Det finnes ikke et gram mere sportskrutt i Norge nå enn det gjorde da
tråden startet.

Nei, men vi har folk som er villige til å ta inn krutt, samt at vi har et transportselskap som vil frakte.

Tom Owe Låver skal ha skryt for at han har fikset dette.

Fikset hva?

Se svar over.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

Kruttkrise II et faktum

av krutnarr ⌂, Søgne, lørdag 27. januar 2007, kl. 15:17 (4533 dager siden) @ Øyvind F.

Nå får vi prøve å se litt positivt på ting her.

Ja det er ikke vanskelig å gjøre med de gode nyhetene på trykk.

Nei, de har fikset en importør som er villig til å ta inn flere typer
krutt, til beste for norske svartkruttskyttere. Det kan sikkert komme deg
til gode også.

NSU skal ha skryt for at de har handlet som de nå har gjort. Jeg ønsket i tidligere innlegg at NSU engasjerte seg mere i kruttsaken og at de var flinkere med informasjonen ut til medl. Dette har de vist at de har tatt til etterettning og er nå i fin dialog med div. imp.
Flott NSU. Stå på.

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Kruttkrise II et faktum

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, lørdag 27. januar 2007, kl. 17:46 (4533 dager siden) @ krutnarr

Da denne tråden ble startet var "Kruttkrise II" et faktum, og NSU styret var definitivt ikke på banen. De var faktisk ikke selv enige om de arbeidet med saken eller ei...

NSU styret har nå meldt seg på banen, og de jobber etter eget sigende med saken. Hva som kommer ut av innsatsen gjenstår å se, men jeg mener det nå er fair play å gi dem en sjanse til å rette opp inntrykket og gi dem arbeidsro. Kritikken kan jo tas opp igjen dersom det viser seg nødvendig.

Det er etter mitt skjønn svært beklagelig at Chiefen og andre ikke lykkes i å melde seg inn i en svartkruttklubb der han bor, og jeg regner med at NSU også tar med dette og annen kritikk som har kommet frem i denne tråden i sitt videre arbeide uten at man er nødt til å lage en masse kvalm med superkritiske tråder på dette forum.

Jeg mener i egenskap av trådstarter at denne tråden dermed kan legges på is inntil videre, og oppfordrer debattantene til nøye å følge utviklingen på NSUs info sider med argusøyne. Jeg må si jeg ser frem til en tilværelse der krutt til forsvarlig pris er å betrakte som hyllevare!

--
-Rotta

Kruttkrise II et faktum

av chiefen, torsdag 1. februar 2007, kl. 12:36 (4528 dager siden) @ Rotta

Da har jeg av ren nyskjerrighet vært i kontakt med Toten Transport(ved Kjetil), de forteller at de IKKE har mulighet for å transportere gods i fareklasse 1.1D (svartkrutt)pga at de har ikke godkjente biler og få ADR-sertifiserte sjåfører.

Personlig bilde

Kruttkrise II et faktum

av nevS, Minnesund, torsdag 1. februar 2007, kl. 19:55 (4528 dager siden) @ Rotta

Hallo i luken!
I fare for å kuppe tråden til Rotta og få den til å ende på en annen måte enn hva det var tiltenkt, så håper jeg at han tilgir meg for dette,

Har sitti og tenkt meg om når det gjelder krutt diskusjonen her om dagen
og finlest noe av de innleggene på forumet.

Sånn jeg leser ut av innleggene på forumet er det helt klart en stor splid blant innleggene
hvor noen går på tvers av uttalelser gjort tidligere i et snev av sinne og harme ang hva noen andre har ytret.

Som dere sikkert kan lese av det som står ovenfor er det mange som har prøvd å bli medlem i NSU men har ikke klart å bli medlem, og det sier kanskje noe om NSU`s måte å jobbe på og ikke minst ta til seg nye medlemmer som ønsker å være en del av det til tider så flotte miljøet som er rundt vår felles hobby og for noen en livsstil.

Jeg syntes at NSU gjør en god jobb med kassen så flere kan få oppbevaring av kruttet i egne hjem eller uthus på en enklere måte enn hva det er i dag, Det som er saken er at mange svartkruttskyttere rundt om kring i Norges land sitter med minimale mengder med tryllepulver og må dessverre som undertegnede bruke andre drivmidler i sine våpen.

At noen her på svartkrutt.net har tatt noen telefoner til ORICA for å få svar på om det er mulig å få WANO inn i Norge ser jeg på som positivt.
I og med at de er imøtekommende med det frem til at NSU får på plass sine importkanaler til sine medlemmer og andre som ikke er medlemmer enda.
Men på en annen side er det vel fritt for et hvert firma som driver med denne formen for import å ta den jobben uavhengig av om unionen er involvert.

Hvis jeg skulle anbefale noe til NSU ”selv om jeg ikke er medlem enda” så måtte det være at de satte ned et par arbeidsutvalg som jobbet med kruttsaken og med oppbevaring ingen taper på dette, men siden det er begynt en prosess med dette er det vel en enkel sak å la noen av styret jobbe videre med kruttmangelen sammen med veltalende utvalgte medlemmer av medlemsmassen.

I tillegg bør det jobbes med å få våpenbutikkene til å få på plass en oppbevaring av krutt,
det er jo der vi henter de andre tingene vi har behov for.
det skal da nevnes at de fleste våpenforretninger har en midlertidig omsetning og oppbevaringstillatelse på fyrverkeri som er gitt av brannsjefen i den kommunen de har forretningen i, denne kan utvides til å gjelde svartkrutt på permanent basis men da i mindre kvanta enn hva fyrverkeri tillatelsen gjelder for.

Så kanskje at NSU tar kontakt med meg og andre som har gått veien via egne skytterklubber
som får beskjed at dette må du ta med NSU selv, da biter det seg selv i halen at når ingen vil melde oss inn i denne unionen så må vi stå utenfor å slenge med beina og leppa,

Jeg håper at Chatten og svartkrutt.net blir et hyggelig treffsted i fremtiden som det har vert tidligere uten at vi skal ta det til nye høyder som på andre nettsteder som holder vår kjære interesse varmt ved hjertet.

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Kruttkrise II et faktum

av torleif, tirsdag 27. februar 2007, kl. 16:09 (4502 dager siden) @ nevS

20 kg svartkrutt i eie(endelig). med alle tilatelser i orden.
Nå skal det skytes. Først prøve ladninger til en 45-90 som ble kjøpt på Sarpsborg Våpen. Dessverre viser det seg at riflestigningen er 1-32 noe som gjør bruk av kuler på mer enn 300 grain ubrukelig .(En High Wall kal. 45-90)
Tidlig Uberti tror jeg.Senere har de stigning 1-20 eller 1-18.
Så blir det å prøve ut 54. riflene, perk og flint.
Etter endel prøveskudd mistenker jeg at det vil være smart å veie hver kule for å utelukke kuler med luftlommer. Noen erfaringer?
For å få presisjon med rundkule og fettlapp er det bedre å kutte patchen enn å bruke prefab. lapper?Kanskje bedre sentrering?

Ennå tidlig morgen. Torleif!!

RSS på tråd