T/C Hawken (Munnladning)

av Klebe, søndag 30. mai 2004, kl. 07:18 (5651 dager siden)

Jeg er den lykkelige eier av en T/C Hawken cal 50. Er det noe jeg kan gjøre for å få den godkjent i henhold til NSU ??. Bytte fjærer etc?? Hadde jo vært gøy å skutt noen stevner også

T/C Hawken

av Erling, Litt her og der, søndag 30. mai 2004, kl. 09:38 (5651 dager siden) @ Klebe

Eg meiner eg har høyrt at det er mogeleg å kjøpe såkalla replacemant locks for desse riflene, med bladfjører. Etter eit lite søk på nettet så fann eg ut at det var L&R som lagar desse. Du kan sjå låsane her: http://www.lr-rpl.com/rpltc.htm
Prisen er $70.00. Blir vel rundt 500 kroner om eg ikkje hugsar feil på valutakursen.

Erling

T/C Hawken

av Sharps, Ut mot havet., søndag 30. mai 2004, kl. 10:47 (5651 dager siden) @ Erling

Eg meiner eg har høyrt at det er mogeleg å kjøpe såkalla replacemant locks
for desse riflene, med bladfjører. Etter eit lite søk på nettet så fann eg
ut at det var L&R som lagar desse. Du kan sjå låsane her:
http://www.lr-rpl.com/rpltc.htm
Prisen er $70.00. Blir vel rundt 500 kroner om eg ikkje hugsar feil på
valutakursen.

Erling

Det spørs hvilke sikter som er på rifla, mange av T/Cene har moderne stillbare sikter.Og som Erling skriver så er ikke spiralfjærer tilatt på denne typen, de
hadde ikke det før i tiden.
Det er vel bare de japanske luntelåspistolene som har spiralfjærer originalt så vidt jeg vet.
Se på Pedersolis Tryon, Kentucky ol. så får du en ide om hvordan bak og forsiktene var før.

Sverre

T/C Hawken

av Klebe, søndag 30. mai 2004, kl. 11:28 (5651 dager siden) @ Sharps

Hei Sharps og Erling ! Takker for svar.. På rifla mi så sitter det justerbare baksikter. Vil det si at selvom jeg skifter låsen, så er den fortsatt ikke godkjent i noen klasser ?

Kanskje like greit å kjøpe en Pedersoli...

T/C Hawken

av Sharps, Ut mot havet., søndag 30. mai 2004, kl. 13:33 (5651 dager siden) @ Klebe

Hei Sharps og Erling ! Takker for svar.. På rifla mi så sitter det
justerbare baksikter. Vil det si at selvom jeg skifter låsen, så er den
fortsatt ikke godkjent i noen klasser ?

Kanskje like greit å kjøpe en Pedersoli...

Ja det blir sikkert bedre å kjøpe en "ferdig" rifle fra dem.
Tryon, Mortimer, gibbs er gode valg til 100m.
Gibbsen går meget bra, selv har jeg en i .40 men den fins i .45 og.
Siktene er mindre bra så det lønner seg å få en kompetent kar til å taite opp siktene.
Ellers fins det customsikter fra forskjellige smeder.
På min Gibbs står det et Dr.Goodwin baksikte fra Rex Holbrook og et Lyman nr.17 forsikte.
Det er forresten satt ny Norsk rekord med en .45 gibbs-100 poeng, så riflene går godt, det er han nissen som ligger bak som bestemmer:-))
Amerikanerne som er kresne på alt utenlandsk skryter av Gibbsen, de skyter veldig bra på langhold der borte, opptil 1000 yards (ca. 915 meter).

Sverre

T/C Hawken

av Erling, Litt her og der, onsdag 2. juni 2004, kl. 08:03 (5648 dager siden) @ Sharps

Det er forresten satt ny Norsk rekord med en .45 gibbs-100 poeng, så
riflene går godt, det er han nissen som ligger bak som bestemmer:-))

Er dette i den klassen som heiter Whitworth? Kva slags kuler vert brukte i desse riflene på så lange hold som 1000 yards? Ei lang hulbasekule kanskje? Vert det pussa for kvart skot? Det høyrest interessant ut med så god presisjon frå ei svartkrutrifle.

T/C Hawken

av Sharps, Ut mot havet., onsdag 2. juni 2004, kl. 12:21 (5648 dager siden) @ Erling

Whitworth skytes liggende på 100 meter i NSU.
Mange sverger til kaldpressede papirviklete kuler, mens andre skyter med vanlige langkuler med smøreriller.
Hva som går best på ekstreme avstander er ikke godt å si.
Pussing mellom skuddene er viktig i noen rifler mens noen ikke pusser, bare testing kan avgjøre hva som fungerer best.
Det er fasinerende å lese om langholdskyting for det er ingen som bruker det samme oppsettet, spør du ti stykker med samme børse får du som regel 18 forskjellige svar.
Det som er veldig viktig er at kula passer til løpet, jeg sizer kulen så den akkurat glir ned på bommene i løpet.
Kjøper du en .45 rifle er det et hav av kuler å velge i, og de fleste riflene går veldig godt.
Mest bestemmer sjåføren!

RSS på tråd