Personlig bilde

Kuletangprosjektet - kammerlader (Kammerlader)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 4. august 2007, kl. 23:55 (4430 dager siden)

Denne tråden springer ut fra denne diskusjonen om å bestille kuletenger til eldre norske militærkalibre. Her kan kammerladerkula diskuteres. Tegninger av en kammerladerkule ligger allerede på denne artikkelen.

Her har jeg forsøkt å kopiere den originale spisskula fra 1855 så nøyaktig som mulig.

[image]

Her er et bilde av originalkula for sammenligning:

[image]

Jeg har ikke tilgang på en originalkule, så dersom dere sitter på en kule kan dere gjerne poste målene i denne tråden. Jeg er spesielt interessert i hvor mye bæreflate kulene har, samt data på rillene.

Bæreflaten på originalkule ser ut til å være ganske liten, så det er mulig å lage en mer moderne variant av kula, slik som f.eks. denne som er like lang, men har større bæreflate.

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

Kuletangprosjektet - kammerlader

av qualibra @, mandag 6. august 2007, kl. 05:05 (4428 dager siden) @ Øyvind F.

Med hensyn til å forandre bæreflaten,så er det vel kanskje viktig å huske på tyngdefordelingen langs kula.Bare en tanke.

--
qualibra

Personlig bilde

av qualibra @, mandag 6. august 2007, kl. 16:07 (4428 dager siden) @ Øyvind F.

Bare noen tanker rundt eventuell økning av diameter på kam.lad.kula.Mener å huske at det står noe i kam.lad.boka om at de på den tiden forsøkte med innvendig diameter på kammerstykket lik riflingsdiameter.Dette viste seg å påvirke presisjonen negativt.De gikk da tilbake til den løsningen vi lever med nå.Dette i følge boka.Vet ikke om det kan trekkes paraleller til problemstillingen om man skal eller ikke skal øke diameteren på kula ut i fra dette.

--
qualibra

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 6. august 2007, kl. 16:18 (4428 dager siden) @ qualibra

Det er riktig det du sier om at det ble gjort tester med et kammer som hadde diameter lik riflingsdiameter, og at det ikke var særlig vellykket.

Jeg får forhåpentligvis snart et par originale kuler i posten, og jeg skal studere disse nøye. Jeg har i flere år vært på nippet til å sprette noen originale papirpatroner jeg har, men er glad jeg har klart å la være. :-D

Egentlig har jeg mest lyst til å lage en blåkopi av den originale kula. De testet tross alt en god del på 1840- og -50-tallet, og noe fornuftig må de ha funnet ut. Dessuten føles det bedre å ha en kule som er lik originalen, synes jeg da.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av qualibra @, mandag 6. august 2007, kl. 16:54 (4428 dager siden) @ Øyvind F.

Ja,fornuften forteller meg, at skal vi følge grunnfilosofien i dette,nemmelig å rekonstruere hva de skaut med før,så burde vi nok ikke bevege oss så veldig lang fra det opprinnelige.Dette til tross for at jeg er enig i at det er fristende å forsøke og forbedre orginalen.Men,vi vet jo ikke om det sivilt ble forsøkt og brukt andre typer kuler.På æljjakt og kanskje på blink..?

--
qualibra

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 8. august 2007, kl. 21:04 (4426 dager siden) @ Øyvind F.

Er det noen som har målene på kula som skarpskytterne brukte?
Den bør gå godt hvis de visste hva de gjorde i gamle dager:-)

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 12. august 2007, kl. 20:37 (4422 dager siden) @ jæger justnæs

Svar til qualibra:
Det er meget mulig, og ganske sannsynlig, at det ble brukt sivile varianter av kula. Til venstre på bildet nedenfor ser du en kule som sannsynligvis er en kopi av en sivil kule. Dette var kula jeg sa jeg ventet på ovenfor, men den viste seg altså å være noe ulik originalkula. Kula til høyre er støpt i en tang fra Vapenmek.

[image]

Svar til jæger justnæs
Tja, siden skarpskytterkula fra 1849 viste seg å ikke være så presis som den nye, så har jeg egentlig ikke tenkt noe på den. Den ser i hvert fall slikt ut:

[image]

Her er et annet bilde av kula jeg har forsøkt å kopiere:

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av qualibra @, mandag 13. august 2007, kl. 07:44 (4421 dager siden) @ Øyvind F.

Hei Øyvind.Ville bare "skyte"inn at den eneste gangen jeg har skutt 90poeng med kammerlader,var med ei kule som er nesten helt lik bildet av den orginale kula du har lagt ut i denne tråden.Jeg mener altså den som heter modell 1855.Forresten tror jeg bestemt at det er den kula som ble brukt da den gjeldene norgesrekorden ble satt for 4 år siden,ettersom jeg husker.Har vært hjemme hos rekordinnehaveren og sett kula han brukte.Har vært på 89 poeng med Schølinkule,men aldri på 90.:-)

--
qualibra

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, mandag 13. august 2007, kl. 19:49 (4421 dager siden) @ qualibra

Her er mitt bidrag i diskusjonen. Denne kula fikk jeg en liten håndfull av, av en "profilert kammerladerskytter" :-P. Såvidt jeg husker sa han at kula stammer fra en eldre hjemmelaget tang, som var laget "fritt etter orginalen" - hva nå det måtte bety. Jeg synes den likner mye på den 1855 kula Øyvind har bilde av øverst i denne strengen.

Kula går godt, og jeg ønsker meg dermed noe som minner om denne siden jeg i tillegg til det historisk korrekte gjerne også vil ha ei kule som går godt:D
[image]

PS: Håper denne "profilerte kammerladerskytter" dersom han drar kjensel på kula si' tilgir at jeg overlater den til 18-lødig komiteen:waving:

--
-Rotta

av chiefen, mandag 13. august 2007, kl. 19:57 (4421 dager siden) @ Rotta

Tingvoll museum har en orginal kuletang for 18-lødig kammerlader, skal se om jeg kan få tak på noen kuler fra den. Det ble støpt en del kilo for noen år siden og de går bra sier de som har fått tak på de.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 13. august 2007, kl. 21:45 (4421 dager siden) @ chiefen

Tingvoll museum har en orginal kuletang for 18-lødig kammerlader, skal se
om jeg kan få tak på noen kuler fra den. Det ble støpt en del kilo for
noen år siden og de går bra sier de som har fått tak på de.

Vet du om det er en 10-hullstang? Såvidt jeg vet var det slike som ble brukt til å støpe militære kammerladerkuler. Det hadde vært glimrende om du kunne fått tak i noen kuler støpt med originaltang, og fått tatt noen mål.

Ellers så tror jeg vi satser på å kopiere den originale kula så nøyaktig som mulig. Mange har skutt bra med slike kuler, og det føles best å bruke noe som vi vet de brukte før.

Dette er kanskje det nærmeste jeg har kommet originalkula:

[image]

Jeg er usikker på hvordan alt som har med rillene så ut. Var de firkantede, runde eller forkantede med avrundet? Når vi først skal gjøre dette vil jeg gjøre det mest mulig korrekt.

Dersom det ikke snart dukker opp en originalkule er det rett før jeg dissikerer en original papirpatron, selv om det er på grensen til kriminelt. :rant:

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, tirsdag 14. august 2007, kl. 05:28 (4420 dager siden) @ Øyvind F.

Uansett originalt eller ikke - den skarpe kanten i første rilla på tegningen din tror jeg kommer til å gjøre tangen lite hyggelig å støpe med? Hva med å lage litt avrundede profiler nede i rillene slik at kulene slipper tanga lettest mulig?

Videre tror jeg de originale er ørlitegranne konvekse langs den kanten/spissen som du har tegnet 25grader. Dette ser slik ut på photographiet ditt også? Kulen ser liksom litt mer "estetisk riktig" ut dersom denne kanten er konvekst krummet enn dersom den er lineal-rett?

--
-Rotta

Personlig bilde

av qualibra @, onsdag 15. august 2007, kl. 13:24 (4419 dager siden) @ Øyvind F.
redigert av qualibra, onsdag 15. august 2007, kl. 13:39

Håper vi gjør det rette.Hvis den orginale var 17,4,så er det vel greit.:-|

--
qualibra

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 15. august 2007, kl. 18:58 (4419 dager siden) @ qualibra

Håper vi gjør det rette.Hvis den orginale var 17,4,så er det vel greit.:-|

Vi skal nok få gjort det rette. Originalkulene var faktisk 17,25 mm i diameter, så Lee-kula blir hakket større enn originalen, men originalkula var som kjent papirviklet.

I går kveld så fant jeg en tegning fra Norsk militært tidsskrift fra 1856 med målsatt tegning (jeg visste jeg hadde den fra ett eller annet sted). Den dårlige nyheten er at tegningen ikke stemmer overens med bilder jeg har sett av kula.

Her er tegning og mål av kula fra NMT. Dere ser sikkert at den er ganske unøyaktig:

[image]

Mål (desimale linjer)
gh = lm = no = 5,5'''
ab = 0,4'''
bc = 0,7'''
cd = 0,4'''
de = 0,7'''
ef = 6,0'''
-----------------
af = 8,2''' = hele længden
ik = 4,7'''

Oversatt til metrisk
gh = lm = no = 17,25 mm
ab = 1,25 mm
bc = 2,2 mm
cd = 1,25 mm
de = 2,2 mm
ef = 18,82 mm
-----------------
af = 25,73 mm = hele længden
ik = 14,75 mm

Jeg tok en telefon til Trøndelagen i kveld, til en av NSU-grunnleggerne. Han har sannsynligvis glemt mer om kammerladere enn jeg noensinne har visst, og er et oppkomme av kunnskap. :-D

På rustkammeret i Trondheim befinner det seg en original kammerladertang, og denne hadde han støpt en kasse med kuler til. Dersom han kunne finne igjen noen av disse kulene så skulle han sende dem til meg. Det kunne blitt perfekt.

Inntil videre skal jeg konsentrere meg om jarmannkula, så kommer jeg tilbake til kammerladerkula

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av qualibra @, torsdag 16. august 2007, kl. 06:05 (4418 dager siden) @ Øyvind F.

Hei.Takk,det var beroligende å lese,Øyvind.Stoler på dæ je.:ok:

--
qualibra

av skoggangsmann, fredag 17. august 2007, kl. 08:07 (4417 dager siden) @ qualibra

Så vidt jeg husker selger de kammerladerkuler på rustkammeret i Trondheim som suvenirer. De kulene som du skaut 90 med ble støpt med ei tang som Trondhjemske gevorpne musketerkompani har fått lagd. Det kan hende noen sitter på fresen til denne tanga ett eller annet sted. Håper dette var til hjelp.

Helge

Personlig bilde

av qualibra @, fredag 17. august 2007, kl. 14:04 (4417 dager siden) @ skoggangsmann

Takk for det Helge.Slike opplysninger er det vi trenger her.Slik kan vi komme så nærme som mulig.:yes:

--
qualibra

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, fredag 17. august 2007, kl. 22:34 (4417 dager siden) @ qualibra

Jeg var en tur innom KV museet på Kongsberg for ei uke siden, der har de også en original kuletang til den 18 lødige, kan jo spørre særs pent om å få låne den.....:-D

--
Kammerherren

Personlig bilde

av qualibra @, lørdag 18. august 2007, kl. 18:58 (4416 dager siden) @ Øyvind F.
redigert av qualibra, lørdag 18. august 2007, kl. 19:27

Hei Øyvind.Har vurdert fram og tilbake om jeg skulle skrive dette eller ikke.Det kan kanskje misforstås.Men jeg må allikevel fortelle at jeg var på korsfløyta i dag og skaut med kammerlader og Schølinkule,og jeg skaut en meget god serie.Jeg skriver dette for å belyse det faktum at med den kombinasjonen av Schølinkule,svenskefett og melkekartong som gascheck,så er det absolutt mulig å skyte bra.Jeg fant ut hvor og hvordan jeg skulle sikte,og da fungerte denne kombinasjonen så stabilt,at jeg kunne skyte såpass godt.Jeg har helt orginale sikter på børsa.Poengsummen har jeg utelatt med vilje.:-)Denne kula måler 17,5 på fremste båndet,og er etter fasongen å dømme muligens litt tyngere enn den konfigurasjonen vi for så vidt er enige om.Dette med forbehold om at jeg kan ha missoppfattet det som er skrevet angående hva vi skal velge.Jeg kan jo i samme slengen nevne at jeg prøvde ei 18,2mm -tung miniekule i dag også,men at denne,i hvertfall i mine hender, ikke virket på langt nær like stabil.Men dette er svartkruttskyting,så hvem vet-kanskje jeg i mårra hadde sagt noe annet etter å ha vært på banen.:lol:

--
qualibra

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 20. august 2007, kl. 10:08 (4414 dager siden) @ qualibra

Qualibra, jeg har tenkt det samme angående diameter, og jeg sitter også med samme erfaring: 17,5 mm kuler gir i hvert fall samme presisjon som de 18,3 mm kulene jeg har prøvd. Hva sier dere som har bestilt NEI-tang om diameter?

Her er et bilde av en original støpetang for 18 lødig kammerlader som befinner seg på Rustkammeret i Trondheim. Det er et par kuler på vei i posten til meg som er støpt med denne tanga, så da tenker jeg vi begynner å nærme oss en endelig tegning.

[image]
(Foto: Rustkammeret, Trondheim)

[image]
(Foto: Rustkammeret, Trondheim)

Legg merke til at tanga ikke hadde kutteplate, og overflødig bly i basen måtte kappes av med tang.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, mandag 20. august 2007, kl. 10:44 (4414 dager siden) @ Øyvind F.

På vegne ev meg selv og i egenskap av "Bestiller av NEI Tang" har jeg følgende ønsker mht design og diameter:

Jeg vil gjerne ha en kule som både er relativt historisk korrekt, OG som går såpass bra at man kan benytte den til konkurranseskyting uten at nettopp kulen skal bli den begrensende faktoren.

Jeg er oppmerksom på at dette kanskje er vanskelig - for ikke å si umulig - å vite så mye om før tang og kule foreligger, og jeg tenderer derfor til å mene at vi bør gå for et design/diameter nærmere en kombinasjon vi fra før vet går bra, fremfor å eksperimentere altfor mye i det ukjente. Det er dumt å sitte med 25-30 tenger som lager kuler som går dårlig?

Det er også et teknisk argument til mitt standpunkt i dette: Diameteren på en tang lar seg gjøre å øke senere dersom det skulle vise seg hensiktsmessig. Krymping av kuletang derimot...

--
-Rotta

Personlig bilde

av reldor @, Moss, mandag 20. august 2007, kl. 16:17 (4414 dager siden) @ Øyvind F.
redigert av reldor, mandag 20. august 2007, kl. 16:22

Hva sier dere som har bestilt NEI-tang om

diameter?

Erfaring sier vel mer enn teori....
Og som rotta sier, det er lettere å åpne en tang enn å krympe....
Skillingene til qualibra fungerer jo bra de også......

R

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Personlig bilde

av qualibra @, mandag 20. august 2007, kl. 19:20 (4414 dager siden) @ reldor

Der sprakk jeg!Greier ikke holde på hemmeligheten lenger.Poengsummen jeg skaut var 95 med kammerladern.:lol3: Åhh,det var deilig å få sagt.:yes:

--
qualibra

Personlig bilde

av reldor @, Moss, mandag 20. august 2007, kl. 21:47 (4414 dager siden) @ qualibra

Poengsummen jeg
skaut var 95 med kammerladern.:lol3: Åhh,det var deilig å få sagt.:yes:

Ja da har du grunn til å smile... :-D :ok:

R

--

Personlig bilde

av qualibra @, tirsdag 21. august 2007, kl. 05:04 (4413 dager siden) @ reldor

Takk for det Reldor.Var ikke meininga mi å skryte.Det var bare så uutholdelig vanskelig å holde på hemmeligheten.:knegge:

--
qualibra

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 21. august 2007, kl. 18:05 (4413 dager siden) @ qualibra

Nå tror jeg at jeg nærmer meg noe her. Jeg har fått tilgang på en originalkule, og et par kuler som er støpt med tanga på Rustkammeret.

[image]

Ti venstre: Kule støpt fra original tang, støpt i nyere tid. Legg merke til at støpetappen fremdeles henger på. Til høyre en original kule.

[image]

Større bilde av originalkula.

[image]

Tegningen over er noe jeg mener skal stemme godt overens med originalkula. Jeg sender tegningen over til NEI i kveld for å høre om det er noe de kan lage.

Men, det var dette med diameter da. Her vil jeg gjerne ha flere tilbakemeldinger.

Det kan nevnes at begge originalkulene er ca. 17,2 mm i diameter.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, tirsdag 21. august 2007, kl. 18:29 (4413 dager siden) @ Øyvind F.

Veldig bra vil jeg si!!!

Hvis jeg skulle mene noe om "kopien" så måtte det være at spissen er konveks på originalen. Om dette har noe å si er imidlertid langt over min forstand å mene noe saklig om...

--
-Rotta

Personlig bilde

av qualibra @, tirsdag 21. august 2007, kl. 18:48 (4413 dager siden) @ Øyvind F.

Ja,nå blir jo mine uttalelser når det gjelder diameter,slvfølgelig påvirket av mine ferske erfaringer med den kula på 17,5.Den konvekse spissen,kan muligens spille en aerodynamisk rolle.Men dette er rene gjetninger fra min side.

--
qualibra

Personlig bilde

av reldor @, Moss, tirsdag 21. august 2007, kl. 19:37 (4413 dager siden) @ Øyvind F.

Gå for 17.4 eller 17.5 mm

Reldor

--

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 21. august 2007, kl. 19:41 (4413 dager siden) @ reldor

Jeg kunne tenkt meg Lee-tanga i 17,4mm og NEI-tanga i 18mm.
Har ei tang på nesten 18,4mm som gikk raua i år men som skjøt veldig bra under NM i fjor, bare så synd at samlinga lå litt til venstre for senter.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 21. august 2007, kl. 20:54 (4413 dager siden) @ jæger justnæs

Jeg tror kanskje bildene lyver litt når det gjelder spissen. Spissen på den gamle kula er nok rundet litt av etter 150 med håndtering, men de to nye jeg har er litt spissere.

Jeg var for en 18 mm kule i begynnelsen, men har gått mer og mer bort fra det, og heller nå mer mot en kule som er 17,5 mm. Begrunnelser:

• Jeg har gode erfaringer med 17,5 mm, mens jeg ikke har merket noe bedre presisjon med 18,3 mm kuler. Jeg innrømmer gjerne at min erfaring med kuler større enn 18 mm ganske begrenset.
  • 17,5 mm er mer likt originalkula.
  • Kammerladerne er gamle våpen, vi bør kanskje ikke utfordre skjebnen og lage en kule som øker trykket.
  • En liten tang kan gjøres større (men en stor kule kan sizes ned).

Hm, det var vel det jeg kom på i farten. I tillegg har jeg en bedre magefølelse for en i 17,5 mm.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 25. august 2007, kl. 13:45 (4409 dager siden) @ Øyvind F.

Den forrige versjonen av kula var ikke helt lik originalen. Her er noe jeg mener ligner mer:

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 29. august 2007, kl. 21:34 (4405 dager siden) @ Øyvind F.

Da er ni kammerladerblokker i produksjon hos NEI i Texas. :-)

Siden vi bestilte såpass mange kom totalprisen på drøye 1000,- kroner med mva, frakt og alt inkludert. Ikke så verst egentlig.

De er ganske kjappe der nede også, så leveringstiden er bare tre uker. De ville først sende tre blokker opp til meg for godkjenning før de lager resten, og det er greit nok. Nå får vi bare håpe at tanga blir av god kvalitet.

Når det gjelder Lee-tengene, så blir alle tre tegningene sendt over til Lee i begynnelsen av neste uke, dersom alt går etter planen.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 9. september 2007, kl. 08:56 (4394 dager siden) @ Øyvind F.

Her er 3D-bilde av kammerladerkula. Dette var den eneste kula som ble tilnærmet lik originalkula, med unntak av diameteren som ble ca. 0,15 mm større på Lee-kula og 0,25 mm større på NEI-kula.

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av qualibra @, tirsdag 11. september 2007, kl. 02:51 (4392 dager siden) @ Øyvind F.

Den ser "riktig" ut.Jeg synes dette blir meget bra.:yes:

--
qualibra

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 5. oktober 2007, kl. 21:07 (4368 dager siden) @ qualibra

Da har de tre første kammerladerblokkene fra NEI ankommet. De som har bestilt har fått e-post. Nedenfor er noen bilder av tengene. Det nest nederste bildet viser en kule støpt med originaltanga som er lagt i blokka fra NEI.

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 6. oktober 2007, kl. 17:08 (4367 dager siden) @ Øyvind F.

Denne ligner mest på de originale som jeg har:

[image]

Trond

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

av qualibra @, tirsdag 14. august 2007, kl. 06:46 (4420 dager siden) @ Rotta

Hei Rotta.Der er`n jo!Ligner i allefall på prikk på den jeg skaut 90 poeng med.

--
qualibra

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, tirsdag 14. august 2007, kl. 07:49 (4420 dager siden) @ qualibra

Det kan jo hende den kommer fra samme tang?????:rotfl:

--
-Rotta

RSS på tråd