Personlig bilde

Nytt baksikte (Kammerlader)

av laffa @, Ålesund, søndag 5. august 2007, kl. 20:28 (4491 dager siden)

Jeg fikk kloa i en Liege produsert Kammerlader mod.1849/55/59 på NM i sommer,og har lyst til å lage meg et nytt baksikte, som beskrevet av Ståle Helland i Muskedunderen ifjor engang. Jeg har forsiktig forsøkt med en messingdor å slå ut pinnen som holder siktet på plass, men pinnen rikker seg ikke. Er det noen av disse pinnene som kan være skrudd på plass? Tør ikke bruke mere makt før jeg er sikker.

laffa

Nytt baksikte

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, mandag 6. august 2007, kl. 06:48 (4490 dager siden) @ laffa

Du har selvfølgelig prøvd fra begge sider?

--
-Rotta

Personlig bilde

Nytt baksikte

av laffa @, Ålesund, mandag 6. august 2007, kl. 07:32 (4490 dager siden) @ Rotta

Du har selvfølgelig prøvd fra begge sider?

Joda, jeg har prøvd fra begge sider, men det er ikke antydning til bevegelse i pinnen. Det er et spor i pinnen på høyre side, ser ut som et skruejernspor, men jeg har vanskelig for å tro at de kunne lage så små gjenger på den tiden

laffa

Nytt baksikte

av Cap'n Redneck, close to Hell., torsdag 9. august 2007, kl. 18:00 (4487 dager siden) @ laffa

Jeg har et alternativt forslag:

Lag deg et stål-/eller messingrør som passer rundt munningen (som døllen på bajonetten).
Bor et hull og gjeng opp for en settskrue slik at det sitter fast.
Sveis eller lodd på et HØYT framsikte.
Ta med ammo og fil på banen.
Justér høyden til den stemmer for 100m og gi kornet samme form som det originale, lave kornet.

Enklere både å lage og å bytte enn et baksikte, billigere også.

Jeg har selv brukt denne metoden for å bytte mellom korntunnel og fremre kikkertmontasje på min Sharps.

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

Personlig bilde

Nytt baksikte

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 9. august 2007, kl. 19:46 (4487 dager siden) @ Cap'n Redneck

Bra forslag, Cap'n Redneck!
Den var rett på kornet, så og si:-)
Det viktigste er at siktebildet er så likt originalen som mulig, og et korn er et korn. Mye mer jobb å dille med baksiktet.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Nytt baksikte

av krutnarr ⌂, Søgne, søndag 19. august 2007, kl. 20:12 (4477 dager siden) @ Cap'n Redneck

Lag deg et stål-/eller messingrør som passer rundt munningen
Sveis eller lodd på et HØYT framsikte

Dette måtte prøves. Tok en tur ned i bua til dreiebenken og dreide en giftering til kammerladeren minn. Lodda på ei haifinne og sånn så det ut etterpå:

[image]

Kann dette brukes mon tro? Gjennstår å prøve.

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

Nytt baksikte

av laffa @, Ålesund, søndag 19. august 2007, kl. 21:54 (4477 dager siden) @ krutnarr

Cap'n Redneck`s frontsikte er vel den enkleste måten ja. Vil siktet, slik som Krutnarr har vist det her , bli godkjent i konkurranser i NSU ?

laffa

Personlig bilde

Nytt baksikte

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 20. august 2007, kl. 05:25 (4476 dager siden) @ laffa

Vil siktet, slik
som Krutnarr har vist det her , bli godkjent i konkurranser i NSU ?

Jeg kan ikke tro annet; det som er viktig er at siktebildet er tilnærmet lik det originale. Sett fra skytterens øye, altså. Og da denne type sikteløsninger er med på å hindre forandringer av originale sikter så er jeg rimelig sikker på at det vil bli godkjent. Nå ble det vedtatt på NSUs Generalforsamling under NM å innføre en to nye, særnorske klasser, nemlig "18-lødig Militær Kammerlader" og "4''' Kammerlader" foruten at "Bakladet Perkusjon" fortsatt består. I sistnevnte vil man kunne skyte med røkla av bakladede perkusjons/flintlåsvåpen.
Det har ikke kommet endelige regler for klassen.

Som tidligere nevnt; godt forslag ti løsning og hatten av for krutnarr, en "hai på sikter":ok:
Dette kunne det godt ha stått noen linjer om i Muskedunderen...

--
Best når det smeller!

Nytt baksikte

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, mandag 20. august 2007, kl. 06:57 (4476 dager siden) @ jæger justnæs

Det som ble sagt på generalforsamlingen da 18-lødig klassen ble født, var jo at siktene skulle være replika av originalene. Dette kan umulig tolkes på annen måte enn at alle profiler og siktebilder etc. skal være de samme som på originalen. Jeg vil tro at et moderne "underskåret" forsikte dermed vil være forbudt, mens et som har den runde profilen fra originalen er godkjent?

--
-Rotta

RSS på tråd