M1818 kongsberg flintlås pistol, 200 års jubileum (Våpensamling)

av Svartkrudt @, Haugesund, søndag 7. januar 2018, kl. 10:55 (165 dager siden)

I år er det faktisk 200 år siden det første våpenet ble produsert på Kongsberg, om de ikke ble levert det året er de i hvert fall årsmodell 1818

http://kvf.no/guns/pistol/bilder/Pistol-Kongsberg-M1818-1-1.jpg

http://kvf.no/vaapen.php?type=Pistol&weaponid=PIST0001

Måtte vel vært et spennende prosjekt for dere flinke våpensmeder her inne å prøve dere på en kopi eller kanskje kopi par da disse ble levert i par, en glattløpet og en med riflet løp å med løskolbe på deling

I NVS årbok 2003 er det en god artikkel med mye gode bilder, finnes vel bare 2 stk igjen i flint å i hvert fall den ene er restaurert så disse er styggsjeldne

M1818 kongsberg flintlås pistol, 200 års jubileum

av JanS, mandag 8. januar 2018, kl. 00:02 (164 dager siden) @ Svartkrudt

Hærmuseets årbok som beskriver hærens pistoler og revolvere beskriver og viser bilde av dets eneste bevarte M/1818 som var sivilt perkusjonert med tynn hane. Viste bilde fra kvf av en såkalt flintlås M/1818 ser for meg ut på bildet til å være en "fornorsket" svenske M/1807 hvor gammelt treverk, fleste gamle messingbeslag og løp ikke står i stil med nylaget lås, messing fengpanne og avtrekker. For den observante så også legg merke til fornyet/forlenget avtrekkerbøyle hvor framparten har blitt forlenget like under fengpanna hvor messingloddeskjøyten viser. Visere bilde observasjon, beskivelse og tolkning/konklusjon kunne vært mulig om også venstre låsblikkside ble vist hos kvf.

av Landmark, mandag 8. januar 2018, kl. 23:08 (163 dager siden) @ JanS

Det er ikke tvil om at dette er et objekt som er tilbakeført til opprinnelig tilstand, med et ukjent antall uoriginale deler. Uansett har denne serie nr.1 og løpet er merket Kongsberg V.F.
Pistolen ble vist frem på utstillingen vi hadde på KVF sin salgsmesse for få år siden, men ble ikke fremstillet som noe annet enn det den faktisk er.

av JanS, mandag 8. januar 2018, kl. 23:58 (163 dager siden) @ Landmark

"Tilbakeført" som det så fint heter blant flere på forumet, men det er ikke annet enn juks og bedrag. Solgte man slikt som M/1818 flint så kunne man blitt tiltalt og dømt for falskneri. Hvor står nummeret 1? Hvis pipa er en korrekt kongsbergmerka så er det en Palebrann-brunnet pipe som er avfilt/oppfilt til en slankere variant grunnet mer eller mindre glødeskall alt etter hvor den var i brannen. Rester av messing/kobbersøl kan kanskje også observeres innbrent i pipegodset.

Personlig bilde

av HAF @, tirsdag 9. januar 2018, kl. 06:26 (163 dager siden) @ JanS

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Jeg fikk lyst til å skrive litt om denne omstridte pistolen mod, 1818 fra Kongsberg.
For det var jeg som rep. laget noen nye deler til denne pistolen.
Det var to personer som eide denne da jeg fikk jobben med å sette den i stand.
Pistolen er nøye beskrevet i NVS sin årbok fra 2003, og den beskrivelsen er jeg ganske enig i
Jeg legger ut 6 bilder som jeg har tatt.På bilde 4 er Kongsberg vf stemplet opp ned, hvorfor har ikke jeg noen forklaring på,men man skulle tro at om det er ein forfalskning så har dem passet på å satt dette rett.
Bilde 5, overleppen er ny,(den vart laget litt for smal) skruen er ny med orginale gjenger.
Bilde 6,toppen av hanen (3 på bilde) var brukket av og sveiset på ny.Fjær til avtrekker med skrue er laget ny,del nr 1 på bildet er ny fra den røde streken og ned.Slagfjær med skrue er laget ny.
Pistolen var glasblåst fra før jeg fikk den i handa,så låset er ikke nytt men blankt.

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, tirsdag 9. januar 2018, kl. 12:06 (163 dager siden) @ HAF

Takk for en veldig god og saklig tilbakedrivelse av påstanden om juks og bedrag.

av Landmark, tirsdag 9. januar 2018, kl. 15:30 (162 dager siden) @ HAF

Her har du gjort en fin jobb, og eieren av pistolen var tydelig på at den hadde gjennomgått en reparasjon/oppussing.Jeg ser ikke noe galt i dette, forutsatt at den ikke fremstilles og videreselges som original/urørt.
Jeg skulle gjerne hatt den i min egen samling:-)

av Svartkrudt @, Haugesund, tirsdag 9. januar 2018, kl. 23:27 (162 dager siden) @ HAF

Takker for informasjon og bilder HAF! Så dette er den samme eksemplaret som er beskrevet i årboken fra 2003? Du vet ikke om flere eksisterende eksemplarer i flint?

av JanS, onsdag 10. januar 2018, kl. 00:28 (162 dager siden) @ Svartkrudt

For flere år siden var jeg hos en storsamler og holdt en M/1818 i hendene. Jeg fortalte at jeg trolig hadde løskolben til modellen som jeg hadde fått som et feilkjøp av en M/1831/46 løskolbe. Hadde tenkt å sende den tilbake, men fant ut ved nærmere studie at løskolben kunne være en sjeldenhet. Ved neste besøk tok jeg den med, men da hadde han kjøpt enda en som jeg ikke likte helt. Løskolben ble prøvd på førstnevnte og den satt som om den alltid hadde vært der! Da den ble prøvd på sistnevnte kom den bare 2/3 inn så her var noe feil helt feil med vinklingen. Fornorsket svenske med svenskefeste? Alt treverk/messingbeslag var svenskt unntatt kongsbergmerket Palebrannpipe/delelås med svenske deler/nylagde deler som ikke er brannbestandige (alt av fjærer og tynne låsdeler). Fortsatt har jeg ikke fått svar på spørsmål og observasjon av loddeskjøten på avtrekkerbøylen. Finsmeden av nydelene på bastarden av svensk M/1807 med Paleebrannlidte pipe (og lås?) har ingen forklaring på hvorfor kongsbergstemplingen er opp ned, men det er det en enkel forklaring på. Når man bruker et brannlidt kongsbergløp til en venstrehåndspistol til en høyrehånds svenske så får man en bastard osende av juks og bedrag. Legimiteten blir ikke bedre ved at bastarden er omtalt i NVS's årbok, vist på KVF sin salgsmesse og finnes nå på KVF's nettside som en komplett M/1818 flintlåspistol. Bedraget blir komplett for den oppvoksende våpenhistoriske interesserte generasjon som oppsøker nettsida. Så langt ser jeg heller ingen tilbakedrivelse/er av min påstand/er, men jeg synes det er greit med innrømmelser fra sentrale personer som kjenner bare kanskje deler av dens historikk gjennom kanskje flere kremmersamlere.

Personlig bilde

av runastav, onsdag 10. januar 2018, kl. 10:39 (162 dager siden) @ JanS

JanS, vi gleder oss til du pakker opp dine våpen som er nedpakket i kasser(Dette har jeg fått fortalt av samlerkompiser(NVS) som gjerne vil sjå din samling av våpen)
For etter det jeg erindrer så har du ALDRIG vist oss et bilde av dine våpen. Du skriver omtrent kun kritikk av andre sine våpen her!Men husk og gi oss detaljebilder av dine så vi kan finne ut om det er gjort endringer/retaureringer eller reperasjoner men det fins nok ikke på dine!
Legger ut foto av mitt bygg av en M 1829 som jeg har stor glede av og ha i min samling, lets make svartkrutt.net grait again;-)
Helsing NVS medlem Runar

[image]

[image]

av Tinytim @, onsdag 10. januar 2018, kl. 11:33 (162 dager siden) @ JanS

Hvilken pistol modell referer du til her:
Når man bruker et brannlidt kongsbergløp til en venstrehåndspistol til en høyrehånds svenske så får man en bastard osende av juks og bedrag.
Meg bekjent så finnes det ingen annen pistol modell enn 1818 som er merket Kongsberg V.F.

av JanS, onsdag 10. januar 2018, kl. 22:29 (161 dager siden) @ Tinytim

Jeg refererer til et Palebrannlidt venstrehåndsløp M/1818 brukt på en høyrehånds svenske M/1807.

av Tinytim @, onsdag 10. januar 2018, kl. 22:56 (161 dager siden) @ JanS

Og hvor har du det fra at denne skulle finnes?
M/1818 ble ikke lagd i noen venstre hånds utgave, bare som en studser og en flankør begge for høyre hånd.

av JanS, onsdag 10. januar 2018, kl. 23:31 (161 dager siden) @ Tinytim

Fra teksten på viste løp.

av Tinytim @, fredag 12. januar 2018, kl. 23:47 (159 dager siden) @ JanS

Her er min egen venstrehånds 1821 i flint, tror ikke den er brent men man kan ikke vite sikkert
[image]

av Tinytim @, fredag 12. januar 2018, kl. 23:40 (159 dager siden) @ JanS

Her er det du vil kalle en venstre hånds 1821 Jegerrifle, sikkert også brent
[image]

av historie, onsdag 17. januar 2018, kl. 00:28 (155 dager siden) @ HAF

Hva står A.G. for som er preget på løpet.

av Svartkrudt @, Haugesund, torsdag 11. januar 2018, kl. 16:46 (160 dager siden) @ Svartkrudt

På den svenske M1807 er underbesklaget festet med en skrue ca midt på grepet å enden på beslaget går ikke under messingkoppen sluk som på den norske M1818 å jeg kan inke se noen antydning til noe skjøting der eller tetting av hull til skrue der i mot er det lett å se skjøten fremst på underbeslaget som også den som har restaurert den er åpen om
Synes artikkelen fra NVS årboken virker veldig grundig, kanskje det en dag det dukker opp en intakt slik at de kan sammenlignes

av JanS, torsdag 11. januar 2018, kl. 23:47 (160 dager siden) @ Svartkrudt

Restauratøren av pistolen nevner intet om pålappet del av avtrekkerbøylen framfor fingerbøylen, hvor dens avrunde del har blitt forlenget med ca. 1,5 del og blitt spissere. Dette har blitt utført fordi den har vært for kort i forhold til originalen. Dermed mister resten av avtrekkerbøylen med nummer 1, ja tenk hvilket nummer, sin troverdighet. Messing er lett å kopiere og forme også med nummer noe forumets flinke kopiister kan nok mer om enn meg. Legg også merke til nasebeslagets bøyende nedover klemform på løpet. Med første øyekast kunne man tro at løpet var svampet, men det er det ikke. Avfiling av klødeskall har medført mindre diameter som messingen må krympes og tilpasses for.

av valkyrien, fredag 12. januar 2018, kl. 12:45 (160 dager siden) @ JanS

Det kunne vert en interessant våpenhistorisk tråd å følge med på men nå leser jeg den av helt annen interesse.
Men tilbake til pistolen. Jeg liker den. Jeg har utover at jeg ikke eier den ikke noen negativt å bemerke om pistolen..

Hvis det skulle være noe i JanS påstand ang glødeskall og mindre diameter så er det jo rart at stempla er så tydelige. De skulle jo vert gløda/ rusta vekk eller minimum vert utydelige. Hvis påstanden om svindel og venstre pistol skulle holde stikk har vi jo gjennsveist tennhull og feli spor i svansskrue som indikatorer. Hvis så ikke er tilfelle, vil JanS da trekke sine alvorlige påstander?

Jeg trodde og som andre har skrevet at 1818 pistolene ikke var høyre/ venstre pistoler men hvis annet er tilfelle så ok.

Jeg har lenge tenkt å legge ut en Kongsberg kammerlader på forumet. Det er en original 2 bånds uombygd militær m 1860 kammerlader med 1860 skarpskyttersikte. Dette er et svært sjeldent våpen og burde for de fleste vert av vennligsinnet interesse.
Men det har jeg pga feks JanS hang til slakt ikke orka. Her vil jeg raskt få høre om alt som er feil. Den har stokk i flammebjørk , er datert men desverre ikke nummerert. Tar ikke sjangsen på at våpen og eier blir stående i den digitale gapestokken !!

av Tinytim @, fredag 12. januar 2018, kl. 23:32 (159 dager siden) @ valkyrien

Jeg hadde heller ikke tenkt jeg skulle kommentere noe mere i denne tråden, mye av samme årsak som har kommet frem her, men siden det blir lagt frem så mange påstander
om denne pistolen og også om andre pistoler av samme modell som heller ikke dokumenters så får jeg prøve å føre tråden videre.
Jeg har studert denne pistolen og skulle gjerne eid den selv, om den er restaurert gjør ingenting, det er bedre at den blir tatt vare på og satt i stand. Jeg kjenner også til historien til pistolen fra den ble funnet til den har havnet hos dagens eier. Blant samlere er dette den eneste kjente utgaven i flint av M/1818, før JanS slenger frem at han har holdt i en hos en samler, og samtidig prøvde sin 1818 løskolbe på samme pistol, hvis dette er riktig så må jo dette være informasjon som er "gull" verdt og som må dokumenters, både samlere og også forsvarsmuseet ville satt utrolig stor pris på dette.
Påstanden om at dette er en brent utgave av en venstrehånds versjon av M/1818 er også noe spesiell siden all dokumentasjon og beskrivelser av denne pistolen kun beskriver en flankør og en studser versjon som begge er beregnet for bruk med høyre hånd. De få kjente våpnene av modellen er også alle høyre hånds utgaver.
Det blir lagt også frem noen påstander om nese beslaget og avtrekkerbøylen som blir bare påstander så lenge JanS ikke har noe annet en sine egne synsinger å vise til.
Under her ser dere nese beslaget på tre forskjellige 1818 pistoler, som dere ser er alle litt forskjellige,men det er ikke så rart når man vet at dette er det første våpen KV produserte.
Etter min mening så har ingen av disse våpenene har vært med i Paleè brannen.

1818 modellen som er diskutert i tråden
[image]
1818/46 KV(privat)
[image]
1818/46 sivil(FMU)
[image]

av Svartkrudt @, Haugesund, lørdag 13. januar 2018, kl. 11:34 (159 dager siden) @ Tinytim

Takkfor info Tinytim! Har du bilder av hele pistolene også? Hadde vært gøy å sett høyoppløslige bilder av noen ombygde, har bare funnet kornete svart hvitt bilder rundt om
Vet du eller andre om noen av de bevarte pistolene har riflet løp?

av Tinytim @, lørdag 13. januar 2018, kl. 12:24 (159 dager siden) @ Svartkrudt

Bare hyggelig å dele den info man har. Jeg har bilder men tror ikke jeg skal dele disse nå, det jobbes med en bok om norskbrukte våpen og det kan nok hende det blir presentert noen fine bilder der. Pistolen på FMU er riflet.

av Yellowboy @, Nordpå, fredag 12. januar 2018, kl. 13:30 (159 dager siden) @ JanS

kopiister ? Nå er det nært rasisemekortet:angry:

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 12. januar 2018, kl. 14:06 (159 dager siden) @ Yellowboy

Som jeg har nevnt tidligere har JanS åpenbart store kunnskaper om gamle våpen. Dessverre skjærer det seg ofte når denne kunnskapen skal kommuniseres ut til oss andre.

Her er tre tips til fri avbenyttelse av alle, som muligens kan bedre stemningen:

Ha respekt for andre
Eksempel: At noen her inne lager replikaer for å lure nåværende eller fremtidige samlere er en vrangforestilling. Vi deler den samme lidenskapen, selv om den manifisterer seg i ulike former. Å omtale andre med negativt ladede begreper som «tusenkunstner» og «kopiist» er uønsket.

Vær ydmyk
Selv den beste kan ta feil, men det krever sin mann å innrømme det. Litt ydmykhet hjelper ofte. Ser dere noen forskjell på disse to neste identiske setningene?

JanS skriver det slik:

«Avfiling av glødeskall har medført mindre diameter som messingen må krympes og tilpasses for.»

Jeg ville sagt:

«Kan avfiling av glødeskall ha medført mindre diameter som messingen må krympes og tilpasses for?»

Dokumenter påstander med kilder
Dette er er diskusjonsforum, og en må forvente å bli korrigert en gang i blant. Det er få av oss som levde og virket før 1890. Skal du påstå noe om våpen fra før denne tid, bør du derfor dokumentere påstander med kilder.

Til slutt så håper jeg at du legger ut bilder av kammerladeren, valyrien. Da får vi en anledning til å øve oss på de tre punktene over. :knegge:

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av JanS, lørdag 13. januar 2018, kl. 00:53 (159 dager siden) @ Øyvind F.

Palebranngjenstander varierer i kvalitet og skade alt etter hvor de befant seg i forhold til brannsenteret. Det var ikke bare modelgitte våpen som ble ødelagt, men også prøvevåpen og våpendeler av alle slag og deriblant også løp. De best bevarte og nesten uskadde gjenstandene ble beholdt. Resten av branngjenstandene ble bevart av Hærmuseet og senere Forsvarsmuseet som bytteobjekter når folk kom med sjeldenheter som museet ikke hadde. De beste branngjenstandene forsvant først fra lageret. Jeg har i årenes løp sett mange branngjenstander til salgs og blitt tilbudt våpen hvor flere større deler er fra brannen, med nylagde deler hvor selgeren har påstått orignalitet mens jeg har påvist feil og kalt det juks og fanteri. Slikt blir det lett bråk av. Når det er penger å tjene så er det utrulig å se hva folk får seg til å gjøre. Noen har i sin iver enda til ødelagt originale våpen/deler og slått inn manglende nummer og merker. Så en oppfordring på forumet, i mangel av tekniske argument unngå drittkasting. Til slutt noen definsjoner. En tusenkunstner er en uhøytidelig betegnelse for en med mange ferdigheter. En kopiist er en person som kopierer nesten likt originalen når det gjelder form og utseende. Ingen av ordene er negative. Hva er en forfalskning? Se ordbokas definisjon.

av JanS, søndag 14. januar 2018, kl. 01:13 (158 dager siden) @ JanS

Innleggene på forumet bør komme inn i den rekkefølge de blir skrevet slik at man kan følge naturlig tråden. I går gikk jeg derfor glipp av Tinytims og oppdaget dem like etter mitt siste innlegg. Hos storsamleren holdt jeg i to M/1818 hvor begge var merket med Kongsberg V. F. på løpet. Den ene som løskolben ikke passet helt på likte jeg ikke helt. Men i sammenligning med omtalte pistol på forumet var den gulljeve og bedre tillaget. Jeg kunne ikke se noe juks med pålodding av avtrekkerens framre del. Det må også påpekes at da studerte jeg pilstolene med selvsyn mellom mine hander og ikke ut fra bilder. Forskjellen mellom viste 3 nasebeslagbilder liker jeg ikke og uenig med Tinytim at de kunne være så forskjellige. Dette skurrer hos meg og kanskje hos andre som vet at det var en mal som var utgangspunktet som filere, børsemakere, skjeftemakere og gjørtlere måtte forholde seg til for å få godkjent arbeidet. Kadettsabelen M/1818 er også et godt bevis på at malen måtte følges selv i startperioden av fabrikkens virke.

av Sparknekt, mandag 15. januar 2018, kl. 07:29 (157 dager siden) @ JanS

Jeg lurer på om de pistolene JanS holdt i hos storsamleren hadde Kongsberg V.F. merkingen annerledes enn på pistolen i starten på denne tråden? Dette med bakgrunn i JanS sin vurdering av at den avbildede pistolen p.g.a. merkingen må ha pipe fra en venstrehåndspistol.

av Tinytim @, mandag 15. januar 2018, kl. 08:34 (157 dager siden) @ Sparknekt

Kan jo ha vært likt dette, riktig nok "riktig" vei, men helt klart en forfalskning.
Dette er nok en svensk 1807 pistol.
[image]

Personlig bilde

av HAF @, søndag 14. januar 2018, kl. 00:40 (158 dager siden) @ JanS

[image]
[image]
[image]

Jeg legger ut tre bilder av en svensk m/1807.
Jeg har et par spørsmål: hvordan lager man et venstrehånds løp om til et høgrehånds løp ?
Det er avfilt litt større flate på lås siden og fenghullet er på venstre side, går det da an å bruke det på en høgrehånds pistol?
Når det gjelder det "opp ned" stemplet som jeg nevnte så ser jeg at dei to våpna som TINYTIM viser bilde av er stemplet likedan ,så da er dette slik det skal være.
Jeg nevnte også to fjærer som er laget nye,det var ikke fordi dei var brent men dei var brukket av,halve delen satt fortsatt på låset.
Så var det avtrekkerbøylen,den var loddet/skjøtt før jeg fikk den i handa så det blir bare spekulasjoner.
Når det gjelder avtrekkerbøylens bakre del så har svenske m 1807 en skrue ca midt på grepet, jeg tok ikke av bøylen for å se etter hull i treverket da pistolen ikke var noe diskusjonstema da jeg reparerte den.

av Svartkrudt @, Haugesund, mandag 15. januar 2018, kl. 11:39 (157 dager siden) @ Svartkrudt

Har så vidt vært nevnt løskolben tlil M1807 i tråden å den burde jo være ganske lik løskolben til en svenske M1807 samme med ladestokken her fra digitaltmuseum.se

Finnes det idenfiserte originale kongsberg produserte i offentlige eller private samlinger å eventuelle bilder hadde jo det også vært spennende!
[image]

[image]

av valkyrien, tirsdag 16. januar 2018, kl. 15:16 (155 dager siden) @ Svartkrudt

Det kan se ut som JanS har en , sansynligvis norsk 1818 løskolbe. Hadde vert bra hvis den ble lagt ut på forumet slik at vi kan obsevere, lære og konkludere.

av JanS, tirsdag 16. januar 2018, kl. 23:39 (155 dager siden) @ valkyrien

Godbiten gikk raskt unna i et bytte og den var ulik den viste svenske løskolben. HAF's bilder av den svenske M/1807 skulle ha vist bedre strategiske bilder av pistolens underside med avtrekkerbøylens lengde og form slik at vi kunne ha sammenlignet hvorfor bastarden på rødrosa underlag har fått loddeskjøyt som vises som et hakk, mens på KVF's kongeblå underlag viser skjøytens fargeforskjell. Legg også merke til på rødrosa bakgrunn pistolkappens gode passform i bakkant og store mellomrom i forkant hvor avtrekkerbøylebeslaget går over mot festebunnskrua. Sammenlign så hvor fin passformen er på samme bakkant og forkant på svenske M/1807. Studer også brukshakkene på dennes avtrekkerbeslag og legg merke til hvor festeskrua sitter, jo omtrent halveis ned på fingerbøylen. Studer så bastarden på blå fløyel så ser det ut som om at det velvalgte nummeret 1 sitter på samme sted. Det var litt av et sammentreff. Bøylen ser nyblank ut med fure langs kanten fra fingerbøyle og ned til inngangen mot festebunnskrua. Har denne fått et ekstra nytt lag mot bunnfesteskrua? Så tilbake til låsen med alle dets nylagte kopideler. Enten skyldes nydelene beholdt lås i M/1807's treverk med messingbeslag hvor svenskedelene er forskjellig laget fra norske eller må det skyldes brent lås hvis ikke låsblikket også er nylaget med noen brukte deler. Her er alt mulig med rusting, glassblåsing, etsing alt etter hva finsmeden får seg til å gjøre. Så til løpet som ser ut til å være Palebrannlidt som en av mange som fantes etter krigen sammen med delepiper av mange slag. Samlere som hadde det meste og manglet M/1818 har fått tilbud på bastarder av forskjellig kvalitet hvor M/1807 har vært utgangspunktet for å komme inn i varmen, men så langt har de ikke lyktes.

av JanS, onsdag 17. januar 2018, kl. 16:44 (154 dager siden) @ JanS

La merke til de ukjente A.G. før mitt første innlegg, men kunne ikke finne merkekatalogen fra 1960. Bokstavene ser senere og nyere ut og jeg antok derfor at de stammet fra bastardmakeren.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 17. januar 2018, kl. 18:23 (154 dager siden) @ JanS

bastardmakeren.

Leste du det jeg skrev over? Når jeg er lei så er jeg lei, og da trykker jeg på «Blokker bruker»-knappen uten forvarsel.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av JanS, onsdag 17. januar 2018, kl. 23:17 (154 dager siden) @ Øyvind F.

I forbindelse med Palebrannen kan det her være av interesse å gjengi et avsnitt fra foredraget "Kommandør John A. Gades våpengave og gamle våpen" som offiseren og stifteren av NVS Frits C. Skaar holdt i Oslo Militære samfund 22.10.1951. Foredraget finnes i NVS's småskrift I fra 1959 hvor det står følgende:" Vi mistet omkring 3000 gjenstander i palebrannen, meget var uerstattelig. Det er tatt vare på brannlidte piper og lås og blanke våpen og noe av det gjør sin nytte som studiemateriale. I hvert fall gir det oss den magre trøst at det er adskillige norske våpen fabrikert på Kongsberg som vi neppe noen gang får se i full stand, men må nøye oss med å rekonstruere på papiret. Den første etappe i det forskingsarbeide jeg har planlagt, er nemlig å gjøre rede for hærens håndvåpen 1814-1940. Jeg kan tenke meg at mange vil si at det kan da ikke være noen forskingsarbeide, det må vi da ha rede på fra før. Ja, det trodde jeg også da vi begynte arbeidet, men for å sitere en kjent offiser: Jo lengere man tenker dypere, jo mere forstår man mindre, og nu er jeg dessverre klar over at mange problemer neppe kan løses tilfredstillende fordi våpnet ligger i skraphaugen fra brannen".

av JanS, torsdag 18. januar 2018, kl. 23:30 (153 dager siden) @ JanS

Under samme emnet bør det også være av interesse å merke seg hva Skaar sa om forfalskning i nevnte foredrag. "Sammen med de gode ting kom det også inn en hel del forfalskninger - hva det forresten hadde gjort tidligere også. Allerede godt en menneskealder ned i 1800 årene var prisene på gamle våpen så høye at det fristet til forfalskninger, og det i så stor grad at det lønnet seg å legge godt og fagmessig arbeide i dem. Dels lavet man hele våpenet og sandblåste det eller syrebehandlet det eller grov det ned i jorden for at det skulle få et tilforlatelig alderstegnet preg. Dels brukte man enkelte deler fra gamle våpen og lavet resten. Av f.eks en hjullåspistol lavet man fire hvor hver hadde henholdsvis pipe, lås, skjefte og beslag fra det gamle våpen. Noen slike forfalskninger er så godt gjort at man skal være adskillig fagmann for å oppdage det. Ofte må man skru hele våpenet fra hverandre for å kunne avgjøre ektheten med sikkerhet - man kan nemlig altid risikere at en eller annen vesentlig del er falsk. Som eksempel skal jeg nevne at vi her på Hærmuseet har 2 hjullåspistoler som i alle år har vært betraket som meget verdifulle. Ved nøyere undersøkelse viser det seg at den ene har en lås uten bevegelige deler - det hele er i støpegods. Den annen har pipe av tynt moderne jernrør som til og med er delt i to, den forreste del er strukket inn i den bakerste og skjøten skjult under en smukt gravert bord. Blanke våpen med ny sjofel klinge av mykt jern er ingen sjeldenhet, heller ikke fester som enten er helt falske - når de er lavet av støpejern er det ikke så farlig, det ses nokså lett - eller som er restaurert til ukjennelighet. En sammenblanding av fester og klinger som ikke hører sammen er meget alminnelig, men her støter man på den vanskelighet at det kan være en reperasjon fra dengang våpenet ennu var i bruk. En slik reperasjon forringer naturligvis våpenets verdi, men den er ikke falskneri når den er virkelig en reparasjon. Å avgjøre dette er ofte meget vanskelig. I forbindelse med reparasjon skal jeg nevne litt om reastaurering. Man tok det tidligere ikke så nøye om man restaurerte i nokså sterk grad. Manglende eller defekte deler ble erstattet med nye. Dette gjelder både blanke våpen og skytevåpen. Jeg skal nevne noen eksempler. Sidevåpen hvor festet hadde vært viklet med metalltråd fikk ny vikling. Derfor finner man på et stort antall av de våpen som har vært i handelen etter 1850 årene, at viklingen er ny og uten spor av slitasje, mens våpnet ellers kan bære tydelige merker av lang tids bruk. Stakevåpen som ofte hadde pomponer og frynser om staken har fått fine , fabrikklavete pomponer fra den såkalte klunketid. På skytevåpen reparerte man f.eks låsen slik at den ble i full stand selv om man måtte gi den ny slagfjær, studel, nuss eller stang for ikke å snakke om slike bagateller som maskinlavete skruer. All denslags restaurering anses nutildags som helt utillatelig. Den alminnelige mening i fagkredse er at ingen vesentlig del må laves ny, men de fleste mener at reparasjoner som er nødvendige for å hindre at våpenet ødelegges kan gjøres. Hvor grensen mellom det tillatelige og det utillatelige skal trekkes er det imidlertid ofte tvil om. Det må avgjøres i hvert enkelt tilfelle. Det er en selvfølge at selv den ubetydeligste restaurering blir notert på våpenets kartotekkort og at dette følger det ved mulig overgang til ny eier".

Personlig bilde

av runastav, fredag 19. januar 2018, kl. 12:15 (153 dager siden) @ JanS

Dæven Jans, her var jaggu mangen gode tips til oss tusenkunstnere har du flere?
Helsing Runar

av valkyrien, fredag 19. januar 2018, kl. 15:15 (152 dager siden) @ runastav

Siden JanS er ekspert på forfalskninger og brente våpendeler fra Palebrannen synes jeg han kan starte en egen tråd om dette temaet. Jeg synes det er urettferdig mot trådstarter og 1818 pistolens jubileum at tråden ender opp med fokus på forfalskninger og brente våpendeler, et tema på siden av det jeg oppfatter som trådstarters intensjon.

Ang pistolen, Hvis dette er den som dukket opp i en av Vestfold byene ( Tønsberg? ) så kjenner jeg til den og i så fall styrker det mitt syn på at JanS forfalsknings innlegg passer best i en annen tråd med annet tema.

av JanS, fredag 19. januar 2018, kl. 23:55 (152 dager siden) @ valkyrien

Fra spøk til alvor. Ja Runastav, vi ser alle at du kan spøke om alvorlige ting også. Et tips kunne kanskje være av interesse for forumets lesere hvordan du merker byggene og reprasjonene dine slik at de ikke skal ende opp i kategorien forfalskning basert på Skaars foredrag. Det hadde opprinnelig vært oberstløytnant Skaars mening å trykke foredraget i Norsk Militært Tidskrift, men etter nærmere ettertanke fant han det ikke egnet til trykning i sin nåværende form. Tipset må også være av interesse for trådstarter siden han har kunnskap om sjeldenheten og oppfordret til kopipar med løskolbe i jubileumsåret. Likeså må Skaars foredrag være av interesse for eieren av omtalte våpen og ikke minst våre flinke våpensmeder på forumet som selger videre sine kopier av sjeldenheter til en veldig høy pris i forhold til original vare. Min bekymring er hva som skjer i neste salgsledd og kommende generasjon. Husk at nå er de beste forfalskningene fra Palebrannen også antikke og kanskje kan 70-års markeringen feires i jubileumsåret.

Personlig bilde

av runastav, lørdag 20. januar 2018, kl. 11:35 (152 dager siden) @ JanS

Du vett det JanS at vi som har glede av og vise våre våpen, våpenbygg, reperasjoner osv til den digitale verden,(svartkrutt.net osv) og da er det jo dokumentert detaljert med bilder for all framtid!Du er vel klar over at all den negativiteten din i årevis skremmer vekk ganske mange og det er synd!Godt noen av oss gamlingene har baller/Gødds til og bidra kjekke innlegg med bilder på forumet:-) Vi venter fortsatt på bilder av dine ting som du pakker opp fra kassene dine!
By the way, JanS følg med følg med når Sharpsen er ferdigstillt så kommer det en serie på gjennoppliving/reperasjon av en Norsk Marinerevolver M1859!
Helsing Runar

av JanS, lørdag 20. januar 2018, kl. 23:33 (151 dager siden) @ runastav

Runastav, i dine kjekke innlegg med bilder burde du også fortelle om hvordan du merker dine nybygg og nydeler med KOPI, KPI, K eller R.S 18 for kommende slekter. Skaars foredrag om forfalskning fra 1951 ser ut til å ha få tilhengere på forumet. Blant våpensmedene ser temaet ut til å være et særs ømt punkt siden det skaper så mye elder og galle mot min person i mangel av tekniske argument og diskusjon rundt disse. Vedrørende min påståtte negativitet synes jeg det er merkelig at trådene jeg deltar i har så mange visninger hvor denne tråd har allerede nå 2500 visninger. Så hvis du får lov av Øyvind så vennligst dokumenter disse negativitetene.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 21. januar 2018, kl. 10:36 (151 dager siden) @ JanS

Det slår ikke feil at en tråd med mye kjekling får høye visningstall, så det er nødvendigvis ikke et kompliment. Du har nå instruert brukerne til det kjedsommelige hvordan våpen skal merkes. Vi har alle fått det med oss, opp til flere ganger, i flere ulike tråder.

Etter min mening er det et vel så stort problem at udokumenterte påstander som ikke er mulige å etterprøve med kilder blir stående som en påstått sannhet. Det er også med å forfalske historien. Så mens en sitter i glasshus bør en kanskje være litt forsiktig med steinkastingen?

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av historie, mandag 22. januar 2018, kl. 23:51 (149 dager siden) @ JanS

[image]

Ser at "A.G." ikke finnes i merkekatalogen. Jeg har også et våpen som det er gjort bøssemakerarbeid på, og som har stemplet "AG 1973". Uten at jeg skal være skråsikker mener jeg å ha hørt at det kan være et arbeid som rustmester Arne Gundeid har utført i sin tid. Årstallet 1973 vil vel stemme ganske bra når Gundeid var i virksomhet?

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 20. januar 2018, kl. 01:28 (152 dager siden) @ Svartkrudt

Jeg har ingen M1818 - enda, men jeg har antagelig den eneste kjente M1829, den hærmuseets årbok påstår at kun finnes i brente ekseplarer fra Palé brannen.

[image]

Bildet viser en M1831 nærmest kameraet og M1829 bakenfor. De er utrolig like bortsett fra skinnen til løskolben. Her er skinnen på M1829 tilærmet identisk til M1818.

Det er også forskjell på løskolbene til M1829 og M1831:

[image]

M1829 har kun én skrue på oversiden av løskolben, mens M1831 har to. Jeg regner med at løskolben til M1818 er temmelig identisk med M1829. Utløserarmen for bakkolben er også vesentlig kortere på M1829 enn på M1831, dog fortsatt noe lengre enn på den svenske M1820.

Løaskolben på min M1829 går nesten på en M1831, men passer overhode ikke på en svensk M1820. Selv om M1829 er tilforlatelig lik svensken, er det tydelig at de likevel bare er noe fjerne sektninger.

Når det gjelder M1807'ens svenske variant, er M1807 reparasjonsmodeller enkekelt å få fatt på, men den rene M1807 finnes nesten ikke som annet enn den noe kortere M1809. Jeg stiller meg noe tvilende til at hanen som er avbildet hos KVF er korrekt, jeg tror at denne skulle være en 'vanlig omvendt C-hane i likhet med den svenske musketten M1815/20 eller hanen til M1820 og M1829 etc.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

av Tinytim @, lørdag 20. januar 2018, kl. 12:25 (152 dager siden) @ Trond

Jeg lurer på hvorfor du mener dette
"Jeg stiller meg noe tvilende til at hanen som er avbildet hos KVF er korrekt, jeg tror at denne skulle være en 'vanlig omvendt C-hane i likhet med den svenske musketten M1815/20 eller hanen til M1820 og M1829 etc."

Det finne tre kjente våpen med flinthane som er formet som viste 1818 pistolen, det er 1821 jegerrifla som henger på FMU, min egen 1821 jegerrifle og 1818 pistolen.
Bildet under viser min og FMU sin ved siden av hverandre. Den på FMU er trolig ikke produsert på KV og er ikke merket med Kongsberg V.F, den skiller seg ut på en del andre detaljer også.
[image]

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 20. januar 2018, kl. 15:04 (151 dager siden) @ Tinytim

Det er utformingen av forsterkningsskinnen i bakkant av hanen jeg er skeptisk til. Nå er ikke den særlig synlig på ditt eksemplar, hvor jeg antar at den er original. Men på den oppbyggede M1821 som manglet hane og på den oppbyggede M1818 som nærmest ble identisk med sistnevnte rifle, finner jeg utformingen temmelig umotivert.

--

Trond

av viggo.b, søndag 21. januar 2018, kl. 20:45 (150 dager siden) @ Trond

Det snakkes så mye om opppussing og reperasjoner om eldre våpen, men bør huske at våpen av alle typer har hvert gjenstand for reperasjoner og oppussin, dette skjer også i dag.
Men hva med gamle jpanske sverdklinger som er hakkede rustne, jo disse blir sent til japan for såkalt polering, dette er ikke en polering i vanelig forstand, men en nedsliping sverdbladets overflate, polering øker da sverdets verdi betraktelig, dette har hvert utført i hudretalls år.
Og er almindelig akseptert av japanske sverdspesialister, tilsist stiller jeg spøsmål om det
er forskjell på et gammel sverd eller et skytevåpen.

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, søndag 21. januar 2018, kl. 21:28 (150 dager siden) @ viggo.b

Det er vel heller snakk om kulturelle forskjeller. Vil tro at det finnes både fanatikere og rettroende der som her så noe entydig svar er det nok ikke etter min oppfatning.

av JanS, mandag 22. januar 2018, kl. 01:10 (150 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Øyvind, kjeklingen kan du få slutt på ved å gi beskjed til noen få om å forholde seg til teknisk diskusjon og uenighet om objektet. Jeg har ikke "instruert" noen om hvordan forfalskninger skal merkes. Det er trist å se at våpenforumet karakteriserer min informasjon om et så viktig og alvorlig tema som forfalskning av henviste/viste objekt M/1818 og forfalskning generelt som "kjedsommelige". I flere våpenpublikasjoner er der flere feil og kortslutninger. Ingen publikasjon om kilden er bedre enn kilden eller gjenstanden selv hvis man kan observere, har kunnskap om hvordan disse beskrives, diskuterer og konkluderer. Kilden eller gjenstanden forfalsker seg ikke selv, men av andre. Derfor har jeg etter beste evne prøvd å beskrive hva jeg observerte fra bilder og ved delvis demontering har forfalskning blitt bekreftet, men gjenstanden har ennå ikke fortalt hele sin historie. Demonterig av løp, løskolbefeste, messingbeslag og treverk med bilder gjenstår. Så langt i den tekniske diskusjonen kan det ut som om at M/1818 flinthanen som ingen har sett, med unntak av kanskje meg, ble kopiert etter en M/1821 rifleflinthane. Trond er inne på noe viktig, siden han har sett mer enn de fleste av oss. Når det gjelder reprasjoner i sin originale brukstid så er det ingen forfalskning. Men skjer den i vår "svartkruttnostalgiske/samler" tid så er det en forfalskning hvis umerket.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 23. januar 2018, kl. 00:24 (149 dager siden) @ JanS

JanS
Det du beskriver her kalles Pseudohistorie (falsk eller feil historieskrivning) beskrevet ut i fra objektet opservert i dag og konkludert med hva som skjedde fra da objekte har sin opprinnelse. Dette er et større problem en å bytte ut noen deler for å restaurere/ fikse et objekt. Skreven konklusjon uten dokumentert fakta fra objektets opprinnelse er en historieforfalskning.

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

av JanS, onsdag 24. januar 2018, kl. 00:17 (148 dager siden) @ krutnarr

Først må jeg takke historie for hans hint om A.G. på det oppfilte M/1818 Palebrannløpet 17.1 og deretter hans avslørende bilde 22.1 fra nylaget låsedel til en postførerverge som er korrekt merket AG 1973 etter rustmester Arne Gundeid ved Forsvarsmuseet. Mitt uttrykk av 17.1 om A.G var ikke ment på ham som jeg slett ikke tenkte på, men totaljuksemakeren som har fjernet del/er med samme initialer og et årstall på kanskje lås, treverk, messingbeslag og erstattet disse med svenskedeler og juksedeler. Gundeid var min første kontaktperson på museet noen få år senere om DN/N våpen og før jubileet i 1978 hvor han svarte på bilder og detaljspørsmål. Gundeid har merket "branngodset/sammensetningen" helt korrekt i tråd med Hærmuseets første leder etter krigen. Som tidligere opplyst så byttet nesten alltid Hær/Forsvarsmuseet bare bort brente/sammensatte våpen. De sammensatte Palebrannvåpen var merket av rustmesteren, men oppfilt/pusset/skjeftet av filere/børsemakersvenner som avtjente førstegangstjenesten etter råd fra teknisk stab ved museet. Håper Kruttnarren og de andre våpensmedene på forumet har lært noe fra Gundeids merking slik at ikke enda større problem enn omtalte M/1818 falsknøtt oppstår for kommende slekter med harde utsagn og bruk av fremmedordet pseudohistorie som denne pistol er et godt eksempel på.

av valkyrien, søndag 28. januar 2018, kl. 20:07 (143 dager siden) @ JanS

Jeg sjekka Kongsberg jeger rifla mi i dag og ser at denne også er stempla Kongsberg VF oppned, det samme som 1818 pistolen.

Jeg anser dette som korrekt og at den i lys av tidligere innlegg/ påstand i trådenen ikke blir beskyldt for å være ei ombygd links rifle.

av JanS, mandag 29. januar 2018, kl. 21:25 (142 dager siden) @ valkyrien

Jeg er godt informert om hvordan M/1818 pistolen skal være merket. Likeså vet jeg godt hvordan M/1821 rifla er merket, inkludert oppned merking. Jeg har aldri dradd inn i denne diskusjon nevnte rifle, men det har andre. Pistolmodellen er 3 år før riflemodellen. Derfor må jeg bare henvise til mitt innlegg av 10.1. Som tidligere nevnt så opplyste Skaar i 1951 at ca. 3000 gjenstander hadde blitt ødelagt i Paleebrannen. Dette var hele gjenstander, men hva med alle andre deler, reservedeler, halvfabrikata etc. som var tapt for alltid i skrothaugen. Opp gjennom åra har jeg sett mange sjeldne pistolforfalskninger (holder geværer/blankvåpen/etc. utenfor) basert på brente hoveddeler. Jeg antar at jeg har holdt i den eneste kjente M/1818 flintlåspistol og har sett Forsvarsmuseets M/1818/sivilt perkusjonerte fra 1840-50 tallet. Videre så har jeg holdt i Kongsbergs neste flintlåsmodell, marines venstre-og høyrehånds M/1828. I tillegg så har jeg sett brente flintlåser, løp av forskjellig lengde, med og uten fenghull som nesten var som nye med fint tynt rustlag fra brannen. Det jeg vet mindre om er hvordan M/1818 var tiltenkt og om forandringer ble gjort til det vi i dag kjenner M/1818 som. Kanskje denne diskusjon kan frambringe ny viten?

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 30. januar 2018, kl. 00:24 (142 dager siden) @ JanS

Kanskje denne diskusjon kan frambringe ny viten?

Ny viten er vell muligens å ta hardt i, men at det kan komme frem nye antagelser er visst ;-) Denne tråden er i bunn og grunn veldig interessant. Det viser hvor vanskelig det er å være bastant på viten. Ingen har fasiten, men kun overbevisninger for egen del. Som eksempel har jeg lyst til å vise noe fra et innlegg tidligere i tråden og hva jeg tenker om den problemstillingen.
Tinytim legger ut tre flotte bilder av nesebåndet til M/1818 pistolen. Responsen er:

Forskjellen mellom viste 3 nasebeslagbilder liker jeg ikke og uenig med Tinytim at de kunne være så forskjellige. Dette skurrer hos meg og kanskje hos andre som vet at det var en mal som var utgangspunktet som filere, børsemakere, skjeftemakere og gjørtlere måtte forholde seg til for å få godkjent arbeidet.

Jeg derimot tenker at her har det kommet inn 40-50 pistoler på en tirsdag til våpenteknisk med nesebåndet fraværende. Beskjeden er at "General strutsen" skal ha disse pistolene klare til lørdag. Da er ikke malen så høyt i kurs, men funksjonen av pistolen. M/1818 er jo et verktøy til soldaten som han ikke kan unnvære.

Tror at det er fikset og ordnet veldig på alle våpen fra forsvaret som igjen gjør det komplett umulig å fastsette hva som er den eneste sannhet om hvordan et originalvåpen skal se ut. Merking inkludert. Det er kun våpen fra moderne tid som dette kan fastslås.

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

av Sparknekt, tirsdag 30. januar 2018, kl. 10:36 (142 dager siden) @ JanS

Jeg har ikke god kunnskap om hvordan 1818 pistolene er merket, men med bakgrunn idet som tidligere er kommet fram i denne tråden har jeg et par spørsmål til JanS angående "Kongsberg V.F." merkingen:

Finnes 1818 pistolen som både høyre- og venstrehåndsutgave, og er i tilfelle disse forskjellig merket?

Var pistolen du holdt i hos storsamleren merket annerledes enn pistolen trådstarter viser til, og hva var i tilfelle annerledes?

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 30. januar 2018, kl. 21:17 (141 dager siden) @ Sparknekt

M1818 kom riktignok i to utgaver - studser (riflet) og flankør (glatt) og med felles løskolbe, men jeg kjuenner ikke til at det finnes noen venstrehåndsvariant av denne. Den du antagelig tenker på er Marinens M1828, der er den en speilvendt venstrehåndsvariant:

[image]

Bildet viser en M1828 flint i venstreutgave øverst (jeg har aldri klart å finne matchende høyrehåndsvariant).
De to andre er et sett av samme, men i M1828/34 perkusjonsutgave.

--

Trond

av Sparknekt, onsdag 31. januar 2018, kl. 07:40 (141 dager siden) @ Trond

Det er ikke M/1828 jeg sikter til i mine spørsmål. M/1828 finnes jo beviselig som høyre- og venstrehåndsutgave. Mine spørsmål var myntet på at JanS den 10. januar, i denne tråden, antyder at merkingen på pistolen trådstarter viser til (M/1818), er en indikasjon på at dette er et venstrehåndsløp.

Personlig bilde

av G.Larson, onsdag 31. januar 2018, kl. 07:56 (141 dager siden) @ Sparknekt

JanS sine påstander om både det ene og det andre er ikke noe annet enn akkurat det:påstander, så lenge han ikke dokumenterer det.

--
Ståle B.

av JanS, torsdag 1. februar 2018, kl. 10:49 (140 dager siden) @ G.Larson

Krutnarren tror visst at observasjoner og beskrivelser av forfalskninger er nye antagelsker og ikke ny viten. Hans eksempel angående manglende nasebånd på 40-50 pistoler viser at har liten kunnskap om vår nye våpenproduksjon med merking som startet på Kongsberg i 1818. På Sparknektens gjentatte spørsmål så avventer jeg flere avsløringer på den omtalte M/1818 forfalskningen med A.G. på det brannoppfilte løpet. Nå ser det ut som forfalskningen vil aller helst skifte ham siden flere har uttalt at de liker og har lyst på den. Trond kan selv lese og har innrømmet at han ikke har noen M/1818 i sin unike samling. Jeg tror heller ikke han ønsker omtalte juksepistol etter hamskifte innlemmet. Hvis jeg får lov av Øyvind så vil jeg på vegne av meg selv og forumet få takke Trond for å vise oss andre sine sjeldne urørte godbiter med særlig venstrehånds marinepistolen M/1828 i denne forbindelse som jeg mener er den flotteste Kongsbergproduserte pistol. Denne så jeg for andre gang da Trond lot seg avbilde i bladet Kapital på midten av 1980-tallet? Til slutt, Glarsons gnål har jeg svart flere andre på.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 1. februar 2018, kl. 11:02 (140 dager siden) @ JanS

Du bør være litt forsiktig med å kalle spørsmål du kanskje finner ubehagelige for «gnål». Korrekt oppførsel er å gjenta svaret eller å vise til tidligere svar, for eksempel med dato til innlegg, eller enda bedre: direktelenke.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Sparknekt, fredag 2. februar 2018, kl. 08:29 (139 dager siden) @ JanS

At JanS velger å ikke svare på mine spørsmål, er svar godt nok for meg......

av Svartkrudt @, Haugesund, torsdag 1. februar 2018, kl. 16:23 (139 dager siden) @ Trond

" Jeg stiller meg noe tvilende til at hanen som er avbildet hos KVF er korrekt, jeg tror at denne skulle være en 'vanlig omvendt C-hane i likhet med den svenske musketten M1815/20 eller hanen til M1820 og M1829 etc"

Bare lurte på hva er din teori rundt hanen som nå er påsatt M1818 som er avbildet på KVF? Regner med denne er mindre enn en hane på M1821 jegerriflen så det kan ikke være enn sånn som vel er det nærmeste vi kommer en lignende hane å det skal visstnok ikke være reparert noe på den nedre delen av hanen som må antas å sett sånn ut siden den dukket opp å før den ble reparert å i å med at det ikke finnes noen andre kjente eksemplarer i sin originale utførelse med flintlås så hadde en eventuell forfalsker ikke hatt noe å sett etter så da ville vel gjerne det logiske vært å lager et vanlig åpen omvendt C hane i stedet for denne unike vi ser på denne

Bare mine tanker

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 1. februar 2018, kl. 23:01 (139 dager siden) @ Svartkrudt

Jeg er litt ute på gyngende grunn her, men M1818 skulle være en kopi av den svenske M1807 pistolen. Akkurat denne pistolen er mest vanlig i 'reparasjionsmodeller' - gamle pistoler, men ny kolbe og bånd med svanehalshane fra 1700-tallet. De 'rene' M1807 hadde samme hande som den svenske M1809 og den norske marine pistolen M1828 - se bildet over. En vanlig 'C' hane som på Kongsbergs infanterigeværer fra 1825 og utover.

Det finnes, meg bekjent, kun én helt original Kongsberg M1821 jegerrifle i flint og denne har en merkelig forsterkningskinne på baksiden av hanen. Dette kan ikke jeg forklare. Denne hanen ser riktignok original ut, men...

Når det gjelder M1818 har det aldri, meg bekjent, blitt funnet en helt hane. Men det er laget en hane ny med utgangspunkt i hanen fra M1821 jegerriflen med forsterkningskinnen. Dette stemmer litt dårlig overens med det at pistolen skulle være tilnærmet identisk med den svenske M1807 med unntak for at den skulle ha messing fengpanne.

Det spennende er at det stadig dukker opp hittil ukjente våpenvarianter og at den som lever får se. Det dumme er at våpensamlere kjøper vrak, bygger dem opp og påstår at dette er den opprinnelige virkelighet som de tror den måtte være.

--

Trond

av Tinytim @, fredag 2. februar 2018, kl. 10:30 (139 dager siden) @ Trond

Jeg vet ikke hvilken 1821 du mener men siden jeg har den eneste kjente med orginal hanen så er det kanskje den. Under ser dere baksiden av hanen på min, men jeg forstår ikke helt hva som menes med forsterkning. Geværet på FMU har jeg vært med å ta ut av utstillingen og studert, og den har en ganske lik hane, men det er noen detaljer som er forskjellige.
Forøvrig så har vel M/1807 en enkel "vanlig" formet hane, mens den med omvendt C kom med M/1808

[image]

av Svartkrudt @, Haugesund, tirsdag 6. februar 2018, kl. 15:14 (134 dager siden) @ Tinytim

Vi får jo bare håpe det dukker opp en urørt M1818 pistol en gang så vi får noen konkrete svar, regner med storsamlerene følger med på auksjoner både innenlands og utenlands både etter disse å ikke minst Kongsberg produserte flintlåsmusketter, en urørt M1834 hadde vært gøy å sett

av JanS, torsdag 8. februar 2018, kl. 23:52 (132 dager siden) @ Svartkrudt

Siden Øyvind ser ut til å være mer opptatt av meg enn egne disiplers ordbruk så blir det lett "gnål". Glarson har tidligere blitt bedt om å komme med tekniske kommentarer hvis han har noen. Tekniske spørsmål og kommentarer er ikke ubehagelige, men velkomne. Sparknekten ser ut til å være utålmodig vedrørende sine spørsmål som jeg avventer opplysninger om fra omtalte forfalskning av M/1818 flintlåspistol. Svartkrutten og Tinytimen har tekniske kommentarer, men ser fortsattt ut til å være av den oppfatning at flinthanen på M/1818, som ingen av dem har sett skal ligne på flintlåsgeværhanen M/1821 som kom tre år senere. Trond påpeker riktig at vår M/1818 flintlåspistol skulle være en kopi av den svenske M/1807 flintlåspistolen. Forsiktig så sier han at pistolmodellen M/1818 er mest vanlig i "reparasjonsmodeller" som er et forfina ord for forfalskninger. Siden det ser ut å være vanskelig å få fram flere detaljer om omtalte juksepistol så måtte jeg gå tilbake til "originalkildene" som omtaler M/1818 flintlåspistolen for å sjekke om hukommelsen fortsatt var tilstede. Kongsberg Våpenfabrikks historie 1814-1914 og Hærmuseets årbok 1951-52. Sistnevnte beskriver Hærens pistoler og revolvere 1814-1940. Forfatterne er oberstløytnant Frits Skaar og Ole Nielsen. Skaar var Hærmuseets grunnlegger og første leder. Han har beskrevet pistolmodellene fra og med M/1818 til og med M/1864 Lefaucheux revolveren. Årbokas første del anbefales angående Skaars personalia og forfatterskap som kan være av interesse for forumets lesere for å gjøre seg kjent med hans omfattende våpenbeskrivelse uten å bli referert til i nyere utgitte skrifter. Og igjen må jeg henvise til hans tidligere nevnte foredrag om hva som er en forfalskning. Til slutt så ønsker Svartkrutten å få sen en original M/1818 og det ønsket er han nok ikke alene om.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 9. februar 2018, kl. 08:16 (132 dager siden) @ JanS

Trond påpeker riktig at vår M/1818 flintlåspistol skulle være en kopi av den svenske M/1807 flintlåspistolen. Forsiktig så sier han at pistolmodellen M/1818 er mest vanlig i "reparasjonsmodeller" som er et forfina ord for forfalskninger.

Å kalle en svensk «reperationsmodell» for forfalskning er vel å dra det litt langt? Dette er et uttrykk som brukes om modifikasjoner som ble gjort på tiden våpnene ble brukt. Her er et eksempel på en M-1807 flankør reperasjonsmodell med karolinsk pipe med åttekantet kammerstykke og lås M-1738.

[image]

Er dette en forfalskning, JanS?

Ellers er min erfaring er at norske saker som «ikke finnes» ofte finnes i Sverige. Svenskene ba ofte om modelleksemplarer av norske våpen og utstyr. Mye av det er tatt vare på. Ta kontakt med Armemuseet i Stockholm.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Sparknekt, fredag 9. februar 2018, kl. 12:40 (132 dager siden) @ JanS

Jeg er ikke utålmodig JanS. Jeg har allerede fått de svarene jeg forventet.... :-D

av JanS, fredag 9. februar 2018, kl. 14:17 (131 dager siden) @ Sparknekt

Øyvind, beklager min misforståelse av setningen i Tronds siste innlegg hvor jeg trodde han refererte til de forfalskningene av norske M/1818 han hadde sett og deriblant hva Tinytim viste bilde av 15.1. De svenske originalpistolene med forandringer kjenner jeg godt til. Jeg ser også at Sparknekten har visst fått de svarene han forventet av forfalskningen, men det får bli hans sak. Jeg tror han vil følge med i fortsettelsen.

av Sparknekt, fredag 9. februar 2018, kl. 14:30 (131 dager siden) @ JanS

Litt flisespikkeri kanskje, men det er spørsmålene mine vedrørende den korrekte 1818 pistolen du holdt i hos storsamleren, jeg har fått de forventede svar på.

av JanS, fredag 9. februar 2018, kl. 15:42 (131 dager siden) @ Sparknekt

Til Sparknekten må jeg bare si at så langt har jeg ikke fortalt noen om detaljer vedrørende M/1818 flintlåspistolen jeg holdt i hos storsamleren eller løskolben som passet som om den alltid hadde vært der.

av Sparknekt, fredag 9. februar 2018, kl. 15:58 (131 dager siden) @ JanS

Helt korrekt JanS. Og det var helt som jeg forventet.

av JanS, fredag 9. februar 2018, kl. 19:28 (131 dager siden) @ Sparknekt

Nå diskuterer vi en forfalsket M/1818 og Sparknekten bør forholde seg til detaljer ved forfalskningen og diskutere eller argumentere for det motsatte i steden for å prøve seg med avsporinger. Det kan også være greit i denne sammenheng at Sparknekten opplyser om han har eller har hatt noe kjennskap til historikken bak juksepistolen.

av Sparknekt, lørdag 10. februar 2018, kl. 08:54 (131 dager siden) @ JanS

Jeg har ingen interesse av å diskutere det du mener en forfalsket M/1818.

Jeg har stilt noen spørsmål for om mulig å lære mer om pistolen du holdt i hos storsamleren.

At du forteller meg hva jeg bør gjøre, er nok helt som jeg kunne forvente.

Min eventuelle kunnskap om pistolen trådstarter viser til, velger jeg å ikke dele, siden du allerede har konkludert med at det er en forfalsket M/1818 - juksepistol.

av JanS, søndag 11. februar 2018, kl. 21:07 (129 dager siden) @ Sparknekt

Når man har mange års erfaring med gamle norske våpen oppdager man ganske raskt om et våpen har blitt tuklet med eller forfalsket etter dets brukstid. Vanligvis avsløres dette raskt ut fra bilder av våpenets ytre som trådstarter henviste til 7.1. Hvis man er usikker så begynner man med å skru våpenet fra hverandre og dermed kan man nesten lese våpenets historikk. Min gjennomgang av forfalskningen så langt har gått sakte fram, men tross dette ser det ut som Sparknekten ikke har fått dette med seg eller velger å ikke innrømme forfalskningen av ukjente årsaker. Kanskje ikke påviste messingskjøyt 8.1 på framre del av avtrekkerbøyle kan ses på fargeforskjellen ved kanthakket. Hvis det er tilfelle så kan dette vises med ei pil på bildet. Kanskje har heller ikke HAF's bilder og tekst 9.1 med løpsstemplingen A.G. blitt lagt merke til. Innrømmelsene vedrørende "tuklingen" med låsens innside har kanskje heller ikke blitt lest. HAF's bilder med tekst 14.1 er også greie å ha i bakhodet ved gjennomgangen. Historie's spørsmål av 17.1 kan kanskje heller ikke ha blitt lest. Det kan indikere at jeg ikke er helt alene om min konklusjon så langt. Særlig Historie's bilder med tekst 22.1 av postførervergen er ganske avslørende for forfalskningen. Mitt innlegg av 24.1 vedrørende AG burde også Sparknekten ha i sitt minne siden han ser ut til å tro at omtalte pistol ikke er noen juksepistol.

av Sparknekt, mandag 12. februar 2018, kl. 08:39 (129 dager siden) @ JanS

Jeg registrerer at JanS antyder at jeg ikke får med meg ting vedrørende "forfalskningen" til tross for at han går sakte fram, og at jeg kanskje ikke har lest alle relevante innlegg i tråden. Ham om det.......:-|

Jeg har ikke uttalt meg om pistolen trådstarter viser til, og har heller ikke behov for å gjøre det.

av Svartkrudt @, Haugesund, tirsdag 13. februar 2018, kl. 12:55 (127 dager siden) @ Svartkrudt

Vet ikke om denne er en av de perkusjonerte M1818/46 som er avbildet her i tråden men denne ser jo mer ut som en svensk M1807 reperasjonsmodell når en ser på løp og låsen?

https://digitaltmuseum.no/021025827081/pistol

[image]

av JanS, torsdag 15. februar 2018, kl. 23:37 (125 dager siden) @ Svartkrudt

På let etter M/1818 informasjon før mitt innlegg av 8.2 fikk jeg opp samme bilde som Svartkrudten. Som nr. 3 fra høyre ser vi en Engers forsøkspistol. Selv har jeg for mange år siden fått tilbudt en oppfilt brent Malmberg forsøkspistol med ny lys kolbe og nummeret husker jeg ennå. Fra Hærmussets årbok 1951-52 kan vi lese at museets kunnskap om M/1818's etterfølger M/1829 kommer fra brannlidte piper fra Palebrannen og den svenske M/1820 som den synes å være en kopi av. Det ser ut som det kan bli vanskelig å mane fram flere etterlyste detaljer om juksepistolen M/1818.

av JanS, mandag 19. februar 2018, kl. 22:20 (121 dager siden) @ JanS

I bladet Våpen nummer 1, fra 1973 omtaler Arne Gundeid ved Forsvarsmuseet perkusjonspistolen, som opprinnelig var flintlås M/1818. I 1818-1819 leveres 50 par pistoler til miltærdepoet i Christiania. Disse var beregnet for kavaleriet. Hærmuseet har i sine samlinger et pistolpar som sannsynligvis er rester av denne leveranse. I sin nåværende form er de dessverre bygget om til perkusjon, og noe originalt eksemplar med flintlås kjennes ikke. Det synes å være en svensk kavaleripistol-modell 1807 som er lagt til grunn for den norske utgave fra Kongsberg. Etter svensk mønster skulle hver rytter ha et pistolpar. En glattløpet flankørpistol og en riflet studserpistol. Til dette pistolparet førtes med som utstyr en løskolbe som ved et enkelt håndgrep kunne skiftes over fra flankør til studser i våpenparet. Pistolen utstyrt med forlenget kolbe skapte bedre siktemuligheter idet man kunne støtte den an mot skulderen. Flankørpistolen er 21 lødig (ca. 16mm) og studserpistolen er 22 lødig (ca 15,7mm). Sistnevnte har 4 brede grunne rifler. Pipelengden er 29,4cm. Siktemidlene er et fast standsikte av jern gjenget fast til hakestykket bakerst på pipen, samt halvmåneformet messingkorn i forkant av pipen. Pipen er festet til skjeftet med kryss-skrue og to skjeftebånd av messing. Beslagene forøvrig er også av messing. Skjeftemateriale er brunbeiset bjørk både for pistol og løskolbe. I overkant av kolben er nedfelt en jernskinne med hull for besfestigelse av løskolbe. Pistolen hadde løs ladestokk. I bakkant er pipen på venstre side merket med ”Kongsberg VF”. Artikkelen bygger på beskrivelsen av samme modell fra Hærmuseets årbok 1951-52 som har flere detaljerte opplysninger. Informasjon av modellen før sistnevnte finnes i boka Kongsberg Våpenfabrikk 1814-1914. Andre senere publikasjoner av pistolmodellen støtter seg for det meste til sistnevnte to kilder.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 19. februar 2018, kl. 23:08 (121 dager siden) @ JanS

Jeg ble tilbudt en påstått 'M1818' pistol i flint for endel år siden. Det var slått inn KONGSBERG VF i bakkant av venstre side av pipen, den var utstyrt med svanehals hane og fengpannen var i stål. Kongsberg VF var slått inn med en temmelig liten font, tatt på husken ca 7 pkt.

Sett med mine øyne var dette en svensk M1807 reparasjonsmodell som noen hadde slått inn Kongsberg VF på og jeg bedømte den nord og ned. Pistolen var utstyrt med en del regimentsmerking, noe som overhode ikke er 'mitt bord'. Denne merkingen påstås å være norsk.

Pistolen ble etterhvert solgt/byttet bort (til en annen samler) som begynte å 'forske' på dette. I følge ham ble fengpannene i messing erstattet med fengpanner i stål i 1824 og det ble produsert 712(?) eks eller muligens 712(?) par av denne pistolen frem til 1827.

Jeg har tatt veldig feil før og jeg kommer sikkert (forhåpentligvis) til å ta veldig feil flere ganger fremover (leve lenge), men i 'boken min' kan det umulig ha blitt produsert som mange eller over så lang tid - da hadde vi samlere funnet flere av dem.

Min kompetanse innen svenske våpen er mildest talt beskjeden. Men M1807 var en temmelig lang pistol, M1809 var en kort pistol - dog med C-hane. Denne hanen kom visstnok på 1807 modellen fra 1808 og utover (jeg er litt på gjyngende grunn her). Når Norge bestemmer seg for å lage et antall M1807 i norsk utgave først i 1817 eller 1818, finner jeg det helt ulogisk at de tar utgangspunkt i den opprinnelige M1807 reparasjonsmodellen, men at hanen fra 1808 må ha vært den de tok utgangspunkt i. Og da dukker spørsmålet opp, hvorfor denne avlastningsskinnen? Den svenske varianten hadde den ikke, men hadde da allerede vært i bruk i nærmere ti år, antagelig uten problemer. Det er ikke engang i nærheten av å være logisk.

--

Trond

av JanS, lørdag 24. februar 2018, kl. 20:41 (116 dager siden) @ Trond

Det er ikke til å undres over at nettopp velbeslåtte Trond med sin store samling har blitt tilbudt en forfalsket M/1818. Gode forfalskninger går på runder blant samlere. Blir de avslørt så omarbeides de og kommer ut igjen etter en del år i en "oppdatert versjon". Forfalskere er ingen dumskaller for de følger nøye med teknisk, men som oftest avslører de seg selv med sine "nyvinninger". Omtalte forfalskning ble presentert i 2003. I 2004 utkom Rolf Rasch-Enghs bok "Våpen i Norge 1550-1940" hvor prisvurderingen på en M/1818 var satt til 100-tusen! "Forskeren" på M/1818 med stålfengpanne har kanskje en av de 712 kjente for salg siden ingen andre enn kanskje ham har kjennskap til disse. Trond påpeker igjen sitt problem med å forstå at den svenske flinthanen M/1807 skulle forandres med noen avlastningsskinne etter ti års bruk uten noe problem, mens avlastningsskinnens venner forholder seg tause.

av JanS, onsdag 28. februar 2018, kl. 00:33 (113 dager siden) @ JanS

Det ser ut som trådstarter har fått tak i en avkortet eldre svenske under tittelen Svensk flintlås pistol 18.2. Han opplyser at den "minner mye om M/1807 men mangler skinne for å skru på løskolbe". Kanskje er det en lang senere utgave med vinkellåsblikk
av denne som er utgangspunktet for juksepistolen M/1818. Se HAFs bilde 3 av 6 fra 9.1. Her ser det ut som anslagsjernet for løskolben ikke er sentrert med svanskruebladet. Anslagsjernets nedre del er sentrert mot kappebeslaget og dermed så må anslagsjernet ha blitt montert sjeivt.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 11. mars 2018, kl. 01:19 (102 dager siden) @ JanS

Etter å ha samler på DkN og Kongsberg i mer enn 50 år, begynner det å bli stadig vanskeligere å finne noe jeg ikke har fra før. Jeg har derfor begynte å lete etter ting som 'ikke finnes' og ting som 'burde finnes', men som ikke er beskrevet i litteraturen.

Dette har etter hvert begynt å gi resultater. Jeg har funnet meg en Jarmann karabin, en grenadermerket sabel med hulkil fra 1748 (hvilket jeg opplever at understreker at M1753 kun er en infanterisabel) samt litt annet snadder.

Noe jeg lenge har lurt på har vært hvilke bajonetter det var de høye herrer hadde tenkt på å bruke på M1821 jegerriflen? Med utgangspunkt i at de danske jegerriflene neppe ble sendt til Norge med 100-vis av ekstra bajonetter og at de i praksis knapt noensinne så bruk, har jeg alltid lurt på dette. Da jeg kjøpte det meste av samlingen etter Ulf Lamer for noen år siden - og der fant jeg svaret.

I Hærmuseets årbok fra 1951/52 står det at M1829 pistolen kun eksisterer som brendte rester, trist, men leit. På den annen side var det nok av disse restene til at de kunne beskrive i detalj hvordan pistolen måtte ha sett ut:

[image]

Da jeg kjøpte samlingen til Øystein Stie var det en pistol der som definitivt ikke var en M1831, men den var nesten veldig lik. Løskolben passet nesten på en M1831, men overhode ikke på en svensk M1820. Og pistolen var helt uten stempler:

[image]

Bajonetten på bildet har rikasso på klingen og Kongsberg platen fremfor vikling på grepet. Og den er fullstendig uten merking - et modelleksemplar. Kongsberg hirshfängeren ble produsert i 1827/28 og ut fra det antallet vi samlere finner av dem, er det sannsynlig at det ble produsert 3-400 av dem. Men, ble samtlige produsert som bajonetter og deretter bygget tilbake til hirshfängere? Dette finner vi muligens aldri svaret på. Men jeg sitter antagelig med modelleksemplaret av bajonetten.

På bildet er det pistolen til venstre identisk med beskrivelsen av restene etter de brendte i årboken, men den mangler stempler. Den til høyre er en 'vanlig' Kongsberg M1831. Løskolben til den antatte M1829'en passer nesten på en M1831, men ikke helt. Men den passer overhode ikke på en svensk M1820. Er dette en 'gjenlevende' M1829? For de spesielt interessert - svanseskruen er avrundet og møter ikke den avrundete skinnen for løskolben på M1829. På M1831 møtes disse og de er ikke avrundet.

Så, hvorfor dette helt irrelevante innlegget her? Etter min hva jeg tror, ble det antagelig produsert 50 par av M1818 pistolen. Hittil har to-tre av disse dukket opp. Det har dukket opp én av antagelig én mulig Kongberg hirshfängerbajonett, én av én mulig Kongsberg M1829 pistol, én av muligens flere M1848 grendersabler etc. Jeg regner ikke med at det blir meg som finner en original M1818 i flint, men jeg håper virkelig at den dukker opp i min tid.

--

Trond

av JanS, mandag 12. mars 2018, kl. 00:07 (101 dager siden) @ Trond

Igjen så viser Trond flotte bilder fra sin unike samling av de første Kongsbergpistolene og en hirsjfengerbajonett med messingplater ala Kongsberg. Kan denne være til en av Sjøkadettkorpsets 30 geværer av M/1818? Selv har han ingen M/1818 flintlåspistol, men kanskje svenske M/1807 som ble kopiert kan være en representant i samlingen å vise til. Dette må være mye bedre å ha enn omtalte juksepistol. Krutnarren har på si hjemmeside en perkusjonert M/1807 som viser hvordan et urørt anslagsjern M/1807 skal være med festeskruer. Dette bør sammenlignes med samme på bilde 3 fra juksepistolen.

av JanS, mandag 12. mars 2018, kl. 00:10 (101 dager siden) @ JanS

Så litt historie om det første tiåret da M/1818 flintlåspistol ble produsert. Bergmester og direktør Poul Steenstrup var våpenfabrikkens anlegger og bestyrer i startperioden 1814-1824. Fra juli måned i 1814 føres en felles lønningsliste for det nye stanghammeranlegget ved jernverket og våpenfabrikkanlegget. I august 1814 ble det innsendt fra det norske jegerkorps en prøverifle med hirshfengerbajonett og tilbehør som måtte lages i så stort antall som fabrikken tillot. I følge Steenstrup skulle man klare å produsere 9 rifler med bajonetter per dag. Det ble innkjøpt skjefteemner fra bøndene i området høsten 1814 med 450 stk. og i løpet av 1816 og 1817 ca. 2000 stk. Fra september 1814 føres egen lønningsliste for våpenfabrikken. I årene 1814, 1815 og 1816 var henholdsvis gjennonsnittlig 33, 29 og 27 arbeidere på denne. Steenstrup ansatte bøssemakeren ved det Nordenfjeldske Infanteriregiment dannebrogsmand Ole Bronn som var rustmester i den samme periode selv om han ikke tiltrådte stillingen før januar 1815. I det året hadde fabrikken ansatt 9 børsemakerlærlinger. Det ble opplært 3 låsmakere og 2 skjeftemakere. De maskinene våpenfabrikken hadde i sin første tid var få og enkle. Vannhammere, boremaskiner, 1 riflemaskin laget i 1818, 1 kolbemaskin samt slipesteiner og polerskiver. Maskinene var for det meste av tre og laget på jernverkets snekkerverksted. Fabrikken hadde mange oppstartsproblemer av forskjellig slag. Det verste var dårlige økonomiske forhold som hersket i landet. Det medførte at arbeiderne fikk lønn i naturalia og for å skaffe penger måtte opparbeidete våpen som hadde blitt lagret i Drammen selges på tvangsauksjon for å dekke skattekrav. Messingarbeidet som fengpanner og platemessing til geværbeslag ble innkjøpt i noen utstrekning fra Sandsvær. Likeså et mindre antall bajonettbalger fra samme sted og fra en salmaker hvor alt ble levert i 1817. Høsten 1814 ble det nok skjeftet en del bajonetter, men det drog ut med de lovte militære leveranser til jegerkorpset. Det foreligger derfor ingen leveranse fra fabrikken før i 1818 og 1819. Da fikk sjøkadettkorpset i Fredriksvern 30 geværer med bajonetter og tilbehør og 30 sabler med tilbehør. Samtidig fikk militærdepotet i Kristiania 50 par pistoler av den såkalte M/1818 flintlåspistol. Hvilket gevær med bajonett fikk sjøkadettkorpset? M/1818 ala M/1821 som vi så avbildet med marinens perkusjoneringstennkloss i en annen tråd som jeg svarte på? I tillegg rammet flere flommer fabrikkanleggets vanndrevne maskiner hvor særlig slipeanlegget ble hardt skadet. Dette medførte en forsinket våpenproduksjon av skyte- og blankvåpen. Av blankvåpen slet fabrikken med klingespenst i sabelproduksjonen. Et annet problem var lærlingeordningen hvor ikke alle hadde den samme arbeidsmoral og yrkesstolthet. Alt våpenarbeid foregikk etter modeller som medførte at mye arbeid ikke ble godtatt og dermed vraket. Kanskje opp/ned merkingen på løp av M/1818 flintlåspistol og jegerrifle M/1821 kan skyldes slarv, men ble godtatt siden det ikke gikk ut over sikkerheten ved bruk. Fabrikken holdt på å gå konkurs siden jegerrifla ikke ble innkjøpt som lovet. Vrakdeler medførte et stort tap for fabrikken selv om den enkelte måtte erstatte sine arbeidsfeil. I mai 1821 fant prøvekommisjonen ved besiktigelse av 400 rifler og i oktober av 200 rifler så mange uoverenstemmelser mellom riflene og instruksens bestemmelser at de måttte innberette saken.Det var særlig pipene og skjeftene det gjaldt. M/1821 rifla hadde problem med for tynt pipegods slik at pipa bøyde seg ved prøveskudd, men det ble retttet på med tykkere pipe. I løpet av 1822 så ble 481 rifler godkjent og avsendt og konkurs ble unngått tros mindre feil. Prisen var 15 spd. pr stk. Av sabler ble ingen avlevert hovedsakelig på grunn av slipeverkstedets ødeleggelse ved flom, men et par hundre sabelklinger for ridende artillerister og ridende jægere med tilhørende skjeder hadde blitt satt i arbeide. Utenom de leverte våpen ble 50 stykk floretter produsert til marinen i 1823. Fabrikkens drift i 1824 medførte produksjon av prøvegevær til ny model. For å kunne sette sabelproduksjonen i gang ble en smed sendt til Eskildstuna i 4 mnd for utdannelse i klingesmiing og hærding.Sønnen S.C Bronn etterfulgte faren som rustmester i kort tid før han sa opp og dermed ble Enger ansatt som midlertidig rustmester til april 1824. Da ble svenske Malmberg ansatt som rustmester og driften ble mer fabrikkmessig. Under hans ledelse ble arbeid etter chabloner innført istedenfor etter model. Dette var uvant i begynnelsen men medførte færre kassaksjoner på grunn av arbeidsfeil . Arbeidstyrken ble nå øket til 34 mann slik at fabrikken kunne levere 36 piper månedlig.

av JanS, torsdag 29. mars 2018, kl. 00:13 (84 dager siden) @ JanS

Da jeg svarte Svartkrudt første gang så hadde jeg glemt forfatterens artikkel om M/1818 pistolen i 2003 årboka. På grunn av min tidligere kjennskap til pistolmodellen syntes jeg artikkelen med bilder var spekulativ og lite tillitsvekkende og derfor ble den nok lagt bak i minnet. Mine første innlegg medførte mye pepper, men så stilnet kritikken og det viste seg at jeg ikke var helt alene om at omtalte M/1818 er en juksepistol. Litt historikk fra Kongsberg Våpenfabrikks første 10-år kan også kanskje hjelpe til i den videre diskusjon av omtalte pistol. For de som er interessert i denne diskusjon så anbefaler jeg at de leser seg opp på artikkelen ”Rytterpistol M/1818 – Kongsberg Vaapenfabrik”, side 43-59 i Norsk Våpenhistorisk Selskap’s Årbok 2003. Flere vil kanskje få seg noen felles tanker eller aha-opplevelser, og de krever ingen teknisk viten, som de vil dele på forumet under den kommende gjennomgang.

av JanS, tirsdag 17. april 2018, kl. 20:43 (64 dager siden) @ JanS

Da håper jeg at de interesserte i denne tråden har fått tid til å lese seg opp på artikkelen fra 2003 årboka. Er der noen som la merke til noe i artikkelen som de vil dele med andre før min gjennomgang.

av JanS, søndag 22. april 2018, kl. 23:32 (59 dager siden) @ JanS

Fra forfatterens historiske gjennomgang kan vi merke oss følgende. I 1818/1819 leverte Kongsberg Vaapenfabrikk 50 par rytterpistoler i flintlås med løskolbe til Militærdepoet i Christiania. Forbilde til M/1818 pistolen var den svenske rytterpistolen M/1807. Det er ikke kjent hva som hendte med de 50 parene M/1818 flintlåspistoler med løskolber. Hittil har det heller ikke vært kjent noen pistol M/1818 i flintås. Kjent er bare noen sivilt perkusjonerte M/1818. De to mest kjente er på Forsvarsmuseet og beskrevet i Hærmuseets Årbok 1951-52. Begge er innlevert til Hærmuseet i 1912 av hoffstallmester Georg Sverdrup og har nummer 11 og 19. I årboka beskrives en som flankør og en som studser uten noen henvisning til hvilket nummer. Begge har innslått Kongsberg V. F. på bakkant av løpets venstre side. Videre er det kjent en tilsvarende med nummer 4 i privat eie som ikke er tilgjengelig for besiktigelse. Forfatteren kjenner også til to forskjellige varianter av mer militær preget ombygginger. Den ene er uten merkinger på låsblikket/låsen og har nummeret 48 med stemplene PØ og AG på bakkant pipe, men uten synlig Kongsberg V. F. Denne pistolen er heller ikke tilgjengelig for besiktigelse. Den andre har innslått K med krone på pistongklossen og låsblikket, og har et for utydelig innslått nr. til at det kan leses, men har inslått Kongsberg V. F. på løpet. Nummeret vises på øverste bilde side 55 og for meg ser det ut til å være 25. For begge disse mer militært pregede variantene er der ingen utvendige synlige rester etter fengpannen i messing som finnes på både nummer 11 og 19 i Forsvarsmuseets eie. Dermed har forfatteren bare ”tilgjengelig” Forvarsmuseets to eksemplarer og en i privat eie av militær type. Avslutningsvis av sin historiske gjennomgang så antar jeg flere har merket seg setningen:”Det hevdes fra samlerhold at det har forekommet forfalskede eksemplarer av M/1818 i flintelås på markedet i Norge.”

av JanS, torsdag 31. mai 2018, kl. 23:10 (20 dager siden) @ JanS

Det har gått lang tid med mange visninger siden 22.4. Derfor antar jeg at ingen har noe nytt å bidra med. Man kan undre seg på hvilken kvalitetssikring det var på forfatterens artikkel ”Rytterpistol M/1818 – Kongsberg Vaapenfabrikk” før den kom på trykk i NVS’s Årbok 2003. Et spørsmålstegn i teksten hadde vært på sin plass ut fra feil på pistolen som forfatteren må ha sett, selv om han skriver: ”Rundt 2001/2002 dukket det opp i Norge en flintelås-pistol som var ganske preget av alder, rustangrepet og var ”helt svart” ifølge forrige eiers beskrivelser. Pistolen ble pusset opp (antakelig sandblåst) - og dermed ble det avdekket at pistolen var merket Kongsberg V. F. Da forrige eier overtok pistolen - var øvre del av hanen brukket – og slagfjæren var borte/ødelagt. Primo 2003 overtok jeg pistolen - i ferdig restaurert stand”. Alle som har restaurert vil nok reagere på å lese disse linjer og få sine tanker. Særlig hvis de kom over en slik påstått sjeldenhet for salg, som selv ikke Forsvarsmuseet hadde. De ville ha åpnet opp pistolen for å kontrollere dens indre. Deretter hadde det vært naturlig å kontakte Forsvarsmuseet for et møte for å sammenligne og ta detaljbilder med de eneste to kjente og beskrevne M/1818 /sivilt perkusjonerte pistoler. Forfatteren velger en annen strategi og man må undre seg hvorfor.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 1. juni 2018, kl. 08:25 (20 dager siden) @ JanS

Du har nå de seks siste innleggene i denne tråden og ingen viser noen interesse for å diskutere med deg. Dersom du vil diskutere med deg selv må du gjerne det, men finn et annet forum.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

RSS på tråd