Personlig bilde

Kammerladerpriser på vei opp? (Identifisering)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 18. mars 2018, kl. 23:24 (340 dager siden)

Det gikk en tydelig brukspreget og noe defekt 18 lødig marinekammerlader konvertert til Lund, uten pussestokk og med et sluttstykke som det ikke var mulig å åpne for kr 30 000 + 25 % = kr 37 500 på Blomqvist i kveld.

https://www.blomqvist.no/nettauksjon/nettobjekt/VL/Vaapen-og-militaria/290925/(expired)/1

Jeg har en rimelig strøken variant av denne, med den originale pussestokken, uten rustpitringen og hakkene/ripene i stokken samt med et sluttstykke som ikke har satt seg bom fast:

[image]

Denne har jeg 'internt' verdivurdert til kr 20-25 000. Jeg mener at det finnes en del av disse. De mest interessante er, etter min mening, dem som er blitt konvertert fra M1845 og M1849 (jeg har også en marine-Lund fra M1849 i samlingen) og de er da ikke så veldig sjeldne i forhold til ikke-konverterte 18 lødige marinekammerladere. Eller er det bare meg som er fullstendig på jordet (igjen)?

Av ikke-konverterte 18 lødige marine kommer jeg bare på fire eller fem som jeg har sett. Av 18 lødige Lund'er mener jeg at jeg har sett minst 7-8 stk og kanskje flere. I og med at jeg allerede har to, er det ikke disse jeg har vært mest interessert i.

Hærens 18 lødige Lundsgeværer er skikkelig sjeldne, men ikke marinens, etter min mening. Dette er en jeg mangler og her gir jeg gjerne en god pris.

Men hva mener dere? Er kr 37 500 'gangbar' verdi for en ikke-komplett og noe defekt 18 lødig marine-Lund eller er det meg som er helt trynet?

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Kammerladerpriser på vei opp?

av AKS @, Østlandet, mandag 19. mars 2018, kl. 09:03 (340 dager siden) @ Trond
redigert av AKS, mandag 19. mars 2018, kl. 09:08

Det er mildt sagt penere på bildet enn i virkeligheten...

--
AKS

av Fagerstad @, Vestlandet, mandag 19. mars 2018, kl. 09:24 (340 dager siden) @ Trond

Definisjonen på "gangbar" pris må jo vere det folk vil betale for ting? Sjølv om det kanskje er "mange" av desse i forhold til andre ting, så er det likevel berre nokre få sett i forhold til tal på samlarar? Eg har ikkje ein marinelund så eg kjøper gjerne Trond sin dublett viss den er fin :-)

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 20. mars 2018, kl. 11:53 (339 dager siden) @ Fagerstad

Dette er jo den sjeldneste varianten av marinekammerladerne. Kildene varierer, men det ble enten omgjort 40 eller 65 stk. av Marinens 18 lødige kammerladningsgeværer til Lunds mekanisme. Hærens fantes i et antall av 214 stk. Både Hærens og Marinens 18 lødige Lundsgeværer var å regne for mislykkede. Hovedproblemet var at de av ulike årsaker klikket for ofte.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 22. mars 2018, kl. 14:21 (337 dager siden) @ Øyvind F.

Til Fagerstad: Jeg har dessverre ingen dublett av M1857 i Lund, men jeg har også en marine M1849 i Lund - og begge forblir hos meg.

Til Øyvind: Jeg bmener å ha sett én eneste Lundsombygget 18-lødig hærvariant og den ligger i såfall på magasinet til Forsvarsmuseet, om jeg ikke husker feil. Det finnes riktignok antagelig et par hundred brannskadete eksemplarer av den, men dette er skakke skjeve og rustne vrak uten treverk og messing. Jeg mener at dette helt klart er den mest sjeldne kammerladeren. Har du, Ø, noensinne sett en slik?

M1857/59 karabinen kommer kanskje på annen plass, der finnes det antagelig bare en god håndfull som ikke var i Palébrannen.

Krigsskolens forskjellige kammerladere kommer også rimelig godt opp på listen over sjeldne kammerladere og antagelig vel så høyt som Marine-Lunder etter min mening.

--

Trond

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 22. mars 2018, kl. 15:36 (337 dager siden) @ Trond

Jeg skrev at Lund-varianten var den sjeldneste av marinekammerladerne. Hærens er en annen historie.

Ja, jeg har vært nede i FMUs magasin og sett de 18 lødige Hær-Lundsgeværene (det var minst to der). Jeg har ikke sett den i private samlinger.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 22. mars 2018, kl. 20:48 (336 dager siden) @ Øyvind F.

Av marinekammerladerne er jeg et godt stykke på vei enig, men vil likevel påstå at M1845 og M1849 i original utgaver er vel så sjeldne:

[image]

Her er M1845 til venstre og M1849 til høyre. Dette er den eneste originale M1849 marine jeg har sett, mens jeg har sett ytterligere et par M1849.

--

Trond

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 23. mars 2018, kl. 14:14 (336 dager siden) @ Trond

Det har du selvsagt rett i. Det er nå registrert 7 stk. M/1845 med stangsikte og perkusjonskammer i databasen og tilsvarende 11 stk. M/1849. Til sammenligning er det registrert 18 Lundsgeværer.

Det finnes også en del geværer av modellene 1845 og 1849 som har perkusjonskammer og f.eks. det nyere vippesiktet. Dette er sannsynligvis geværer som er omgjort til Landmark, men som har beholdt perkusjonskammeret.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av JanS, tirsdag 27. mars 2018, kl. 00:28 (332 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg tror ikke vi kan tolke Tronds informasjon om at en dyr marinelunds solgt hos Blomqvist betyr at kammerladerpriser er på vei opp. Som vi alle vet så trengs det bare to bydere for å få opp salgsprisen på omtalte objekt og Trond var kanskje med til siste slutt. Selv tenkte jeg at 10-15 tusen var mer enn nok når den ble lagt ut.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 27. mars 2018, kl. 23:11 (331 dager siden) @ JanS

Jeg var ikke med på budrundene på denne, kammeret som ikke ville opp og tilstanden for øvrig fristet ikke og særlig ikke når jeg allerede hadde en i bedre stand selv.

--

Trond

av JanS, onsdag 28. mars 2018, kl. 22:01 (330 dager siden) @ Trond

Da kan vi kanskje bare konkludere med at det var to samlere som knivet om å få denne i samlingen sin etter tidligere å ha sett hvilke marinevåpen Trond kan brilliere med og dermed kan budene på tasteknappen gå raskere enn forstanden klarer å fatte.

RSS på tråd