Personlig bilde

Kammerlader og bajonett (Kammerlader)

av krutnarr ⌂, Søgne, onsdag 28. mars 2018, kl. 20:25 (357 dager siden)
redigert av krutnarr, onsdag 28. mars 2018, kl. 20:35

Hei

Fikk en hyggelig mail fra en bruker av forumet her om dagen. Han lurte på om han kunne kjøpe kammerladeren min fordi han hadde bajonetten med samme nummer. Jeg snudde spørsmålet rundt og foreslo heller at jeg kjøpte bajonetten. Sånn ble det :-D
Det er med stor iver og glede jeg mottar pakke i posten i dag. Nå har jeg mitt første våpen med nummerlik bajonett. (Tusen takk til selger)
Det er det vell ikke så mange av eller?

[image]

[image]

Så oppfordringen blir at ser du et våpen eller bajonett med nummer du kjenner til så prøv å før de to isammen. Det fortjener begge :clap:

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Kammerlader og bajonett

av JanS, torsdag 29. mars 2018, kl. 11:06 (356 dager siden) @ krutnarr

Gratulerer med riktig nummerlik sabelbajonett til din korte M/1859 kammerlader Kruttnarr! Her har du vært heldig og all hønnør til selger som lot bajonetten gå fordi den hører mer til geværet enn omvendt som du fikk overtalt ham til. Alt etter tilstanden på bajonetten så mener jeg at kjøper kan betale opptil det dobbelte av hva bajonetten var verdt ved salg alene. La oss si 2500,- og dermed maks 5000,- for bajonetten burde selger være veldig godt fornøyd med. Både på sluttstykket og her på forumet har ideen vært luftet om å tilbakeføre bajonetter til sine geværer. Mange oss har mange flere sabelbajonetter og døllerbajonetter enn geværer som lengter tilbake til sine geværer og omvendt. Dette kunne være en ide for Øyvind under salg/bytte som lett kunne ordnes og administreres.

Personlig bilde

Kammerlader og bajonett

av G.Larson, fredag 30. mars 2018, kl. 00:27 (356 dager siden) @ JanS

Dette kunne være en ide for Øyvind under salg/bytte som lett kunne ordnes og administreres.

Det er da nå bare for deg å opprette annonse og ramse opp hva du har. Hvorfor i alle verdens dager skal Øyvind ta jobben med å administrere det?

--
Ståle B.

Personlig bilde

Kammerlader og bajonett

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 30. mars 2018, kl. 20:29 (355 dager siden) @ G.Larson

Hei.
Hyggelig med respons, men ikke la dette også bli en «hakketråd» ;-)

På bildet over har jeg en balg som hører til slike bajonetter, men hvordan så egentlig bajonetthenget ut? Det jeg har tviler jeg på er riktig selv om det passer perfekt.

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Kammerlader og bajonett

av Fagerstad @, Vestlandet, fredag 30. mars 2018, kl. 21:59 (355 dager siden) @ krutnarr

Du kan sjekke på f.eks holmback.se, under Norge og frog. Der fint bilete. Om det finst ulike typar er eg ikkje sikker på. Trur ikkje din er til denne bajonetten nei.

Kammerlader og bajonett

av JanS, fredag 30. mars 2018, kl. 22:39 (355 dager siden) @ Fagerstad

Jeg tror Glarson misforstår min tanke bak det hele. At den enkelte legger ut sine forskjellige bajonetter blir det intet av. Dette må settes inn i et skikkelig system av en database. Jeg så for meg at Øyvind ordnet dette lignende som sin etterspørsel etter marinekammerladere. Her kunne han skaffe seg en unik database på forumet om merkingene på de forskjellige bajonettene, fotografert på alle merkesider etter et fast mønster. Denne databasen kunne senere danne grunnlag for hans videre forsking med publikasjon. Jo flere bajonetter som kom tilbake til sine geværer eller omvendt desto flere ville bruke databasen og hver gjenforening måtte publiseres som Krutnarrens gode eksempel med historie.

Kammerlader og bajonett

av Fagerstad @, Vestlandet, fredag 30. mars 2018, kl. 22:06 (355 dager siden) @ krutnarr

Og på samlerforumet.net så har brukaren "sluk" lagt ut bilete av tre ulike hengvariantar under ein tråd der korrekt namn på heng blir diskutert.

RSS på tråd