Spørrekonkurranse - Lengst brukstid? (Litt på siden)

av JanS, onsdag 11. april 2018, kl. 21:51 (168 dager siden)

Hvilket gevær i det norske forsvar oppnådde lengst brukstid?

Spørrekonkurranse - Lengst brukstid?

av 50 bmg, onsdag 11. april 2018, kl. 22:01 (168 dager siden) @ JanS

AG3

av JanS, onsdag 11. april 2018, kl. 23:46 (168 dager siden) @ 50 bmg

Over 50 år er lang tid, men her er det lengre.

av 50 bmg, torsdag 12. april 2018, kl. 00:00 (168 dager siden) @ JanS

Håper det er lov og prøve seg igjen.

Fangst/Redning - M/52 (Mauser M98k)

av 50 bmg, torsdag 12. april 2018, kl. 00:39 (167 dager siden) @ 50 bmg

M1 Garand I garden

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 12. april 2018, kl. 01:21 (167 dager siden) @ 50 bmg

M/1711 ble tapprifle i 1851. Det må jo sies å være noen år i tjeneste?

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 12. april 2018, kl. 10:36 (167 dager siden) @ krutnarr

Enig, M/1711 med en tjeneste på rundt 150 år.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

av festus @, torsdag 12. april 2018, kl. 18:22 (167 dager siden) @ JanS

Ser at jeg er slått for lengst, men hiver meg på 1711/41/51.

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

av JanS, torsdag 12. april 2018, kl. 22:49 (167 dager siden) @ festus

Mange gode svar og der er ingen begrensing på antall ganger man prøver seg. Stå på og til slutt så kan man gjette riktig.

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, lørdag 14. april 2018, kl. 14:36 (165 dager siden) @ JanS

Må vri hjernen litt, ikke gi svaret ennå.

--

av JanS, søndag 15. april 2018, kl. 22:02 (164 dager siden) @ Mr. Pitt

Det er fortsatt mange på forumet som ikke har prøvd seg og bommer man så er det bare å prøve med et hofteskudd eller bare i løse lufta og kanskje er man heldig og treffer med riktig svar.

Personlig bilde

av munnlader @, mandag 16. april 2018, kl. 00:49 (163 dager siden) @ JanS

Hvis Bondemilitsen fra 1604 regnes som et slaks "Heimevern", så ble hvel noen av disse Bondemilits/jakt musketter brukt fra Ca 1598 - Ca 1900, dog ombyggd til perkusjon og omstskjeftet. Dvs Ca 300 år.

av JanS, mandag 16. april 2018, kl. 23:17 (163 dager siden) @ munnlader

Godt svart, men her gjelder det lengst brukstid i forsvaret gjennom flere konverteringer for å hjelpe dere videre på veien til riktig svar.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 21. april 2018, kl. 00:14 (158 dager siden) @ festus
redigert av Trond, lørdag 21. april 2018, kl. 00:25

Problemet med M1711/1841/51 er vel at den aldri ble utlevert og dermed aldri så bruk i det norske forsvaret...

De geværene jeg antar at har hatt lengst brukstid er de av Hærmuseet benevnte 'musketter fra F5s tid' med to riller på avtrekkerbøylen, gjort om til perkusjon og faktisk noen veldig får gjort om til tappstudsere.

De har riktignok et F5 stempel på pipen, men riller på avtrekkerbøylen var bare helt og fullstendig umoderne i 1746, så stempelet er etter all sannsynlighet satt på slike gamle musketter etter 1746, mens muskettene sannsynligvis er fra 1720-30 årene. De har dermed vært bruksvåpen eller våpen beregnet for bruk i perioden ca 1730-1860+ - mer enn 130 år med faktisk bruk.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

av munnlader @, lørdag 21. april 2018, kl. 12:25 (158 dager siden) @ Trond
redigert av munnlader, lørdag 21. april 2018, kl. 12:52

Trond Skrev:

De har riktignok et F5 stempel på pipen, men riller på avtrekkerbøylen var bare helt og fullstendig umoderne i 1746, så stempelet er etter all sannsynlighet satt på slike gamle musketter etter 1746, mens muskettene sannsynligvis er fra 1720-30 årene. De har dermed vært bruksvåpen eller våpen beregnet for bruk i perioden ca 1730-1860+ - mer enn 130 år med faktisk bruk.

Her var det mye feil og spekulasjon :-) La oss ta det systematisk:

1. "Riller på avtrekkerbøylen var bare helt og fullstendig umoderne i 1746"

Helt feil. Vedlagt er link til Pistol M/1748 og førsøksmodel M/1762 med riller på avtrekkerens avsluttning:

http://www.arma-dania.dk/public/timeline/_AD_pistoler_view.php?editid1=4

https://www.arma-dania.dk/uploads/db_vaben_foto/14330803950.jpg

Rillene finnes også på pistol M/1751.

2. Det finnes ingen substans for og plassere "M/1746" og M/1748 og de andre dokumenterte muksketter framstilt fram til M/1765 fra perioden 1720 - 1730. Dette er en samlersønsketekning / fantasi basert på at han selv har en del musketer av typen han bekriver.

3. M/1746, M/1748 og muskettene fra 1750'årene er godt dokumentert og godt tidsfestet. De er som regel stemplet med mester stempel i låsblikket som koorosponderer med Bøssemakere som jobbet ved Kronborg under perioden 1746 - ....

4. F5 stempelet stammer fra Kronborg og finnes på pistol M/1748 og M/1751 stemplet over kammeret.

5. Det er en drøy historie og sette disse muskettene til ca 1720 - 1730. En periode det var tilnermet ingen aktivitet ved Kronborg våpen fabrikk:-) Tilnermet samtlige har Bøssemaker stempel som motbeviser teroien om at de er tidligere en fra ca 1745 ("1746"), 1748 og 1750 årene.

av JanS, lørdag 21. april 2018, kl. 20:54 (158 dager siden) @ munnlader

Både Munnladeren med sine to svar og Trond er inne på rett spor, men ingen fullfører. Det er godt med teknisk uenighet om 1700-talls musketter og nå får vi håpe at begge eller andre kommer videre med konverteringer som leder til rett svar.

av JanS, fredag 11. mai 2018, kl. 23:22 (138 dager siden) @ JanS

Ut fra antall svar så ser det ut som de fleste på forumet ikke tør prøve seg. Det er ingen begrensinger på svar fra den enkelte.

av JanS, tirsdag 15. mai 2018, kl. 00:17 (134 dager siden) @ JanS

Av forumets mange lesere så er det bare 6 forskjellige personer som har prøvd seg så langt. En av disse har gjettet 3 ganger og to har gjettet 2 ganger hver så man trenger ikke være redd for å være med på leken. På grunn av at så få har vært med så synes jeg det er for tidlig å gi svaret, men jeg kan røpe at svaret vi skal fram til startet med en DN-flintlåsmuskett.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 15. mai 2018, kl. 08:37 (134 dager siden) @ JanS

Skyter fra hofta: 1774-1841-60?

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, tirsdag 15. mai 2018, kl. 20:57 (134 dager siden) @ jæger justnæs

Tappstusser 15 lødig M1755/41/51.

[image]

--

av JanS, tirsdag 15. mai 2018, kl. 22:33 (134 dager siden) @ Mr. Pitt

Lunta brenner i begge ender for både Justnæsen og Pitten.

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, onsdag 16. mai 2018, kl. 11:22 (133 dager siden) @ Mr. Pitt

Et lite sidesparsng.
Etter sigende ble ikke 1711 utlevert.
Noen som vet hvorfor hæren brukte tid og penger på ombygning, var det i tilfelle rottefelle?

--

Personlig bilde

av munnlader @, onsdag 16. mai 2018, kl. 12:11 (133 dager siden) @ Mr. Pitt

Tja, Karabin, Riflet - M/1769/1841/51 Infanterigevær ?

Det er hvel en av de vi finner her ? :

http://www.kvf.no/guns-forandring.php

Personlig bilde

av munnlader @, onsdag 16. mai 2018, kl. 16:17 (133 dager siden) @ Mr. Pitt

Et lite sidesparsng.
Etter sigende ble ikke 1711 utlevert.
Noen som vet hvorfor hæren brukte tid og penger på ombygning, var det i tilfelle rottefelle?

Det som jeg syns er veldig innteresangt er hvorfor det var behov for og omstokke de fleste M/1711 i 1841 og 1851, hvis de aldri hadde vært utlevert og hvor bruksslitasjen som vi ser på noen av de kommer fra, noen har tydelig monogram på tomskiltet og andre er pusset/slitt bort ? Aldri utlevert ?

av festus @, onsdag 16. mai 2018, kl. 21:45 (133 dager siden) @ munnlader

Det som jeg syns er veldig innteresangt er hvorfor det var behov for og omstokke de fleste M/1711 i 1841 og 1851, hvis de aldri hadde vært utlevert og hvor bruksslitasjen som vi ser på noen av de kommer fra, noen har tydelig monogram på tomskiltet og andre er pusset/slitt bort ? Aldri utlevert ?

Jeg tipper de var i bruk ganske lenge i Danmark og ble sendt hit til provinsen da de ble erstattet av nyere modeller, derav slitasjen. Om de så ble satt på lager eller utlevert i Norge vet jeg ikke.

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

av JanS, onsdag 16. mai 2018, kl. 22:35 (133 dager siden) @ festus

For nevnte personer så brenner tampen fortsatt i begge ender av oppgitte årstall, men husk ledetråden DN-muskett.

Personlig bilde

av munnlader @, torsdag 17. mai 2018, kl. 19:45 (132 dager siden) @ JanS

Tja, marinen satt hvel lenge paa disse her:

http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Forandring&weaponid=FOR0040

av JanS, torsdag 17. mai 2018, kl. 21:58 (132 dager siden) @ munnlader

Her er det hæren og DN-flintlåsmuskett med konverteringer det dreier seg om.

Personlig bilde

av G.Larson, fredag 18. mai 2018, kl. 09:14 (131 dager siden) @ JanS

Hvilket gevær i det norske forsvar oppnådde lengst brukstid?

Kan ikke se noe i startinnlegget og spørsmålet som begrenser temaet kun til hæren,

--
Ståle B.

av JanS, fredag 18. mai 2018, kl. 10:12 (131 dager siden) @ G.Larson

Spørsmålet var i forsvaret generelt. Siden bare sju personer har prøvd seg til nå og de fleste av disse har gjettet flere ganger så blir dette 17 svar. Av alle forumets lesere og følgere så er dette ikke mange. Derfor ville jeg hjelpe til med å utelukke marinen siden spørsmålet ser ut til å være vanskeligere enn jeg hadde trodd.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 18. mai 2018, kl. 10:21 (131 dager siden) @ JanS

Siden det har gått langt over en måned, er det på tide å avsløre svaret. Det aner meg at fasiten også kommer til å skape debatt.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, fredag 18. mai 2018, kl. 10:42 (131 dager siden) @ Øyvind F.

Litt på gyngende grunn, muskett 1748 ble perkusjonert i 1841, hvis den fikk tapp i 1851 var vel den i tjeneste frem til rundt 1870, hæren fikk nok ikke remington sånn over natten.
Så da blir det ca. 122 år.

--

Personlig bilde

av munnlader @, fredag 18. mai 2018, kl. 20:28 (131 dager siden) @ Mr. Pitt

Må hvel si meg enig i Øyvind/moderator her. Hva er svaret ?

av JanS, fredag 18. mai 2018, kl. 23:21 (131 dager siden) @ munnlader

Både Glarson og Øyvind burde også ha prøvd seg med tekniske svar. Jeg synes ikke at spørrekonkurransen har skapt noen debatt og jeg tror neppe at fasiten vil skape det heller. Pitten og munnladeren har vært gode bidragsytere så langt og jeg kan avsløre at halve svaret ligger i spørsmålet. Lykke til med svarene og blinksvaret!

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, lørdag 19. mai 2018, kl. 03:05 (130 dager siden) @ JanS

Hei.
Når du sier at tampen brenner i begge ender på jæger og pitt så må det jo bli M/1755/60 som er svaret?

--

av JanS, lørdag 19. mai 2018, kl. 23:44 (130 dager siden) @ krutnarr

I Pittens siste svar så er de to førstnevnte årstall riktige, men så bommer han på "årstallet/ene" som virkelig utvider brukstiden til over 200 år. Og som sagt så ligger halve svaret i spørsmålet.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, søndag 20. mai 2018, kl. 00:16 (129 dager siden) @ JanS

Hei.
Du er en luring JanS
Begynner å ane at det muligens er snakk om et gevær som ente sine dager som fektegevær?
Svaret blir da M/ca.1750/41/ca.1900 og ble avløst av fektegevær M/1951

Beskrevet i denne tråden

--

av JanS, søndag 20. mai 2018, kl. 10:26 (129 dager siden) @ krutnarr

Gratulerer Krutnarr!, men årstallene kan utvides siden musketten/ene M/1748/50/55/1841 gjennomgikk forandringer/konverteringer på femtitallet samtidig med M/1951 fektegeværet så brukstiden er kanskje helt opp til 1980-tallet før de ble solgt ut fra underoffiserskoler/krigsskolen. Kanskje ved sistnevnte og garden henger noen enda som befalet bruker for å vise fekteteknikken. Nå tør kanskje flere flere prøve seg på årstall/konverteringer mellom 1841 og 1951.

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, søndag 20. mai 2018, kl. 10:48 (129 dager siden) @ JanS

Har hele tiden trodd at det dreide seg om en musket som var brukt som ildvåpen, nok om det.

Fektegevær
Fektegevær opprinnelig infanterigevær Modell 1750-1755.
Ombygget til fektegevær ca 1880-1900.
Låsblikk og sideblikk bevart. Geværet ble ombygget til perkusjon i 1841.
Låsblikk avrundet i forkant og spisst i bakkant.
Alle beslag i messing
Trekolbe avkortet ved midtre rørken og påmontert et jernblikkbeslag.
Rund pipe med åttekantet kammerstykke.
Pipen er påsatt en døllebajonett som igjen er påsatt en lærkule.
Døllebajonetten merket med K C No 83. Bajonetten har nr 2519
Fektgeværet er svartmalt.
Maihaugen samlinger.

Forsvarsmuseet hadde til hensikt å destruere dette fektegeværet.

[image]

[image]

[image]

--

Personlig bilde

Sektegeværrrekonkurranse - Lengst brukstid?

av munnlader @, søndag 20. mai 2018, kl. 13:55 (129 dager siden) @ Mr. Pitt

Et fektegeværet er hvel ikke en Musket, men kun et fektegeværet ? Er ikke en Musket en munnlader som en kan skyte med, uten rifler ?

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, søndag 20. mai 2018, kl. 18:40 (129 dager siden) @ munnlader

Trolling av trådtitler bør stoppes umiddelbart.

av JanS, søndag 20. mai 2018, kl. 21:59 (129 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Jeg ser at to av de mest aktive bidragsyterene føler seg litt snytt, men de bør de ikke ut fra mitt startspørsmål av 11/4 hvor ordet gevær ble brukt og ledetråder av 16-21.4, 15-16-17-18-19/5 som viser at jeg skulle ha god ryggdekning for et fektegeværangrep. Takk for bildet med tekst av fektegeværet med fektedøllebajonett som forsvarsmuseet ville kvitte seg med. Dette viser bare at på museer finnes også personer som ikke kan sin historie og vil ta vare på den for kommende slekter. Bajonetten fikk påklinket en flat rund jernring som basis for en hestehårspute polstret med tynt lær. Først fektet de med musketten med bajonett, men på grunn av mange stygge skader ble viste/nevnte bajonett brukt. Deretter ble musketten strippet mer og mer og fikk "halvkolbe" på grunn av fortsatt for mye skader og brukne fingre og til slutt fikk man fjærbelastet kulearm hvor "kula" endte opp i gummi som på M/51 fektegevær som ble lagt seint inn på KVF.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, mandag 21. mai 2018, kl. 01:16 (128 dager siden) @ JanS

Ser poengene dine JanS, men det kan også utvides til bruk som dekorasjon av diverse kantiner og representasjons rom innenfor forsvarsverket. Da er det våpen brukt av Norsk forsvar som er særdeles eldre en en 1700-talls muskett. Tror de fleste i denne quizen har hatt tanker om våpen som er brukt som.... Ja just det.... våpen ala skytevåpen i tankene. Hva som er eldst med lengst brukstid er vell egentlig objekter som ennå brukes i diverse rom rundt forbi.

--

av JanS, mandag 21. mai 2018, kl. 09:13 (128 dager siden) @ krutnarr

Her var det spørsmål om gevær med lengst brukstid i forsvaret med konverteringer som var brukstype/modellfestet i ca. 230 år

Personlig bilde

av munnlader @, mandag 21. mai 2018, kl. 12:41 (128 dager siden) @ JanS

Må hvel nesten si meg enig med Kruttnarr her. Alt som henger på FMU er jo i bruk av forsvaret, siden det er forsvaret museum, hvis vi ikke har noen kritereier for en fungsonabiliteten.

av JanS, mandag 21. mai 2018, kl. 19:45 (128 dager siden) @ munnlader

Krutnarren og munnladeren bør lese nøye hva jeg skriver 20.5 og 21.5 fordi jeg tar ikke med våpen til veggpynt og på Forsvaresmuseet, men bare våpen som har vært i aktiv tjeneste i ca. 230 år!

av JanS, tirsdag 22. mai 2018, kl. 22:42 (127 dager siden) @ JanS

Pittens bilde av det svartmalte "fektegeværet" fra Maihaugen viser seg å bare være et halvt fektegevær siden det er for kort. Stålsylindren med fjærbelastet støtstang med gummikule mangler. Denne var festet inne i løpet med en skrue på hver side av løpet slik at støtarm med gummikule rakk 32cm ut fra original avkappet løpslengde. Hadde fektebajonetten (M/1774/41/fektebajonett ca 1880) blitt fjærnet så hadde løpsskruehulla kommet til syne. Derfor er det nevnte fektegeværet en kassert kolbebakdel til et originalt fektegevær(M/1774/41/fektegevær) tillaget til et "utstilling fektegevær" som aldri har eksistert. Stålsylinder/fjærbelastet støtarm med gummikule ble gjenbrukt på kolber/løp fra nyere infanterigeværer som ble konvertert til fektegeværer. Fektebajonettens K C No. 83 er fra M/1774 perioden og nummert 2519 under halsen er fra M/1841 perkusjoneringen.

RSS på tråd