Personlig bilde

Datainnsamling om sivile kammerladningsgeværer (Kammerlader)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 18. april 2018, kl. 09:36 (241 dager siden)

Jeg tenkte å dra i gang en datainnsammling om sivile kammerladningsgeværer for skytterlag som er produsert ved Kongsberg Våpenfabrikk. Innsamlingen vil foregå over samme lest som innsamlingen av data om marinegeværer, og vil bli brukt som grunnlag for boken jeg holder på med om kammerladningsgeværene.

Geværene jeg er interessert i informasjon om er:

• 4''' kort kammerladningsgevær for skytterlag Modell 1860
  • 4''' langt kammerladningsgevær for skytterlag Modell 1860
  • 4''' helskjeftede skytterlagsgeværer

Skytterlagsgeværene er et mer komplekst område enn marinegeværene, så skjemaet er noe mer omfattende å fylle ut, men jeg har prøvd å veilede underveis med bilder og tekst.

Jeg setter stor pris på om du registrerer ditt skytterlagsgevær via lenken under, eller tipser andre som har slike geværer.

Skjemaet finner du her: https://svartkrutt.net/skytterlag/

Bildet viser et langt og et kort skytterlagsgevær M/1860:

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

Datainnsamling om sivile kammerladningsgeværer

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 18. april 2018, kl. 10:39 (240 dager siden) @ Øyvind F.

Sånn litt på nerdefronten her men de to første du nevner vil jeg også benevne som helskjeftede. Nå får ikke stokken helt ut men de er ikke halvskjeftede heller. Hva med å bruke 'med løpsbånd' og 'med skyvere', til dømes?

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 18. april 2018, kl. 11:07 (240 dager siden) @ jæger justnæs

Jeg har valgt å bruke begrepene som samtiden brukte. De sivilt utseende riflene ble kalt «helskjæftede lange» i bestillingsskjemaene for å skille dem fra de to andre.

Det er kanskje ulike oppfatninger, men jeg mener at helskjeftede geværer har treverk som går helt frem til munningen? Et synonym er vel «helstokk» («full stock» på engelsk).

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 18. april 2018, kl. 14:32 (240 dager siden) @ Øyvind F.

Legger meg flat, det er selvfølgelig helt rett. Var bare i nerde- og se-det-fra-en-ikke-nerd-ståsted-modus. Men du har jo forklart pent med fotoeksempler i skjemaet :ok:

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 19. april 2018, kl. 08:36 (240 dager siden) @ jæger justnæs

Takk for bidrag så langt! Nå har jeg også lagt ut bilder som viser forskjell på bjørk- og valnøttskjefter. Det kan av og til være vanskelig å skille mellom de to, men dersom du ikke er sikker, velg alternativet «Usikker».

Kanskje treekspertene på forumet kan komme med en god regel for å skille de to?

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, torsdag 19. april 2018, kl. 12:29 (239 dager siden) @ Øyvind F.

Begge linker til samme bilde Øyvind.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 19. april 2018, kl. 13:24 (239 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Ja, det ser kanskje litt merkelig ut, men det er meningen. Bildet viser både bjørkestokk og valnøttstokk, og vises enten når du velger «Bjørk» eller «Valnøtt». Tanken var at det er lettere å sammenligne når du ser treslagene ved sidene av hverandre (eller under hverandre i dette tilfellet).

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, fredag 20. april 2018, kl. 19:04 (238 dager siden) @ Øyvind F.

Du burde ikke ha krav om at årstall mellom 1860-1880 skrives inn. Det er flere der ute som mangler årstall. Jeg har 2 uten.

--
Kammerherren

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, fredag 20. april 2018, kl. 23:54 (238 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg har endel av disse samt info og bilder av ytterligere noen som 'ikke stemmer akkurat med bøkene', men jeg er ikke i Oslo for tiden. Hvor mye haster dette?

[image]

[image]

Regner f.eks. ikke med at du har sett mange av denne varianten.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, lørdag 21. april 2018, kl. 02:07 (238 dager siden) @ Trond

Morro å registrere bøssenummer ;-)
Min er muligens den dårlikste til nå?
[image]
Produsert i 1863 med nummer 1702. Boret opp til hagle og gjennområtten i bjørkestokk.

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 21. april 2018, kl. 07:22 (238 dager siden) @ krutnarr

Kammerherren: Godt poeng, nå har jeg gjort det slik at verken serienummer og årstall ikke er påkrevd.

Trond: Ingen bråhast. Bare ta det når du kommer til Oslo. Jeg har ikke sett mange av den varianten, nei. Regner med at den er unik i sitt slag?

krutnarr: At du tør å vise frem slikt :knegge: Den korte som er vist på bildet øverst i tråden er produsert noen hundre numre før i samme år. Det er imidlertid noen som er beskrevet som i «svært dårlig stand», så det er ikke sikkert at denne er den verste.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 21. april 2018, kl. 09:37 (238 dager siden) @ Øyvind F.

Hadde det vært en ide å ta med 4''' perkusjonsrifler for skytterlag? Ikke at du har bruk for dataene til boka men kan jo være en og annen har noe sånt stående og man kan slå flere fluer i en smekk.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, søndag 22. april 2018, kl. 00:39 (237 dager siden) @ jæger justnæs

Lurer på om ikke jeg beskrev min lange skytterlagsmodell som i "svært dårlig stand", men den til Krutnarr er faktisk betydelig verre!!:-D

--
Kammerherren

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 23. april 2018, kl. 14:40 (235 dager siden) @ Kammerherren

JJ: Jeg er redd skjemaet blir for komplisert om munnladningsgeværene også skulle vært med. De bør også ligge i en egen database. Det er uansett alltid mulighet for å lage et separat skjema for disse eller andre geværer om det skulle være behov.

Til nå er det kommet inn 31 geværer. Det mest interessante er at halvparten av de seks lange M/1860 som til nå er registrert har militært serienr. I en oversikt over de militære 4''' geværene finner jeg igjen lange geværer med de samme serienumrene. Ellers ser det ut til at et stort flertall av geværene hadde Enfield-sikter og skjefter av bjørk.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, fredag 27. april 2018, kl. 01:34 (232 dager siden) @ Kammerherren

Da har jeg registrert mine skytterlagskammerladere og ser at om de ikke er direkte stygge så er de i alle fall veldig godt brukt:-) Den midterste er en "Præmie fra Centralforeningen".

[image]

av JanS, søndag 29. april 2018, kl. 22:59 (229 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Igjen så viser Trond oss noe vi bare kan drømme om. Krutnarrens haglevariant i dårlig stand kan reddes med oppstiving/metting/fiksing til en historisk variant av gjenbruk i jaktavdelingen. Kjobergs viser enda en gang en historisk godbit i midten og det ser ut som den øverste har fått påsatt remfeste mellom løpsfestene.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 30. april 2018, kl. 15:23 (228 dager siden) @ JanS

Takk for bidrag så langt. Jeg har fått tilgang til en liste med data fra en samler som har notert informasjon om skytterlagsgeværene i en del år og har lagt disse inn i databasen. Det er nå registrert informasjon om 120 geværer, fordelt på:

• 79 korte
  • 26 lange
  • 15 helskjeftede

Artig med skilt fra Centralforeningen. Det ble ofte gitt rifler i førstepremie i skytekonkurranser, noe som var med å skape interesse og rekruttere deltagere til konkurransen, samt å spre gode våpen ut til skytterne. Ulempen var at konkurransene som regel ble vunnet av de beste skytterne, som jo ofte var godt utstyrt fra før. Dermed ble det misnøye blant de mer middelmådige skytterne som ofte ikke eide våpen selv, men måtte låne av skytterlagene.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

RSS på tråd