Personlig bilde

Muskett M/1834-41 (Munnladning)

av krutnarr ⌂, Søgne, mandag 7. mai 2018, kl. 23:02 (168 dager siden)

Hei.
Kjøpte en muskett for noen dager siden mere eller mindre usett. Tenkte det kunne være ei fin delebøsse. Når den nå kom i hus så viser det seg at den slettes ikke var så gal. Den er nesten helt nummerlik. Det som avviker er løpet som har et annet nummer. Ellers så er alt med samme nummer. Merkingen på tennklossen er en "A", Det er kronet "K" oppe på løpet mot svanskruen. Kalibere er 17mm som tilsvarer ca 17-lødig? Normalt på disse er vell heller 17,4mm og 16-lødig?
Det ser ut som om løpet har sittet i stokken i lang tid. Det har riktig lengde.
Ellers er det meste inntakt. Begge reimfestene er der, og hele fine løpsband. Ladestokk mangler. Nippel er brukket. Stokken er nesten uten hakk og sprekker. Låsen virker og den er merket "riktig"
Har lyst på en ladestokk og bajonett til, så det kommer en annonse på markedet om det ;-)

Noen bilder:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

Muskett M/1834-41

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 8. mai 2018, kl. 01:15 (168 dager siden) @ krutnarr

Hei.
Sikkert ikke så spennende, men fant et par av merkene i "Merkekatalog 1960 for den norske hærs håndskytevåpen 1675-1940"

[image]

[image]

--

Personlig bilde

Muskett M/1834-41

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 8. mai 2018, kl. 07:54 (168 dager siden) @ krutnarr

Fin muskett. De er ikke så ofte for salg, selv om det ble laget mange av dem. Viser «A»-merkingen på tennklossen kanskje til at den er bygget om til perkusjon på et av artilleriverkstedene som ble opprettet i forbindelse med omgjøringen fra flintlås til perkusjon? Disse verkstedene ble opprettet ved arsenalene i standkvarterene til de fem infanteribrigadene. I så fall vil det stemme best med Agershus Arsenal, som også var hovedarsenalet.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

Muskett M/1834-41

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 8. mai 2018, kl. 10:46 (168 dager siden) @ Øyvind F.

Gratulerer med stilig muskett, krutnarr :-)

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Muskett M/1834-41

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 8. mai 2018, kl. 22:57 (167 dager siden) @ jæger justnæs

Takker. Det er morro å finne slike musketter :-)

Øyvind F: Viser «A»-merkingen på tennklossen kanskje til at den er bygget om til perkusjon på et av artilleriverkstedene som ble opprettet i forbindelse med omgjøringen fra flintlås til perkusjon?

Det er veldig mulig Øyvind. Jeg aner ikke, men ser at A'n blir brukt som merking på mange ombyggde våpen. Skulle noen vite så si endelig ifra ;-)

Ser på Kvf.no sine sider at det er relativt få kjente eksemplarer av den lange M/1834/41-modellen. (link til side) Det er selvfølgelig mange flere en lista viser. Kansje dere som har en sådan burde sende en mail om eksistensen til kvf? Håper også på noen bilder her. Gøy med litt sammenligning.

Har noen bilde og mål av ladestokken så hadde det vært fint. Ser for meg at den må lages. :hammer:

--

Muskett M/1834-41

av Spitfire @, onsdag 9. mai 2018, kl. 00:13 (167 dager siden) @ krutnarr

Her er M/1834-41 serienummer 10187 sammen med en svensk m/1815 muskett.

[image][image][image]

Personlig bilde

Muskett M/1834-41

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 10. mai 2018, kl. 01:04 (166 dager siden) @ Spitfire

Nydelige musketter Spitfire.
Takk for at du deler de med oss :ok:

Det er ikke mange forskjeller mellom svenske og Norske musketter. Tydelig å se at svenske ingeniører var konsulenter på de Norske i den spede begynnelse. Det er ivertfall historien som fortelles i boken om Kongsberg våpenfabrikk. :-)

--

Personlig bilde

Muskett M/1834-41

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 15. mai 2018, kl. 10:32 (161 dager siden) @ krutnarr

Hei igjen.
Etter noen dager med annonse på markedet så var det vell som forventet at det ikke ble så stor respons på ladestokken.

Er det noen som har en slik ladestokk og som kan ta noen mål? Trenger tykkels (diameter stang),lengde på kon ende, gjenger i begge ender? diameter tupp osv.

Kuletrekkeren er kansje mulig å lage? Noen som har ide der? Sjøl tenkte jeg at det muligens kunne brukes biter av spiralfjær?

--

Muskett M/1834-41

av Spitfire @, lørdag 19. mai 2018, kl. 11:49 (157 dager siden) @ krutnarr

[image]
Nå har jeg sendt deg bilder og mål på pussestokk og kuleuttrekker. Lykke til med arbeidet! Hvis flere ønsker dette er det bare å ta kontakt.

Personlig bilde

Muskett M/1834-41

av krutnarr ⌂, Søgne, lørdag 19. mai 2018, kl. 16:46 (156 dager siden) @ Spitfire

Tusen hjertelig takk.
Bilder og mål var helt strålende :clap:

--

RSS på tråd