Jaegerriffel m/1803 med flintlås (Våpensamling)

av daggpil @, Sverige, lørdag 12. mai 2018, kl. 14:09 (527 dager siden)

Hej,

Jag har fått tag på ett gevär m/1803 och vad jag kan se så är det märkt med A Sk R 3 BMC No 40. Jag är säker på att någon på detta forum vet vad det betyder?

Geväret har flintlås och befinner sig i ett fint originalskick. Det finns spår efter ett bajonettfäste på vänster sida av pipan men det är borttaget.

Eventuellt skall jag sälja geväret om någon skulle vara intresserad. Jag kan skicka flera bilder

Mvh Daggpil

[image]

Jaegerriffel m/1803 med flintlås

av Tinytim @, lørdag 12. mai 2018, kl. 15:22 (527 dager siden) @ daggpil

Flott rifle. merkingen står for Akershusske Skarpskytter regiment 3. bataljon. Markerske compani nr.40

av anvil, lørdag 12. mai 2018, kl. 16:47 (526 dager siden) @ Tinytim

Hei!
Har M1803/41/51 med samme avdelingsmerking, men min var for soldat nr. 99. [image] Se flere bilder her:
http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Forandring&weaponid=FOR0036.

Jeg ser for meg at disse to, den gang begge i flint-utførelse, ble båret fram og tilbake langs svenskegrensen i august 1814, da krig med Sverige var svært nær! Men takket være avtalen som ble gjort i Moss 14.august mellom den svenske kronprins Carl Johan og den norske regjering, ble det heldigvis ingen krig. Men prisen var at Norge godkjente unionen med Sverige!

Så her er det historie!

Tenk om disse to igjen kom sammen, etter 104 år! Det hadde vært noe det!

Dersom geværet er til salgs vil jeg være interessert! Derfor Daggpil, send meg gjerne så mange bilder du har!

Vennlig hilsen fra
Anvil@ambolten.no

av Huntdoc, lørdag 12. mai 2018, kl. 19:16 (526 dager siden) @ daggpil

HEI.er svært interessert,men det er nok mange andre også.Er det noe i leddiken?Hva anser du at riflen bør koste?Håper på svar.huntdoc@erd.no mob 91102864

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 12. mai 2018, kl. 19:40 (526 dager siden) @ Huntdoc

Vennligst ta kjøp og salg på markedet.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av daggpil @, Sverige, lørdag 12. mai 2018, kl. 19:48 (526 dager siden) @ Øyvind F.

[image][image][image][image]

av JanS, søndag 13. mai 2018, kl. 10:06 (526 dager siden) @ daggpil

Hei,jeg er interessert i denne og hvorfor er bajonetthylsa fjernet? Er den jaktifisert eller fikk offiseren en modifisert lettere utgave siden han hadde sin offisersabel? Kan du vise et bilde av bajonetthylseresten på pipa?

--
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

RSS på tråd