Personlig bilde

Korpsmerking på kolbe (kammerlader) (Kammerlader)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 16. mai 2018, kl. 12:12 (214 dager siden)

Noen kammerladere har et korpsmerke slått eller brent inn på kolbens høyre side. Dette kan f.eks. være «LAURVIG» eller «NUMEDAL». Siden de fleste i tillegg har en annen avdelingsmerking på kolbekappens øvre arm, så tyder det på at geværene på et tidspunkt har blitt omfordelt. De aller fleste som har korpsmerke slått inn i treverket er av modell 1846/55, men det finnes også en noen M/1842/55 og M/1849/55. Det høyeste produksjonsåret jeg har sett er 1850, men grunnlaget er nokså tynt.

Jeg har sett geværer med følgende korpsnavn:

HEDEMARK
INDHERRED
NORDFJORD
LAURVIG
THELEMARK
GUDBR. DAL.
NUMEDAL
THRH. JÆGER.
GVC JÆGER (?)
VALDERS

(Listen oppdatert 24. mai 2018)

Hvilke andre finnes? Dersom du har et gevær med en slik merking, hvilken modell er det og når er det produsert?

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

Korpsmerking på kolbe (kammerlader)

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 18. mai 2018, kl. 15:23 (212 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg har en m1859 med serienummer 11032 produsert i 1859.Den har ikke avdelingsmerking på kolbekappe men er merket på kolbens venstre side med noe som ser ut som 1. JÆGER, muligens I JÆGER.
[image]

[image]

[image]

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 18. mai 2018, kl. 19:30 (211 dager siden) @ jæger justnæs

Hei.
Har også em M/1859 med merking *xxx JÆGER* men på høyre side av kolben.

[image]

[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 18. mai 2018, kl. 22:14 (211 dager siden) @ krutnarr

Interessant. Dersom jægers justnæs' gevær er merket «I. JÆGER», så kan det stå for Indherreds jegerbataljon. Dette var en bataljon som ble til i forbindelse med hæromorganiseringen som ble vedtatt i 1866. På dene tiden ble det fremdeles brukt 18 lødige geværer.

Jeg hadde en teori om at denne kolbemerkingen kanskje kunne stamme fra nettopp denne omoroganiseringen, men i og med at vi finner blant annet «LAURVIG» og «NORDFJORD», som var musketerkorps som ikke ble videreført i etter 1866, så kan ikke det stemme.

Jeg synes det ser ut som en «GXX. JÆGER» på krutnarrs gevær. Det stemmer ikke noen av de jegerkorpsene- eller bataljonene jeg kjenner til.

Før 1866 hadde vi følgende jegerkorps:

Det norske gevorbne jegerkorps
Østerdalske nationale jegerkorps
Throndhjemske nationale jegerkorps

Bortsett fra det det norske gevorbne jegerkorps, så fantes det fire jegerbataljoner etter 1866:

Smålenenes jegerbataljon
Østerdalens jegerbataljon
Throndhjems jegerbataljon
Indherreds jegerbataljon

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av JanS, lørdag 19. mai 2018, kl. 00:21 (211 dager siden) @ Øyvind F.

Både på Justnæsens og Krutnarrens kolber kan vi se under teksten en stiplet basislinje innslått med flat vinkel til treets struktur. Dermed kan man se at bokstaver fortsetter mot venstre på Justnæsens med punktum og skimter vi en W? Enig med Øyvind at første bokstav av de tre på Krutnarrens er G, så U? og deretter D?

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 19. mai 2018, kl. 07:08 (211 dager siden) @ JanS

Kanskje ikke W men TH I/1 JÆGER? Skal se om jeg kan få til et bedre bilde.
Kan det stå GVO JÆGER (Det norske gevobne jægerkorps) på krutnarr sin?

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 19. mai 2018, kl. 07:32 (211 dager siden) @ jæger justnæs

Jeg synes også det ser ut som en TH. TH R JÆGER?

Når det gjelder krutnarrs så er det ikke et dumt tips med det gevorbne jegerkorpset. Disse brukte som regel N.G.J.C. eller N.J.C. på kolbekappen. Kan det være GJC? Selv om den siste boktaven for meg seg ut som en L.

Jeg glemte forresten gardeskarpskytterkompaniet i Stockholm i listen over jegerenheter over. Disse tilhørte det gevorbne jegerkorpset, men hadde egen merking (SC).

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 22. mai 2018, kl. 11:04 (208 dager siden) @ Øyvind F.

Det kan muligens stemme, Øyvind.
Jeg har prøvd å kikke og ta nye bilder i forskjellig lys men det er dessverre ikke lett å få noe bedre. TH R er en plausibel tolkning.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 24. mai 2018, kl. 22:43 (205 dager siden) @ jæger justnæs

På banen i dag dukket VALDERS opp på en belgisk M/1846/55:

[image]

For øvrig slått inn på kolbens venstre side.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, torsdag 24. mai 2018, kl. 23:05 (205 dager siden) @ Øyvind F.

Kongsberg M/1859 #11513 merket HEDEMARK på kolbens høyre side.

[image]

av JanS, fredag 25. mai 2018, kl. 00:29 (205 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

På Finn så ligger en M/1846/55 Herzberg no. 393 til salgs med CMC B71 (Christansandske Musketercorps) på messing kolbebeslag og INDHERRED med liggende 1844 løve i skjold med krone foran på høyre kolbeside. Se bilde 10 og 13 av 28.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 25. mai 2018, kl. 08:00 (205 dager siden) @ JanS

Kjekt å lagre interessante bilder og laste de opp her, annnser på finn etc. forsvinner ganske kjapt.
Lenke til annonsen i innlegget over, samt bilder:
[image]

[image]

[image]

--
Best når det smeller!

av JanS, fredag 25. mai 2018, kl. 23:50 (204 dager siden) @ jæger justnæs

Takk til Justnæsen, men med prisforlangende så blir denne liggende til selger trekker den, selv om det følger med en unummerert kongsberg døllebajonett (erstatningsbajonett).

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, lørdag 26. mai 2018, kl. 11:09 (204 dager siden) @ JanS

Sukk :asswipe:

av JanS, mandag 28. mai 2018, kl. 22:35 (201 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Ja, sukk og den standen til 17000,-! :-(

av kimyr, mandag 17. september 2018, kl. 22:30 (89 dager siden) @ Øyvind F.

Fant en variant til på en Kongsberg Nr.6470 1849/55 CHR.SAND . Beklager dårlig bilde. Litt svakt stempel.[image]

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 25. september 2018, kl. 16:40 (82 dager siden) @ kimyr

Det er korpsmerking på kolben til minm/1842/55/59, men klarer ikk å tyde det.

[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 25. september 2018, kl. 16:55 (82 dager siden) @ krutnarr

Kan det være noe sånt som ...TEDAL?

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 25. september 2018, kl. 18:25 (81 dager siden) @ jæger justnæs

Jeg leser «NUMEDAL» på krutnarrs M/1842/59, men er ikke helt sikker. Sommeren 1844 ble de 500 geværene av M/1842 underkastet prøver ved Numedalske musketerkorps. Etter prøvene fikk hver av de fem infanteribrigadene 100 stk. M/1842-geværer hver til prøve. Her ble de værende i ett år, før de ble samlet inn og reparert. I 1846 ble 400 av de 500 stk. geværene av M/1842 utlevert til Romerikse lette infanterikorps, som dermed var det første korpset som i sin helhet ble bevæpnet med kammerladere.

Det har som nevnt blitt hevdet at korpsmerkingen på kolben er en gammel merking som kan dateres før merkingen i messingen på kolbekappens øvre tunge. Dersom krutnarrs M/1842/59 er merket med NUMEDAL, kan den selvsagt ha blitt merket under prøvene i sommmeren 1842, men kimyrs M/1849/55 taler jo imot teorien om at dette er en tidlig merking. Christiansandske musketerkorps og resten av korpsene i den christiansandske brigaden fikk ikke sine kammerladningsgeværer før i 1853.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

RSS på tråd