Kjøpt meg en muskett men lurer opp hva (Munnladning)

av Richard666, torsdag 31. mai 2018, kl. 16:15 (267 dager siden)

Hei
Har kjøpt meg en muskett og jeg lurer på om noen vet modell og fra hvilket land denne kommer fra. Løp og mekanisme samt stokk er veldig bra men pistong var flat. Munning måler jeg til rundt 17.5mm kanskje litt mer.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Pistongen er tatt på bildene.
Pistongen har jeg satt en kamerat til og lage ny men vi sliter litt med type gjenger. En M8 bolt blir løs men er ikke langt unna.

Mvh
Richard

Kjøpt meg en muskett men lurer opp hva

av Landmark, torsdag 31. mai 2018, kl. 19:44 (267 dager siden) @ Richard666

Det ser ut som en svensk 1845 muskett. Gjengene på pistongen vil du desverre ikke finne i en moderne gjengetabell.
Gratulerer med noe som kan bli en artig sak å skyte med:-D

Personlig bilde

Kjøpt meg en muskett men lurer opp hva.

av Mr. Pitt @, Minnesund, fredag 1. juni 2018, kl. 10:00 (266 dager siden) @ Landmark

Prøv et M8 snitt som er splittet, bruk en kile til å utvide gjengene, kan være dette er nok.

[image]

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 1. juni 2018, kl. 10:33 (266 dager siden) @ Mr. Pitt

Som Landmark sier, det ser ut som en svensk M1845 men jeg lurer på om det kan være en M1840. Skilles på et par detaljer ifølge boka til Josef Alm; 1840 har jernkorn og 1845 messingkorn samt utsvingt, serratert arm på varhaken.
Neseblikket ser ut til å være enten modifisert eller uoriginalt.
Jeg tror du bør sjekke målet med skyvelær, er nok en millimeter mer enn det du har oppgitt.
Du kan prøve pistongen fra Volunteeren din, mulig 5/16-18 er i nærheten på gjengene.

Edit: Du kan også vurdere å prøve 5/16-24. Det beste oppnår du jo om du måler den eksisterende på diameter og gjengetype/-stigning.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av runastav, fredag 1. juni 2018, kl. 14:32 (266 dager siden) @ jæger justnæs

Hei Godtfolk! Jekk fikk plutselig litt lyst til og bidra på forumet igjen, må være siste innlegget om Kongsberg 1818 flintlås pistolen som Øyvind Flatnes skrev som gjorde utslaget!!!!

Uansett, her er Svensk Muskett 1815 og to forskjellige perkusjonsombygginger 1846? Din har jo likhetstrekk med den ene.
Helsing Runar

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

av Richard666, fredag 1. juni 2018, kl. 17:22 (266 dager siden) @ runastav

Hei igjen

Fikk demontert musketten i natt og der dukket det opp et årstall samt noe som må være eko profmarks.
[image]

[image]

Fremsikte er av stål så da heler vi muligens mot modell 1840.
[image]

Ny nippel montert. Ble laget som en trang M8 bolt.
[image]

Bør jeg gjøre noe med stokken. Tenker på pusse og olje.

Mvh
Richard

av Landmark, fredag 1. juni 2018, kl. 19:21 (266 dager siden) @ Richard666

Dette ble jo riktig bra:-D
Jeg blingset litt på kornet og synes det så ut som messing ved første øyekast.
Hvis kornet er av stål skal det som Justnes påpeker være en 1840.
Jeg legger ut noen av mine av samme årganger, inkluder en fra marinen.
[image][image]

Ellers tipper jeg står det var komplisert å finne riktig gjengedimensjon. Hvis gjengene har vært skadet på disse må jeg nok medgi at det har blitt brukt metriske gjenger på flere jeg har laget pistonger til.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 1. juni 2018, kl. 23:58 (265 dager siden) @ Richard666

Pene børser, Landmark :-)

Bør jeg gjøre noe med stokken. Tenker på pusse og olje.

Kun olje er mitt råd. Pussing kan bety så mangt, noen mener 120 korning er fiiint mens andre synes 1000 er i grøvste laget...
Stokken så vel OK ut, det har tross alt tatt 150 år å bygge opp den patinaen den har nå.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, lørdag 2. juni 2018, kl. 17:23 (265 dager siden) @ Richard666

Ble diameteren på pistongen 8,3mm, samme som kammerladeren?

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

av Richard666, lørdag 2. juni 2018, kl. 22:21 (265 dager siden) @ Mr. Pitt

Har idag fått pusset løp innvendig og utvendig. Ble riktig så flott. Noen fler merker under og i bakkant dukket opp men ble litt ivrig med å få montere musketten så glemte å ta bilder.

Mr.Pitt
Det kan sikkert stemme. Trodde det var en trang M8 gjengestigning han laget men rett er 8.25mm med stigning 22 gjenger pr tomme.

Har målt munning igjen og er rundt 18.20mm +/-.
Hvilke kuletang bør jeg gå for .69 eller .678? Blir kanskje trangt med .69

Richard

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 2. juni 2018, kl. 23:25 (264 dager siden) @ Richard666

Anbefaler å måle alt av kaliber i tusendels tommer. Normalt bruker 1815-familien kuler i .690 til .705 men ingen regel uten unntak. Mål nøyaktig, er boringa til dømes .720 vil ei kule på rundt .700 kunne passe greit med en .015-.018 lapp. Her er det mange teorier og preferanser. Men godt mulig at du kan få en neve kuler av ymse størrelser til utprøving fra folk i nærområdet :-)

--
Best når det smeller!

RSS på tråd