Trapdoor (Identifisering)

av Gollum, tirsdag 5. juni 2018, kl. 23:34 (134 dager siden)
redigert av Gollum, tirsdag 5. juni 2018, kl. 23:46

Hei!

Prøver å lese meg litt opp på Springfield Trapdoor. Lurer på om noen vet på hvilket nummer de gikk over fra sort låseblokk til låseblokk med "case". Eller om de ble laget litt med begge deler?
Har googlet, men uten hell så langt.

Personlig bilde

Trapdoor

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, onsdag 6. juni 2018, kl. 00:18 (134 dager siden) @ Gollum

Når du er ute etter svar på spørsmål angående Springfield Trapdoor så er kanskje den beste(?) kilden http://www.trapdoorcollector.com. De folkene har svar på det meste og har de ikke svar så er det et eller annet foerreningsmedlem som setter sin ære i å finne ut av det.

Trapdoor

av Gollum, onsdag 6. juni 2018, kl. 00:23 (134 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Takk for link, skal jeg sjekke ut.

Personlig bilde

Trapdoor

av Hand, søndag 10. juni 2018, kl. 21:05 (130 dager siden) @ Gollum

Fra svart til "case" ca 84 000, plasserer seg rundt 1878.

Hand

Trapdoor

av Gollum, søndag 10. juni 2018, kl. 21:37 (130 dager siden) @ Hand

Takker for svar! Spurte fordi jeg har kjøpt en 1884 Trapdoor, er på tur i posten. Denne har blånert låseblokk, så ihvertfall slik ut på bildene. Syntes det er rart om den er byttet, da resten av børse ser strøken ut. Låseblokka er stemplet 1884.
Får vel ta en nærmere titt når jeg får den hus.

Personlig bilde

Trapdoor

av Hand, mandag 11. juni 2018, kl. 22:08 (129 dager siden) @ Gollum

Låseblokk merket 1884 ble tatt i bruk i løpet av 1886.

Hand

Trapdoor

av Gollum, mandag 9. juli 2018, kl. 16:10 (101 dager siden) @ Hand

Har så smått begynt å lade opp noen skudd til Trapdooren, har støpt noen kuler med Lyman #457125. 500 gr. Disse kulene er såpass lange at de går litt inn i riflingen, blir derfor litt tungt å kammre. Tror nok ikke det er noe problem å skyte de, men tenkte å høre om noen har vært ut for det samme?

Legge ut noen bilder av børsa, kanskje noen kloke hoder ser om det er noen uoriginale deler på denne. Virker veldig bra denne, løpet ser ut som nytt.
Stusser på at det er blånert låseblokk, trodde de skulle være flammeherdet. Cartouche er også veldig utydelig, så spørs om stokken er pusset på.
Det er en 1884. [image][image][image][image][image][image][image][image][image]

Personlig bilde

Trapdoor

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, mandag 9. juli 2018, kl. 20:10 (101 dager siden) @ Gollum

Det kan jo være at den rett og slett er reblånert ;-)

Trapdoor

av Gollum, mandag 9. juli 2018, kl. 20:49 (101 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Ja, det kan godt være. Artig børse, skal bli morsomt å få teste litt.

Trapdoor

av BjørnL, tirsdag 10. juli 2018, kl. 07:35 (100 dager siden) @ Gollum

Hei.

Jeg vurderer å skaffe meg en Trapdoor. Derfor hadde det vært morsomt å få vite hvordan den går på 100 meter, kuletype, ladninger etc.

BjørnL

Personlig bilde

Trapdoor

av Robin Banks @, Oslo, onsdag 25. juli 2018, kl. 16:11 (85 dager siden) @ Gollum

Har også en 84 med disse fargene.
Fikk høre en gang i tiden at en del av disse ble "pusset opp" til den Spansk Amerikanske krigen. Vet ikke om det har noen rot i virkeligheten.

mvh
Robin Banks

--
If your gun can reach it and you can see it, you can hit it. If you practice. I don't :-)

RSS på tråd