Personlig bilde

Norsk marinepistol M/1772-1836 (Våpensamling)

av krutnarr ⌂, Søgne, onsdag 6. juni 2018, kl. 22:36 (69 dager siden)

Hei.
Har fått en pistol i hus som jeg mener er en M/1772-1836 marine. Det er jo som kjent at det foreligger lite skriftelig literatur om marinens våpen så her trenger jeg hjelp. Ønsker å vite "alt" som er mulig å oppdrive av informasjon. Pistolen ble kjøpt fra USA. Den er merket 16L:No256:FRW.. Nummerlik med nummer 162. Toppen av pipen er merket "BELGIUM" på litt keitete skrå måte (perkusjoneringen?). Låsen er merket "CJ" på tennhetteklossen og "CJ" og "CI" på låseblikket. Ellers så er den pusset/renset av bøssemaker for antikke våpen. Verdivurdering hadde også vært morro ;-)

Bilder:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Alle innspill mottas med takk.

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

Norsk marinepistol M/1772-1836

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, torsdag 7. juni 2018, kl. 00:24 (68 dager siden) @ krutnarr

Da spiller jeg inn gratulerer med ny pistol:-)

av Pensjonist @, Telemark, torsdag 7. juni 2018, kl. 10:53 (68 dager siden) @ krutnarr

Fin pistol. 16 L står vel for lødighet og FRW for Fredriksvern verft i Stavern. Denne merkingen kan nok være fra den gang pisolen var i flint. Mener å ha hørt at Kongens verft i Kristiansand var de første som perkusjonerte pistoler, endog før KV. Som du selv sier er det vanskelig å finne god dokumentasjon omhandlende marinens våpen, uansett lykke til videre med identifiseringen

av sigbbred @, Nordmøre, torsdag 7. juni 2018, kl. 11:14 (68 dager siden) @ Pensjonist

Gratulerer med fin pistol!

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 8. juni 2018, kl. 01:40 (67 dager siden) @ sigbbred

Hei.
Takker for svar.
Kaliberet er 16L'ish. Dvs at løpsdiameteren er ca.17,7mm.

Har funnet merkene CJ og CI i merkekatalogen 1960

Bilder viser hva den sier:

[image]

[image]

[image]

Håper på flere opplysninger etter hvert. Søket fortsetter :nerd: :-)

--

Personlig bilde

av runastav, fredag 8. juni 2018, kl. 12:32 (67 dager siden) @ krutnarr

Flott pistol krutnarr gratulerer:-)
Helsing Runar

av festus @, fredag 8. juni 2018, kl. 18:43 (67 dager siden) @ krutnarr

Pistolen ble kjøpt fra USA. Toppen av pipen er merket "BELGIUM" på litt keitete skrå måte (perkusjoneringen?).

Hei, jeg tipper at merkingen "Belgium" er gjort i nyere tid i forbindelse med import til USA. Det ble innført en lov etter andre verdenskrig som krevde at våpen som skulle importeres til USA måtte merkes med opphavsland. Jeg har selv noen britiske Fairbairn- Sykes commandodolker fra 2. vk som er blitt stemplet "England" for eksport til USA. Tragisk sett med samlerøyne, men en del av historien. Antagelig har en amerikansk oppkjøper snappet den opp på ei messe i Belgia sammen med en del annet, og stemplet den for tollen.

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

av JanS, lørdag 9. juni 2018, kl. 00:21 (66 dager siden) @ festus

Enig med Pensjonisten at marineflintlåsmerkingen av 1772-en ble foretatt på Fredrikswerk Verft i Stavern grunnlagt av Fredrik den 5. Dette var marinens hovedbase fram til 1850 da den ble flyttet til Karljohans Veft i Horten. Om marineperkusjoneringen med svensk tennkloss/hane med nummeret 162 ble foretatt på førstnevnte eller sistnevnte sted er vanskelig å si, men jeg heller til sistnevnte. Krutnarren viser til Merkekatalogen 1960 som er basert på Hærens våpen hvor CJ og CI angir perioden 1841 til 1855 som tilsier ca. 1850-åra ut fra marinens korte og lange perkusjonsmodeller fra 1840-tallet. Ut fra erfaringer med disse ble billigere konverteringer av flintlåsmodeller foretatt slik at også menige med sabel kunne få utdelt pistol for øvelse. Hærens perkusjonering av 1772 fikk årstallet 1855 og vi vet at marinen lå alltid noen år foran hæren våpenteknisk p.ga. prioritering og mindre kostnader vedrørende konvertering av antall håndvåpen sammenlignet med hæren. Siden nevnte marinepistol kalles M/1772/1836 så kan det være av interesse å vise til Tråden M/1818 pistolen 200 år hvor Trond 30.1.18 viser bilder av marinens M/1828 og M/1828/34, Øyvinds bilde av 9.2 og Svartkrudts bilde av 13/2 fra digitalmuseum med pistolvifte hvor nr.1 fra venstre viser marinens M/1828 høyrehånds (mangler framre rørken) som Trond er på let etter, hærens M/1772/1855 nr. 3 og 4 siden nevnt i teksten ovenfor og nr.5 kan sammenlignes med Øyvinds bilde, og siden den er med så må man anta at det er en ”svensk” /svensknorsk / norsk med norsk merking fra perioden 1818-1855. Nr. 9 viser marinens lange perkusjonspistol M/1843. Men hvilken pistoler fikk marinens 20 kadetter i den nyoppretta pristisjesjøkrigsskolen i tillegg til kadettsabelen M/1819? Merkingen BELGIUM på løpet skyldes belgisk oppkjøper/myndighet har kjøpt opp utgåtte våpen av marinen på 1880-tallet og solgt billig til europeiske emmigranter til USA hvor den ble oppkjøpt i nyere tid. Norske hær/marinevåpen solgt til myndigheter/private i utlandet finnes derfor med flere europeiske merkinger av forskjellig type og vanligvis går de for halv pris på grunn av lite ettertraktet av samlere siden omtalte pistolmodell må da kalles M/1772/1836/emmigrantpistol, men navnet skjemmer ingen hvis man vil ta vare på på pistolens originalhistorikk.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 9. juni 2018, kl. 10:12 (66 dager siden) @ JanS

Eh - CJV - Carl Johans Vern. Halvering av verdi grunnet utenlandsk merking og mulig emigrantvåpen? Ikke i boken min. Dette er bare en del av våpenets historie. Såfremt våpenet fortsatt er i originalstand (utenom merkingen), kan jeg ikke forstå hvorfor dette skulle påvirke verdien overhode.

Jeg har f.eks. en M1860 forsøksrifle fra 1858 merket HAO6086. Den har altså tilhørt Hær-/Forsvarsmuseets samling. Dette er en del av våpenets historie, men bidrar det dermed til å nedsette verdien? Neppe.

Pistolen til Narren er dritsjelden og antagelig en av de to mest sjeldne perkusjonspistolene som var i bruk av forsvaret i Norge (M1828/36 den andre). En M1772/36 er, etter min mening, verdt vesentlig mer enn en original M1772 - belgisk merking eller ikke.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, lørdag 9. juni 2018, kl. 20:06 (66 dager siden) @ Trond

Hei.
Takk for svar fra dere alle.
Hvor pistolen er perkusjonert er ennå uvisst. Å kalle det en emmigrasjonsmodell bare for at den har vært utenfor landegrensa noen år...... med resultat at verdien er halvert.... høres helt feil ut. Dette er som Trond sier en sjeldenhet. Tror ikke det er så mange kjente eksemplarer.
Tok noen bilder under løpet i dag. Regner med at det som er der kun er fra flinttiden.

[image]

--

av JanS, lørdag 9. juni 2018, kl. 23:01 (66 dager siden) @ krutnarr

I 1818 ble det vedtatt å opprette en orlogsstasjon i Horten. Anleggsarbeidene for et verft for bygging av orlogsskip startet to år seinere. Det første skipet, en fregatt, ble sjøsatt 1828. Verftet het først Hortens verft, deretter Marinens Hovedværft fram til kong Oscar I gav det navnet Carljohansværn værft i 1854. Fra 1850 tok det over som hovedstasjon for marinen etter Fredriksvern i Stavern, en rolle det hadde helt fram til 1968. Da overtok staten verftet og det ble omdøpt til Horten Verft A/S.
I marinepistolsammenheng er årstallene 1818 og 1828 av interesse siden de fleste samlere kjenner til sistnevnte.Merk at den sivile emmigrant/immigranttilværelsen til omtalte pistol er den lengste i pistolens liv uten å vite hvilket årstall den ble kjøpt tilbake til moderlandet, men kanskje Trond og/eller Krutnarren vet mer om det. Jeg tenker iallefall i over hundre år (1880-1980) og tenk hvilken historikk /film Nils Gaup kunne fått til fra sivilt kjøp, overfart, ankomst, reis til bestemmelsested, praktisk bruk og arvestykke gjennom generasjoner til den ble tilbudt på auksjon. Jeg husker Tronds historie om forsøksrifla fra 1858 med HAO6086 byttet med en amerikaner og etter som jeg forstod så hadde den bare museets kvite merkemaling og ikke innslått i metallet noe om privat salg/bytte på toppen av løpet. Disse to går det det ikke an å sammenligne, men engelske innslåtte merker/trykkskytnings på løpet av M/1831/46 er sammenlignbare med BELGIUM emmigrantpistolen. Her er jeg enig at det er færre av sistnevnte, selv om førstnevnte er mer av miltær samlerhistorikk, mens sistnevnte har en sivil siste historikk. Men uansett så må verdivurderingen på begge bli det halve av en uten utenlandsk militær/sivil løpshistorikkmerking. Dette min erfaring med tilbud opp gjennom tidene. Men et kjøp/bytte avhenger hvor forlokkende tilbudet er contra samlerområde/interesse. Ikke misforstå fordi pistolen var veldig fin og dens historrikk er vel verd å ta vare på i samlingen.

av festus @, søndag 10. juni 2018, kl. 21:17 (65 dager siden) @ JanS

Merkingen BELGIUM på løpet skyldes belgisk oppkjøper/myndighet har kjøpt opp utgåtte våpen av marinen på 1880-tallet og solgt billig til europeiske emmigranter til USA hvor den ble oppkjøpt i nyere tid.

Merkingen er neppe utført av belgiske myndigheter på 1800-tallet, da ville det stått "Belgique". Skrifttypen er også ganske moderne. Jeg tror fortsatt denne merkingen er etterkrigs.

--
- Rudyard Kipling

av JanS, søndag 10. juni 2018, kl. 22:04 (65 dager siden) @ festus

Bokstavtypen er gammeldags og dekker perioden fra utsalg fra marinen. Pistolen var bereknet for et europeisk marked/emmigranter. Den gang som nå var engelsk det internasjonale språket som de fleste nasjoner behersket. De fleste emmigrantskip gikk fra kjente engelske havner hvor kanskje nettopp det belgiske selskapet hadde et utsalg med plakater om hvilke farer som de kunne forvente. Emmigranter var big business.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, søndag 10. juni 2018, kl. 22:20 (65 dager siden) @ festus

Hei.
Mye interessant synsing her. Det er moro, men litt vanskelig å svelge siden det ikke er dokumentert.
Når det gjelder fonten på skriften "BELGIUM" så er den ikke så forskjellig fra Kongsbergmerkingen på M/1818 ("KONGSBERG.V.F")
Kongsber våpenforening skriver på siden sin om M/1828/36 (link) at "Fra 1836 ble noen M/1828 pistoler bygget om til perkusjon og fikk dermed ny modellbetegnelse M/1828/36. Omgjøringen omfattet bytte av hane og innføring av tennkloss med pistong. Delene er imidlertid av annen utforming enn for Armeens pistoler. Tennklossene har filemerker fra KV, men ikke den kronede Ken. Dette tyder på at delene er laget ved KV, men at selve omgjøringen er gjort et annet sted. Marinen kan ha gjort ombygningen på et av sine verft."

Da kommer jeg med en ny teori her. Kan pistolen ha blitt perkusjonert i Belgia med deler filt ut på Kongsberg VF? Er merket "BELGIUM" rett å slett merket for hvor pistolen er satt sammen og godkjent?

Spørsmålene forsetter ;-)

--

av JanS, søndag 10. juni 2018, kl. 22:57 (65 dager siden) @ krutnarr

Ovenfor så har jeg tidfestet omgjøringen av M/1772/1836-en til omkring slutten av 1840 -åra til begynnelsen av 1850-åra grunnet Kongsberg "filestempelmerkene" CJ og CI og marinens korte pistol M/1848. Sammensetningen ble derfor nok foretatt ved marinens verksted i Horten på tidlig 1850-tallet og før 1854 for da tok nok CJV stemplingen over. .

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, mandag 11. juni 2018, kl. 17:38 (64 dager siden) @ JanS

Hei.
Da er pistolen innlemmet i Arma-Dania sin merkeside. Der finnes det fire slike modeller fra før. Henry hos AD hadde en kommentar om stempelet BELGIUM.
Sitat: «Det er interessant med mærket BELGIUM, nu er der i databasen 2 pistoler af samme type , der har dette mærke - jeg undrer mig over det, for på andre typer pistoler (M1772 og M1741/44), der også blev solgt til en mellemhandler i Belgien og videresolgt til f.eks. USA - de blev kontrolmærket med ELG i oval på piben. Der mangler vi en forklaring......
Med venlig hilsen
Henry»

Der har han jo et poeng. Belgisk kontroll og godkjenningsstempel er ELG og ikke Belgium. Det virker derfor lite sansynlig at Belgiumsmerket har noe med videresalg å gjøre.

--

av JanS, mandag 11. juni 2018, kl. 22:32 (64 dager siden) @ krutnarr

ELG over stjerne i stående oval er endelig godkjenningsstempel for Fabrique d'Armes Unies de LIEGE som ble brukt i perioden 1846-1893. Merket finnes også på M/1831/46. Merket BELGIUM er ikke noe godkjenningstempel for denne fabrikken, så her er det ingen poeng å hente heller. Du kan be om et bilde av løpsmerkingen på M/1772/1836-en som de hadde på Arma-Dania merkesiden.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, mandag 11. juni 2018, kl. 22:54 (64 dager siden) @ JanS

Hei.
Jeg er ikke ute etter "poeng" i en diskusjon, men etter fakta om ev. pistolens historie. Når en av Europas fremste eksperter på merking av våpen ikke har ide om hva merket "BELGIUM" skal bety så sier det meg at det er høyst usikkert at det har noe med emigrasjon å gjøre. Det hadde han visst. Når din påstand, JanS, er at merket er kun for å få lov til å videreselge pistolen og at merket halverer pistolens verdi.... Da bør du komme med kildehenvisninger.

Så da gjenstår egentlig spørsmålet. Er det noen som har en tilsvarende marinekonvertering og hvordan er den merket?

--

av Tinytim @, mandag 11. juni 2018, kl. 23:05 (64 dager siden) @ krutnarr

Jeg har et par, du kan sende meg en epost så kan du få detaljer.
[image]

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 12. juni 2018, kl. 10:06 (63 dager siden) @ Tinytim

Importmerkingen har høyst sannsynlig ingenting med emigranter å gjøre etter 1880. Hvorfor? Fordi Marinen ikke hadde kvittet seg med pistolene i 1880-årene. Ved utgangen av 1883 hadde Marinen fremdeles 2478 stk. pistoler i sin beholdning. Det tidligste tegnet jeg har funnet på salg av perkusjons- og flintlåspistoler fra Hæren er fra 1889. Det er tvilsomt at Marinen kvittet seg med pistolene før dette.

IMA forklarer en lignende merking på en «Original Belgian Flintlock Dragoon Pistol Circa 1815-1835» på denne måten: «The barrel happens to be marked BELGIUM, but that was added just before it was imported into the United States many years ago, as Country of Origin was then required to be marked on the item.»

[image]

Loven det vises til er «Gun Control Act of 1968». Det vil si at merkingen ble påført pistolen for mindre enn 50 år siden. Opphavslandsmerkingen skulle vel kun påføres våpen som var pre-1898, men noen har vel vært overivrige.

Denne forklaringen kom jo festus med tidlig i tråden, før det skled helt ut med synsing og udokumenterte teorier.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 12. juni 2018, kl. 20:12 (63 dager siden) @ Øyvind F.

Hei.
Takk for god dokumentert oppklaring Øyvind. Da er den saken ute av verden. Merkelig at det ikke er mere kjent med slike stempler. Det bør jo gjelde en drøss av våpen.
Igjen tusen takk :-D

--

av JanS, onsdag 13. juni 2018, kl. 01:07 (62 dager siden) @ krutnarr

Viser til Krutnarrens to innlegg av 11.6. I det første kl. 17:38 bekrefter Henry hos AD at omtalte pistol er av samme type som en annen i databasen merket BELGIUM. ”Han undrer seg over denne merkingen for på andre typer pistoler (M1772 og M1741/44) som også ble solgt til en mellomhandler i Belgia og videresolgt f.eks. USA – de ble kontrollmerket med ELG i oval på pipen. Der mangler vi en forklaring”. Kl. 22:32 forklarer jeg grunnen at ELG er LIEGE sitt godkjenningstempel fra perioden 1846 til 1893 noe BELGIUM ikke er. Krutnarren svarer 22:54 at når en av Europas eksperter på merking av våpen ikke har ide om hva merket BELGIUM skal bety så ser det ikke ut at Krutnarren har fått med seg hva han kan videreformidle til eksperten. Han påstår også at jeg mener at merket BELGIUM er kun for å få lov til å videreselge pistolen og at merket BELGIUM halverer pistolens verdi. Det siste er riktig og jeg kan da vise til https://www.ammoland.com/2013/10/gun-collectors-why-you-should-avoid-import-marks/#axzz... Her kan du og andre interesserte lese detaljer vedrørende verdiforringelser. Merket BELGIUM er ikke norskt og heller ikke ELG (1846-1893). Begge er samtidige og finnes på henholdsvis på norske marinepistoler M/1772/1836 (to kjente til nå) og mange kjente hærpistoler (M/1831/46) utsolgt fra forsvaret på 1880-1890 tallet. Til slutt så etterlyser Krutnarren lignende pistoler. Tinytimmen viser bilde av en lik og to andre perkusjonerte marinevarianter, men ingen tekst følger med om nummer og om det finnes utenlandsk emmigrantmerking med BELGIUM. Krutnarren bes å ta kontakt for detaljer. Deretter gjør Øyvind et poeng av at jeg hadde nevnt utlendighet/immigranttilværelse i 100-års perioden 1880-1980 ved å vise til at i 1883 var det fortsatt ca 2500 pistoler på lageret og at tidligste registrerte salg fra hæren var 1889. Det stemmer godt med ELG på M/1831/46 som hadde denne merkingen til 1893 og siden marinen var forut for hæren så kan da 1884 og utover passe bra med Jarmannen og ny revolver. Som tidligere opplyst er den beste kilden våpenet selv og mine opplysninger om det er gitt ovenfor som ikke er noen synsing. Norske hærpistoler er internasjonalt kjent med Kongsberg stempel og selges dyrt på utenlandske auksjoner. Er de ELG stempla er det halv pris. Norske marinepistoler som omtalt modell og varianter vist av Tinytimmen er ikke Kongsbergmerket og internasjonalt så blir de antatt for å være belgiske siden merket BELGIUM og få kjenner til marinekonverteringen med ”svenske tennkloss/hane” og norske samlere gjør ”røverkjøp” og vil ikke innrømme at Emmigranttilværelsen/BELGIUM merkingen har halve verdien sammenlignet med en uten merket av utenlandsoppholdet. Så konklusjonen må bli for omtalte pistol M/1772/1836/BELGIUM utenlandsopphold/emmigrantpistol. Så langt har ikke jeg sett noen av disse utstilt på våre museer siden de har originaler uten BELGIUM og ELG. At samlere av norske våpen har disse i sin samling er ikke til å skjemmes over, men ved å vise dem fram til andre ikkesamlere så kan man forvente at de vil spørre om hva BELGIUM betyr på et norskt våpen! I denne sammenheng er det forståelig at Krutnarren ikke vil ha noe mer snakk om pistolen og særlig hvis han har betalt/byttet bort det dobbelte av verdien..

av festus @, onsdag 13. juni 2018, kl. 19:35 (62 dager siden) @ JanS

"Merket BELGIUM er ikke norskt og heller ikke ELG (1846-1893). Begge er samtidige..." Jeg savner fortsatt kilder på det siste?

--
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 14. juni 2018, kl. 02:12 (61 dager siden) @ festus

Hei.
Da er egentlig "BELGIUM"-merkingen lagt død, men det er ennå mange spørsmål rundt pistolen.
Når trengte marinen pistoler til sitt bruk for å kunne opprettholde et kababelt forsvar til sjørelatert angrep? Hvem/hva gav ordre om konvertering av slike gamle våpen? Flåteranet i Danmark er sikkert en stor grunn for manglende sjøforsvar, men hva foregikk egentlig i landet ang. marin virksomhet etter dette? Marinens historie er tildels mangelfull. Noen som vet?

--

av JanS, torsdag 14. juni 2018, kl. 23:30 (61 dager siden) @ krutnarr

Festussen har visst problem med å forstå at de utenlandske merkingene BELGIUM og ELG funnet på henholdsvis norsk marinepistol M/1772/1836 og hærens pistol M/1831/46 er ”SAMTIDIGE”. Forklaringen er at begge merkene ble påført etter utfasing/salg fra marinen og hæren på 1880-1890 tallet. Øyvind mente at førstnevnte marinepistol ikke kunne ha blitt solgt før 1884 siden marinens beholdning av pistoler ved utgangen av 1883 fortsatt var på 2478 pistoler. Vi kan anta at de nyeste modellene ble solgt sist. Ved å summere 850stk M/1843 og 850stk M/1848 (antar da 150stk til posten) og 200 stk blanding av M/1828 og M/1828/36 så har vi 1900 pistoler av beste kvalitet og en rest på bare 578stk av perkusjonerte ”1700-talls/1836” pistoler som viser at marinepistoler av dårligere kvalitet må ha blitt avhendet før 1883. Nå har vi sett/ henvist til bilder av tre forskjellige modeller og med nummer på disse kunne man få et mulig antall produsert. Krutnarrens er nr. 162 og han har kanskje etterspurt nummeret på den samme modellen i AD-databasen. Kanskje kan Tinytimmen også gi opplysning om nummer og mulig løpsmerking på sine to. Svartkrudten kan kanskje kontakte digitalmuseum og få nummeret på ”svensken”. Krutnarren og Festussen burde kanskje kontakte Forsvarsmuseet, Marinemusset, Rustkammeret, Maihaugen og andre museum om hvor mange perkusjonerte marine- og hærpistoler de har med utenlandskmerkene BELGIUM og ELG med modellangivelse og tilhørende perkusjonsnummer slik at vi kunne få en bedre oversikt over marinevåpen og prosent solgt/brakt til utlandet. Norsk Utvandrermuseum i Hamar (16.6.18) og Immigrasjonsmuseum i New York kan kontaktes vedrørende detaljer om våpeninnførsel fra Norge via Europa og europesiske/amerikanske utførsler/våpensalg. Krutnarren kan også kontakte marinemuseet angående anbefalte bøker for å lese seg opp på marinen. Han har også lagt BELGIUM løpsmerkingen død. Om det betyr at min forklaring er akseptert eller at han ikke vil ha noe mer snakk om utenlandsmerkingen vites ikke. Av interesse for nevnte løpsmerking BELGIUM og datering av salg av marinepistol M/1772/1836 er følgende. I 1888 kom en ny belgisk lov som forbød salg eller framvisning av ikke godkjente våpen. Opprinnelseland på militære våpen måtte finnes på importerte våpen for kommersielt salg. Dette viser at marinepistolen med BELGIUM ble solgt ut før 1888 og ut fra oppgitte beholdning og antall perkusjonerte pistoler også før 1883 ned til 1880 og ja kanskje enda tidligere. Den britiske godkjenningsloven ble vedtatt i 1868. Når det gjelder salg av hærens M/1831/46 med ELG merking på løp så sammenfaller året 1888 godt med Øyvinds oppgitte tidligste salg fra 1889. http://studylib.net/doc/5280088/proof-marks---forgotten-weapons

av festus @, fredag 15. juni 2018, kl. 19:00 (60 dager siden) @ JanS

Godt mulig jeg får smekk på lanken for dette, men det får så være... "Festussen" har ingen problemer med å godta at merkingen er samtidig, det han har problemer med å godta er at du gjentatte ganger kommer med bastante påstander uten å komme med kilder, og har en arrogant tone når andre ber om det. Det synes jeg forsurer debatten her inne. "I 1888 kom en ny belgisk lov som forbød salg eller framvisning av ikke godkjente våpen. Opprinnelseland på militære våpen måtte finnes på importerte våpen for kommersielt salg." Helt greit, den kjøper jeg, og verre var det ikke.

--
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 15. juni 2018, kl. 09:45 (60 dager siden) @ krutnarr

Når trengte marinen pistoler til sitt bruk for å kunne opprettholde et kababelt forsvar til sjørelatert angrep? Hvem/hva gav ordre om konvertering av slike gamle våpen?

Den norske Marinen ble opprettet i 1814 og startet omtrent på bar bakke. Fokuset var selvsagt å få på plass en slagkraftig flåte, men dette var svært kostbart. Her er noe av det jeg har notert med om marinepistoler fra 1814 og utover:

I tiden etter 1814 var håndvåpensituasjonen i Marinen svært prekær. Våpnene besto blant annet av kasserte geværer og pistoler fra Hæren. En rapport fra et tokt i 1816 forteller at disse kasserte «soldatvåpnene» var i så dårlig stand at de neppe de kunne avfyres om det ble behov for det.

Sent i 1820-årene ble det utført tester med vanlige og nedkortede pistoler som var henholdsvis 9,875" (31 cm eller 25,8 cm)* lange og 14,5" (45,5 eller 37,9 cm)* lange. De korte ble anbefalt med en kruttladningen på 0,5 lodd (120 grains).

* = kilden opplyser ikke om tommene var desimale eller duodesimale.

I 1839 ble det foretatt en opprydning på Fredriksvern, og følgende flintlåspistoler ble kassert:

• 16 lødige: 96 stk.
  • 20 lødige: 1 stk.
  • 22 lødige: 192 stk.

Resten skulle bygges om til perkusjon etter svensk modell.

Munnladningspistolene var i bruk til langt ut i 1870-årene. Så sent som i 1876 ble det under et tokt skutt med både pistoler og revolvere om bord på dampkorvetten «Nornen».

Når det gjelder hvem i Marinen som bestemte hva som skulle innføres av håndvåpen etc., så kan man noe forenklet si at disse sakene var underlagt Marinens artilleri, fra 1841 kalt Marinens tøyvesen. Forslag og anbefalinger vedrørende håndvåpnene ble ofte utarbeidet av tøymesteren eller Marinens reguleringskommisjon, som besto av sjefen ved Marinens hovedverft, sjefen for det sjømilitære korps, skipsbygningsinspektøren, sjefen for det mekaniske verkstedet og tre beordrede offiserer. Fra 1858 kom også Marinens artilleri- og fortifikasjonskommisjon med anbefalinger relatert til håndvåpen. Det var imidlertid Marinekommandoen og til slutt Marinedepartementet som hadde det avgjørende ordet.

Så regner jeg med at alle klarer å følge trådstarters oppmoding om å legge Belgia-diskusjonen død.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av JanS, tirsdag 19. juni 2018, kl. 23:03 (56 dager siden) @ Øyvind F.

Tinytimmens manglende tekst til sine viste marinepistoler og oppfordring til Krutnarren synes merkelig sammen med hans kommentarer til tråden om ”såkalte” M/1818 pistol. Kan det være en godbit under det rød-kvitstripete tøystykket? Kanskje kan hans mangel på meddelsomhet skyldes hans pågående arbeid med pistoldelen i den kommende boka som omhandler norske skytevåpen. Helt greit svar fra Festussen etter jeg har vist til ”kilder” som så mange har etterlyst i mine innlegg , men jeg må innrømme at jeg synes at Øyvinds ”fredning” etterpå er merkelig. Særlig etter å se at pistolen nå ligger ute på kvf som M/1772/1836 tross den skjemmende utlendighetsmerkingen BELGIUM på pipa som ikke er norsk, men viser dens historikk etter den ble solgt til utlandet på 1880-tallet. Hvis historikk på nevnte pistoler underslås i den kommende våpenboka så har man skapt et problem for den kommende våpeninteresserte generasjon siden kildehenvisningen blir upålitelig og dermed forblir den beste kilden våpenet selv. I bøker som omhandler marinen er der lite detaljinformasjon å få om våpen, men tidlige bøker som omhandler trefningene mellom engelske krigsskip og norske kanonjoller/sjalupper i 1808 gir oss en pekepinn på typer håndvåpen brukt etter 1814 og standen på disse med etterfølgende dårlig lagring og senere våpenfornyelser. I boka om toktet på Nornen i 1876 var nok pistolene det ble skutt med av siste modeller M/1843 - M/1848 og marinerevolveren var M/1859 Lefaucheux.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 20. juni 2018, kl. 07:41 (55 dager siden) @ JanS

Da har jeg bestemt at vi sier farvel til JanS på forumet. Han har over lang tid bidratt til å forsure miljøet, og til tross for gjentatte advarsler har han ikke greid å tilpasse seg.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 26. juni 2018, kl. 00:16 (49 dager siden) @ Øyvind F.

En forståelig, men muligens noe uheldig avgjørelse, Store Ø. Han besitter helt klart en ikke ubetydelig kompetanse og dermed mye vi kan lære av. Det må være opp til hver enkelt av oss å sortere innleggene og det verdimessige innholdet i disse.
For min egen del opplever jeg ved gjentatte anledninger at 'min tro' og den etterhvert antatte 'virkelighet' ofte er forskjellige.
JanS oppleves dermed som en relativt verdifull 'djevelens advokat' av meg. Han fremsetter påstander og meninger som i hvert fall får mine små, grå til å tenke litt til.

Og - jeg kjøpte ikke Larsenbørsa på Stockholms Auksjonsverk, monogrammet gjorde den latterlig dyr og jeg hadde allerede to varianter av denne konstruksjonsmodellen, dog uten C15 monogram.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

av munnlader @, tirsdag 3. juli 2018, kl. 17:35 (42 dager siden) @ Trond
redigert av munnlader, tirsdag 3. juli 2018, kl. 17:56

Jeg ser at JanS ikke er "hyggelig" i sitt innlegg, men han har noen poenger. Han nevner "pistol delen av en bok" som det arbeides med. Selv er jeg tilnermet komplett på DKN pistoler fra Ca 1685 - 1744. Jeg har tilbudt samlingen for dette bokprosjektet, siden jeg hvet at det ikke finnes andre DKN samlinger som er så komplette som min innenfor jernfestede DKN pistoler, men fikk til svar at "det bare skulle avbildes Norsk brukte pistoler i boken" :klohode:

Selv om jeg ikke alltid er enig med JanS, så syns jeg ikke han er så uforskammet at han skal nektes "servering", men jeg er ikke sjefen her. Det blir tynt i radene hvis vi alle skal si ja til hverandre hele tiden. Eller er det bare meg som er for romslig?

RSS på tråd