Personlig bilde

Ole Andersen Narverud (f.1847 d.1881) (Våpensamling)

av krutnarr ⌂, Søgne, lørdag 16. juni 2018, kl. 22:31 (396 dager siden)
redigert av krutnarr, lørdag 16. juni 2018, kl. 22:39

O.Narverud var bøssemaker noen år på Kongsberg fra 1868. Der startet han sin kariere som 21 åring. I 1873 ansettes han på Arsenalet. Ole er en dyktig bøssemaker og i 1877 søker han stipendium til Parisutstillingen. Den Paristuren gir Ole lysst på mere lære og tar permisjon fra Arsenalet for å videreutdanne seg i geværfabrikationen i utlandet. Året er 1881 og anbefales som en "særdeles dygtig og paalidelig arbeider" Ole kommer seg aldri utenlands, men dør av lungetæring samme år, 34 år gammel. (kilde: "Blant pistolsmeder og bøssemakere" av Jon Sv. Dahl.)

Fikk i hus ei av de sivile riflene som O.Narverud har laget. Dette er fra 1872 og året før han begynte på Kongsberg som børsemaker der. Det er en Rolling block i kaliber 12,17x44. Løpet er 98cm langt med fine skarpe rifler. Riflen har to særtrekk å legge merke til. Det ene er et baksikte/vippesikte med små knepp for hvert løft oppover. Det andre er en flott utskjært bjørnunge som klamrer seg til kolben. Det finnes også noe gravyre på detaljer.

Er det noen andre som har våpen produsert/laget av O.Narverud?

Bilder:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

Ole Andersen Narverud (f.1847 d.1881)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 17. juni 2018, kl. 11:56 (395 dager siden) @ krutnarr

En korpsbørsemaker ved samme navn fra Kongsberg er nevnt flere ganger i boken Fra Amerika til Norge: norske utvandrerbrev 1: 1838-1857. Han mottok blant annet amerikabrev i 1845, to år før din børsemakers fødsel. Dette er sannsynligvis farfaren.

Farfar og sønnesønn ser ut til å ha samarbeidet om en bjørnejakt i 1865, for Christiania Intelligentssedler hadde følgende på trykk den 8. april 1865:

«(Kongsberg den 3die April) I Iondalen er den 1ste dennes en Bjørn fældet ved Bøssemager O. Narverud og Sønnesøn Ole Andersen Lia med Fleres Assistance. Bjørnen er en Hunbjørn og den 2den i dette lille Dalføre, hvilken i denne Vinter har maattet lade sit Liv. Det var ønskeligt, om enhver Bygd havde saadanne modige Jægere til at føre Krig med disse Skogens despotiske Herskere.»

Sønnesønnen må være mannen som har laget ditt gevær. Han var 18 år på dette tidspunktet, og visste altså litt om bjørnejakt selv da ha skar ut bjørneungen på kolben.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Old Colt @, søndag 17. juni 2018, kl. 18:03 (395 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg har dessverre ikke noe å bidra med når det gjelder Narverud, men det slår meg hvor fasinerende dette temaet er. Her er vi i skjæringspunktet mellom historie, industrialisering, håndtverk fra 150 år tilbake, og hobby av 2018.

Takk til Krutnarr for å dele med oss, og til Øyvind for tilleggsinformasjon. Finnes det noen annen hobby som tar opp i seg så mange elementer som gamle våpen...?

Old Colt; i det filosifiske hjørnet....

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, søndag 17. juni 2018, kl. 22:53 (395 dager siden) @ Old Colt

Hei.
Takk for svært godt innlegg Øyvind. Historien om bjørnejakt sammen med bestefar er jo gull. Jeg er imponert over gravekunskapene dine. Bøssa som er laget mens O.Narverud jobbet på kongsberg,(skrev tidl. at det var et år før han begynte på Kongsberg, men det riktige er jo et år før han begynte på Arsenalet), har dermed fått en sannsynlig historie bak seg. Bjørnen på bøssa viser jo at han var preget av bjørn og jakt ;-)

Enig med Old Colt også at dette er fasinerende. Hvor mange 25 åringer i dag er kapabel til å utføre et sådan arbeid? Verden har virkelig forandret seg fra håndverk til industri. Eller? Muligens det bare er slik i vår del av verden?

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

RSS på tråd