Hva er dette? (Identifisering)

av Torerik, onsdag 1. august 2018, kl. 08:39 (330 dager siden)

Hei!
Prøver meg her etter tips fra en kompis.
Har arvet noen våpen fra min morfar. Det er en hagle og to andre gevær som jeg ønsker mer info om.
Jeg legger ved de bildene jeg har og blir veldig takknemlig for all informasjon dere kan ha om disse.
I følge min mor så har min tippoldefar skutt bjørn med de to geværene jeg ikke vet noe om. Den nye haglen trenger jeg ikke noe info om ;)

Hva er dette?

av Torerik, onsdag 1. august 2018, kl. 08:40 (330 dager siden) @ Torerik

Hei igjen

Jeg trenger et tips til hvordan jeg laster opp bildene. Sitter på en mobiltelefon...

Hva er dette?

av Tinytim @, onsdag 1. august 2018, kl. 09:08 (330 dager siden) @ Torerik

Når du skriver innlegg så har du en meny på høyre side, bruk den som heter "last opp"

Hva er dette?

av Torerik, onsdag 1. august 2018, kl. 09:50 (330 dager siden) @ Tinytim

[image][image][image][image][image]

Hva er dette?

av Tinytim @, onsdag 1. august 2018, kl. 11:32 (329 dager siden) @ Torerik

Det er litt lite detaljer på bildene dine, så det blir noen antagelser.
Den med bajonetten er en kammerlader trolig M/1849/59 ikke Kongsberg produsert, ser du foran reimfestet på låsen så vil du se et produsentmerke.disse skal være helt brune så den er nok pusset.
Det er også en kammerlader til mulig ombygd til hagle, iallefall nedkortet stokk og uten finish.
Den siste er ei RB hagle.

Hva er dette?

av Torerik, onsdag 1. august 2018, kl. 12:35 (329 dager siden) @ Tinytim

Heisann.
Takk skal du ha. Jeg kan kikke nærmere etter mer merking når jeg kommer hjem også kan jeg poste flere bilder.

Hva er dette?

av Sparknekt, onsdag 1. august 2018, kl. 14:14 (329 dager siden) @ Tinytim

Den med bajonetten må vel heller være en M/1849/55. Den har 3 bånd, og 1859 variantene skal ha 2 bånd. Sabelbajonetten hører til en 1859 variant "2-bånds 18-lødig kammerlader". Geværet som er avbildet skal ikke ha sabelbajonett, men ha døllebajonett.

Hva er dette?

av Tinytim @, onsdag 1. august 2018, kl. 14:17 (329 dager siden) @ Sparknekt

Du har helt rett, telte ikke bånda kikka bare på bajonetten.

Hva er dette?

av Torerik, onsdag 1. august 2018, kl. 09:51 (330 dager siden) @ Tinytim

Takk for hjelpen :)

Personlig bilde

Hva er dette?

av perk71 @, Trondheim, onsdag 1. august 2018, kl. 15:13 (329 dager siden) @ Torerik

Den kammerladeren med sabelbajonett, må være en 1849/55 produsert av Hertzberg i Tyskland.Sabelbajonetter hører ikke til dette våpenet. Den andre kammerladeren er sivilisert. På lik linje med rolling blocken.
Men trenger bedre bilder, før å gi noe bedre svar.

--
Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
men fik hans pande ei i sønder,
nei, der skal Kugle til en Thrønder.

Hva er dette?

av Torerik, onsdag 1. august 2018, kl. 18:21 (329 dager siden) @ perk71

Hei og tusen takk for info dere kommer med.

Jeg fikk disse etter min avdøde morfar da det ikke var andre i familien som var interessert. Som jeg nevnte innledningsvis så skal min tippoldefar ha skutt bjørn med denne på Sunnmøre. Hvor disse kommer i fra opprinnelig vet jeg ingenting om. Min morfar deltok i 2.verdenskrig men jeg vil tro at disse ikke var vanlig å ruste seg med på den tiden.
Uansett så vil jeg kikke enda litt nærmere på dem når jeg kommer hjem fra ferie og lete etter spor som nevnt av dere tidligere. Kan også legge ut mer detaljerte bilder for den som er interessert.
Ikke at jeg skal selge dem da de har stor affeksjonsverdi for meg men det hadde vært moro å vite hva noe sånt går for om dagen.
Ha en fortsatt fin kveld.

Personlig bilde

Hva er dette?

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, onsdag 1. august 2018, kl. 23:17 (329 dager siden) @ Torerik

Det kan muligens komme frem mer informasjon dersom det står noe på oversiden av kolbebeslaget på kammerladerne.

Personlig bilde

Hva er dette?

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 2. august 2018, kl. 23:10 (328 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Hvis rollingblocken er sivilisert så er løpet borret opp, og skjeftet byttet ut med sivilt fortre og kolbe, den er antagelig født som hagle, kaliber 28.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

RSS på tråd