Personlig bilde

Søkbar database med kammerladerkarabiner (Kammerlader)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 19. september 2018, kl. 21:18 (84 dager siden)

Har du en 4''' kammerladningskarabin? Da kan du søke den opp via denne siden: https://svartkrutt.net/karabin

Jeg har lagt ut data om 1353 av de 1400 karabinene som ble produsert for artilleriet og kavaleriet.

Du finner blant annet informajon om:

• Produksjonssted
  • Produksjonsår
  • Navnet på besiktningsoffiseren som godkjente den
  • Når den ble mottatt ved Hovedarsenalet
  • Når den ble utlevert og til hvilken avdeling
  • Hvilken karakter den fikk ved innskytingen

Gi meg gjerne en lyd om du finner feil!

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Søkbar database med kammerladerkarabiner

av Tinytim @, onsdag 19. september 2018, kl. 21:41 (84 dager siden) @ Øyvind F.

Interressant, fant ut at min kavalerikarabin var utlvert til Akershus ridende Jegercorps, og det at de var brukt av jegerkorpsene var nye opplysninger for meg.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 20. september 2018, kl. 11:21 (83 dager siden) @ Tinytim

Utrolig bra database! For de av oss som ikke har kammerladerkarabin er det allikevel interessant å lære mer om disse.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 20. september 2018, kl. 12:49 (83 dager siden) @ jæger justnæs

Moro at du fant karabinen din, tinytim! Kavaleribrigaden besto kun av ridende jegere på denne tiden, og innføringen av karabinene møtte stor motstand innad i brigaden. Når man bevæpnet kavaleriet med karabiner ble det sett på som et forsøk på å tvinge kavaleristene fra hesteryggen og ned på bakken. Å bli belemret med en karabin gikk på yrkesstoltheten løs! Det var nemlig hesten og blankvåpenet som var regnet som kavaleriets viktigste våpen.

Dersom noen har tilleggsopplysninger eller bilder om karabiner som de ønsker å legge inn, så kan jeg gjøre det.

Her er et eksempel på artillerikarabin nr. 6 som har slike tilleggsopplysninger: https://svartkrutt.net/karabin/vis-karabin.php?karabin=6

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Tinytim @, torsdag 20. september 2018, kl. 22:07 (83 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg fant både kavalerikarabinen min og artillerikarabinen min i oversikten. Men de er desverre ikke kammerladerkarabiner, men ombygd til patron våpen(Lunds) som de fleste andre.
Øyvind, finnes det en tilsvarende oversikt over 1857 variantene også?
Artillerikarabinen var forøvrig utlevert til Bergen Arsenal.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 21. september 2018, kl. 12:26 (82 dager siden) @ Tinytim

Jeg kjenner dessverre ikke til en oversikt over M/1857-karabinene, men om en oversikt skulle dukke opp er det en smal sak å lage et tilsvarende søk siden antall produserte var såpass beskjedent.

Med tiden kommer jeg sannsynligvis til å legge ut data for de lange M/1860 infanterigeværene fra en protokoll som strekker seg fra 1860 til et stykke ut i 1866. Det kommer nok til å ta en stund før den er på plass da det er 5945 geværer igjen å registrere.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

RSS på tråd